2 צפייה בגלריה
ח"כ בצלאל סמוטריץ' ונציב הכבאות, דדי שמחי
ח"כ בצלאל סמוטריץ' ונציב הכבאות, דדי שמחי
ח"כ בצלאל סמוטריץ' ונציב הכבאות, דדי שמחי
(צילום: אבי מועלם, עומר שפירא)
כשבוע לאחר צו איסור הדלקת המדורות בל"ג בעומר של נציב הכבאות, תוקף ח"כ בצלאל סמוטריץ' את ההחלטה הפוגעת, לדבריו, במנהג עתיק ובמסורת – וגם את המחליט, ומכנה אותה "חוצפה" ו"מדיניות של כסת"ח וראש קטן".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"מדובר בהחלטה הזויה ומקוממת", אמר היום (ד') סמוטריץ'. "מאות שנים יהודים מדליקים מדורות בל"ג בעומר (שתמיד נופל בקיץ). 73 שנה במדינת היהודים מקיימים את מנהג ישראל הזה, ולא קרה כלום. פתאום בא נציב כב"א (כיבוי אש), ובמחי החלטה אישית שלו וחתימה על צו מופרך מתיימר לבטל מנהג דתי עתיק. ברמה תפיסתית-דמוקרטית זו פשוט חוצפה".
הוא הוסיף כי "מבחינה עניינית, מדיניות אפס סיכונים היא מדיניות של כסת"ח וראש קטן, והעובדה שפקיד מוסמך להחליט עליה לבדו, ולכפות על דעת עצמו על עם ישראל כולו ביטול מנהג עתיק - היא בלתי מתקבלת על הדעת ונשנה אותה". לדבריו, "בדמוקרטיה, פקיד - בכיר ככל שיהיה - לא יכול להיות מוסמך לקבל החלטה עם השלכות רוחב ערכיות כזו".

"סכנת שריפות"

נציב הכבאות, דדי שמחי, הוציא צו איסור הדלקת מדורות בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים הצפויים בחג שיחל מחר (יום ה') בערב. תוקפו של הצו נכנס אתמול, והוא יהיה תקף עד יום ראשון על כל אזורי הארץ, למעט אזורים שהוכשרו להדלקת מדורות. שמחי הסביר כי השרב מעלה את הסבירות "להיווצרות שריפות והתפשטותן, תוך סיכון חיי אדם ורכוש".
2 צפייה בגלריה
פארק וולפסון תל אביב
פארק וולפסון תל אביב
חוגגים בפארק וולפסון, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
לפני כשנתיים אמר הרב הראשי לישראל, דוד לאו, בריאיון לאולפן ynet כי אין כל מצווה להדליק מדורה, ובמכתב שהוציא עם הרב הראשי, יצחק יוסף, הורו השניים "לזכור שהמדורה אינה תכלית היום, אלא הרעיון הוא להגביר את הדבקות בתורת הרשב"י".
"אני ממש לא רוצה לאכזב פה אף אחד", אמר הרב הראשי לישראל, דוד לאו, "אבל אין מצווה של ממש להדליק מדורה. כל מה שמוזכר לנו ביום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי, הוא שאנחנו יודעים שעל נפטרים מדליקים נר - ומכיוון שהוא היה אישיות דגולה ומיוחדת במינה, אז ביום פטירתו לא מסתפקים בנר אלא הדליקו אבוקה גדולה מאוד. מהאבוקה הזו הגענו למדורות, ומהמדורות הללו נסחפנו כבר לכיוונים אחרים. כך שמצווה ממש אין, רק מנהג של הדלקת נר שגדל מאוד-מאוד".