יצירה שנשדדה ממשפחה יהודית לפני כ- 87 שנים הוחזרה לנכד המשפחה בטקס מיוחד שנערך בארה"ב: הרשות הפדרלית בארה"ב (FBI) איתרה במבצע שיזמה בסוף השבוע ציור שהיה שייך למשפחת יהודית שהתגוררה בברלין ונמלטה מגרמניה עם עליית הנאצים לשלטון. הציור הושב לנכדה החורג של המשפחה בטקס החגיגי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
הציור "חורף" שאויר בידי האמן האמריקני, גארי מלצ'רס, ושבו נראים גבר ואישה צועדים על הקרח עם מגלשי עץ, נרכש על ידי אבי המשפחה רודולף מוס, איש עסקים יהודי ומוציא לאור. מוס רכש את היצירה בתערוכת אמנות בברלין בשנת 1900. ערכו של הציור מוערך כיום בשש ספרות. קראו עוד בערוץ היהדות: הרב קניבסקי הורה: המוסדות החרדיים ישובו מחר ללימודים גם אישה היא "צלם אלוהים": הנשים שאנחנו מסרבים לראות / פרופ' רוחמה וייס מתווה הישיבות המסתמן: בידוד בקפסולות במשך חודשיים; תלמידים יצאו ל"פגישות שידוכים"
בית ההוצאה לאור, שבראשו עמד מוס, היה ידוע כביקורתי מאוד נגד הנאצים. בשנת 1930 פרסם מוס מאמר שתקף את המפלגה הנאצית ובשנת 1933 - לאחר עלייתם לשלטון - הוחרמו עסקיו ואוסף האמנות הגדול של המשפחה היה הראשון שנבזז על ידי הנאצים.

היצירה הגנובה נמצאה במוזיאון בניו יורק

בשנת 2011, ייסדה המשפחה קרן שמטרתה לשים יד על חפצי האמנות המוחרמים שנפוצו בכל העולם. חקירה שביצעה הקרן העלתה כי הציור "חורף" נמכר זמן קצר לאחר שהוחרם, ובמשך השנים נדד לארה"ב והגיע למוזיאון "ארקל" בניו יורק.
1 צפייה בגלריה
הציור "חורף" הושב לנכדה החורג של המשפחה
הציור "חורף" הושב לנכדה החורג של המשפחה
הציור "חורף" הושב לנכד החורג של משפחת מוס
הקרן הצליחה להוכיח כי התמונה שייכת לעיזבונו של רודולף מוס - ובשנה שעברה, מוזיאון ארקל הסכים למסור אותו לבולשת הפדרלית בארה"ב. הקרן המשפחתית הצליחה להשיב כבר מעל 50 יצירות בזוזות שהגיעו לאנשים פרטיים ולמוזיאונים בגרמניה, אוסטריה, שוויץ, ישראל וארה"ב.
חבר ה-FBI, פטר מגנטו, אמר שהבולשת הפדרלית הייתה מעורבת במאמצים בינלאומיים לאתר ולהחזיר את הציור, כמו גם פריטים אחרים שנבזזו על ידי הנאצים. לדבריו, יש מאות אלפי חפצים שנבזזו על ידם.

אלפי חפצים גנובים מפוזרים בעולם

התובעת הכללית בפועל של המחוז הצפוני בניו יורק, אנטונאט בקון, אמרה בטקס המרגש שבו נמסר הציור לבעליו: "משפחת מוס איבדה כמעט את הכול בגלל יהדותה. אבל היא לא איבדה את התקווה".
בקון הדגישה כי "זה לא מעלים את הכאב של המשפחה אבל אני מקווה שזה מספק קצת צדק". הקרן של משפחת מוס מעריכה שיותר מ-1,000 חפצי אמנות שהיו שייכים למשפחה נבזזו בידי הנאצים.
הציור "חורף" מצטרף לפריט נוסף שנלקח ממשפחה יהודית בידי הנאצים - קומקום קטן מהמאה ה-16 שהוחזר לתושב מרילנד, מרטין גולדשמיט, נכדו של הבעלים המקורי, יהודי מגרמניה. הקומקום שנבזז היה הדבר היחיד שנותר מהמשפחה שנספתה.
עוד הוסיפה בקון בטקס כי "משרד המשפטים מחויב לעשות את מרב המאמצים להבטיח השבת רכוש - לא משנה כמה זמן זה ייקח".