(צילום: משה מזרחי, אבי חי)
הסגר הנושם בבית שמש לא הביא עמו גל מחאות מהסוג שראינו בימים האחרונים בירושלים ובביתר עילית. אבל התושבים אוצרים זעם עצום על מה שהם מכנים "התנכלות מרושעת למגזר החרדי דווקא". הקולות שעולים מהרחוב החרדי מסמלים אובדן אמון מוחלט של הציבור ברשויות המדינה, שלא לדבר על ניפוץ אמון בין המגזר לנציגיו בכנסת.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"לסגור את החרדים זה הכי קל", אומר הרב אבריימי קופ, מפקד זק"א בית שמש ויו"ר ארגון החסד "עזרת אחים", בראיון לאולפן ynet. הוא ואחרים מדברים על סגר לא מידתי, אכיפה סלקטיבית ואלימה שעוברת בשקט, פינוי איטי מדי למלוניות קורונה והמון שרירות לב.
"זה פשע גדול לסגור שכונה בפעם השנייה לאנשים שאין להם תעסוקה, אין בתי ספר, אין שום דבר", הוא אומר. "אנשים לא מקצועיים עשו את זה. רואים שהם 'מורמים מעם', מנותקים מהציבור. אם היו מכניסים את אלה שאחראים על משרד הבריאות לסגר של שבוע, הם היו מתחרטים על זה באותו יום".
(צילום: משה מזרחי, אבי חי)

"זה דבר שאי אפשר להסביר לאנשים"

יותר מ-20 אלף איש בסגר - בגלל פחות מ-50 חולים. אלה הנתונים בשטח. השכונות נחלה ומנוחה וקנה הבושם בבית שמש נמצאות בסגר כבר מסוף השבוע שעבר, אבל גם אחרי חמישה ימים של הגבלות, התושבים עדיין לא מצליחים להשתחרר מהתחושה הקשה שהחרדים הם שוב קורבן להתנהלות הכושלת של הממשלה.
2 צפייה בגלריה
 הרב אבריימי קופ. "אובדן אמון מחלט"
 הרב אבריימי קופ. "אובדן אמון מחלט"
הרב אבריימי קופ. "אובדן אמון מחלט"
(צילום: משה מזרחי, אבי חי)
"זה יותר גרוע מלא מוצדק ולא מוסרי. זה דבר שאי אפשר להסביר לאנשים", אומר הרב אבריימי קופ. "אם היה אמון של 90% במערכות המדינה, עכשיו יש 0%", הרב קופ מוסיף. "לא מאמינים - לא לבדיקות, לא לתוצאות, ולא לכוונות שלהם לכאורה לעזור לנו. זה נראה שהם רוצים לסמן 'וי' על ועדת החקירה הבאה שתהיה – הנה, סגרנו שכונות. אין משרד בריאות במדינה, אין אנשים שמאמינים למספרים, וזה עצוב מאוד".
במקום הסברים על הקריטריונים המספריים שהביאו להחלטה, על היעדים של הצעד הדרסטי הזה או לפחות על מדדי ההצלחה שלו, פוגשים התושבים רק שוטרים ומחסומים המקשים עליהם את שגרת החיים. וכשבין הגדרות נמצאות משפחות מרובות ילדים הכלואים בשכונה בחופש הגדול – אין זה פלא שהתוצאה היא פקעת עצבים ושפל חסר תקדים באמון הציבור במערכת.
"הם מוכיחים שהם לא מבינים כלום בסגר הזה", אומר דוד, תושב אחת השכונות החרדיות בבית שמש, בראיון לאולפן ynet. "ואם הם לא מבינים למה הם עושים את הסגר, אני צריך לשים מסכה בבית הכנסת? בפירוש לא".
הרב קופ מוסיף כי "אם היו מאמינים בסגר הזה, אנשים לא היו יוצאים מהבית, כמו בפעם הראשונה. אז האמנו במשרד הבריאות, ושמרו יצאו רק כדי להתפלל ושמרו על הכללים... שום אדם עם היגיון לא יכול להסביר לבן אדם למה עשו את הסגר דווקא בקריה החרדית".

"אין אוכל"

הרב קופ מספר כי על אף הצהרות משרד הבריאות בדבר מאות חדרים פנויים, הוא מקבל קריאות רבות של אנשים המבקשים להתפנות למלוניות קורונה ולא מקבלים מענה. "יש פה זוג שכבר יומיים רוצים להתפנות ולא נותנים להם. הם גרים בברכת אברהם, בקריה החרדית -חולים מאומתים, והם רוצים לצאת כדי לא להדביק אף אחד. התירוץ הוא שיש רק חדרים גדולים, אז לא נותנים אותם לזוג עם ילד. אז שיהיו בבית וידביקו את כולם?"
2 צפייה בגלריה
 דוד. "לא מאמין כבר לכלום"
 דוד. "לא מאמין כבר לכלום"
דוד. "לא מאמין כבר לכלום"
(צילום: משה מזרחי, אבי חי)
כמי שעומד בראש ארגון צדקה גדול, הרב קופ מספר על מצוקה אמיתית של תושבים חרדים, שבשילוב של הסגר עם השבתת שירותי הרווחה מגיעים עד לפת לחם. "אנשים מבקשים אוכל. לא דברים גדולים, קצת פסטות. אין מה לתת".
דוד, תושב אחת השכונות הנמצאות תחת סגר בבית שמש, מכנה אותו "סגר מלא רשעות ושנאה". לדבריו, עצם ההחלטה להחיל אותו בערב שבת דווקא, מראה על כוונות לא טהורות: "בשביל מה צריך לסגור את השכונה פה בשבת? איזה רכב נכנס ויוצא? למה להתחיל פה חילול שבת בשכונה חרדית, להביא שוטרים עם טלפונים וסיגריות כדי להרגיז את האנשים?"
דוד משווה כדוגמה לאכיפה סלקטיבית את ההתנהלות מול המפגינים בכיר רבין במוצ"ש, שלדבריו היו בחלקם ללא מסכות ולא נענשו – לקנסות הגבוהים ואף האלימות כלפי תושבים חרדים בשכונותיהם. "למה אתם דואגים ל'מתאבדים' החרדים ולאלה של תל אביב לא?"