רוצים להזמין כרטיס נסיעה לרכבת, לקראת חזרתה לפעילות ביום שני? תצטרכו להיכנס למחשב בשבת בבוקר, ובקרב ציבור שומרי השבת – זעם. ביום שני הקרוב תתחדש פעילות הרכבת, לאחר השבתה ארוכה בעקבות הקורונה - בהנהלת הרכבת הוחלט לאפשר הזמנת כרטיסי נסיעה באמצעות האינטרנט, החל מ-48 שעות לפני הנסיעה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שומרי שבת טוענים כי משמעות ההחלטה היא שקניית כרטיסים תתאפשר רק החל משבת בבוקר, וכך דתיים וחרדים שייכנסו לאתר במוצאי השבת, צפויים לגלות בסבירות גבוהה, אם בכלל - שזמינות הכרטיסים תהיה נמוכה. יתרה מכך, בשל העובדה שאנשי כוחות הביטחון משתמשים ברכבת (ובתחבורה הציבורית בכלל) ללא תשלום, בציבור הדתי חוששים שגם אם יישארו במוצאי השבת כרטיסי נסיעה פנויים, הם יהיו רק לרכבות הנוסעות בשעות מאוחרות.
בעיה נוספת המטרידה את החרדים, היא שרבים מהרבנים אוסרים על שימוש באינטרנט, ומכיוון שברכבת לא נערכו לספק את השירות בטלפון, הרכבת מדירה את הציבור החרדי מהשירות ביום שבו צפוי ביקוש גבוה במיוחד.

2 צפייה בגלריה
שובר רכבת שבת
שובר רכבת שבת
ניסיון להזמין שובר לרכבת
זאת ועוד, הנסיעה ברכבת מחייבת הנפקת שובר נסיעה, אלא שכל נוסע יכול להנפיק שובר אחד בלבד לרכבת ספציפית. משפחות המעוניינות לנסוע יחדיו, ינפיקו שובר כניסה נפרד לכל נוסע, דבר מסובך ומסורבל כאשר מדובר במשפחות ברוכות ילדים, כמו בקרב רבים מהציבור הדתי והחרדי. בעקבות הפרסום ב-ynet, פנה משרד התחבורה להנהלת הרכבת וביקש לאפשר את הזמנת הכרטיסים ממחר.

הודעות סותרות ובלבול

פעילות הרכבת הופסקה כליל לפני כשלושה חודשים, ב-25 במרץ, עקב תקנות הקורונה. בחודש האחרון פורסמו שוב ושוב הכרזות על התחדשות השירות, אך הן בוטלו ברגע האחרון. לפני שבוע הודיעה הרכבת על מתכונת של נסיעת קרונות ללא נוסעים, על מנת לתרגל את החזרה לעבודה.
2 צפייה בגלריה
סימולציה של חזרת הרכבת
סימולציה של חזרת הרכבת
סימולציה של חזרת הרכבת
אמש (יום ד'), הודיעה הרכבת כי ניתן יהיה להזמין כרטיסים עד 48 שעות לפני מועד הנסיעה. דתיים וחרדים שנכנסו לאתר הרכבת או לאפליקציה כדי לחפש מועד נסיעה ליום שני הקרוב ולהזמין כרטיסים, גילו כי הדבר בלתי אפשרי. לאחר כשעתיים, שיגרה הרכבת הודעה חדשה: "ניתן להזמין שובר נסיעה החל מ-48 שעות לפני הנסיעה המבוקשת. לא תתאפשר הזמנת שובר מוקדם מיומיים לפני הנסיעה - כמובן, בכפוף להימצאות מקומות פנויים ברכבת".
לבלבול הגדול התווספו הודעות סותרות באתר ובאפליקציה. כך למשל, מי שניסו להזמין כרטיסים דרך האפליקציה של הרכבת, נתקלו בהודעת שגיאה ולפיה אין קווים ביום שני. מאידך גיסא, מי שניסו להזמין כרטיסים דרך אתר האינטרנט של הרכבת, ראו את לוח זמני הנסיעה החדש, והתבקשו להזמין כרטיס נסיעה דרך הרב-קו, ואז קיבלו הודעת שגיאה המזמינה אותם לרכוש כרטיסי נסיעה רק 48 שעות לפני המועד.

רכבת ישראל: לא יישאר אף נוסע ללא מענה

מעוז ינון, מייסד דף הפייסבוק "בארכבת" המתעד את סבלי הנוסעים בשירות התחבורה הזה, אומר כי, "אנחנו מצטרפים לקריאה של הציבור החרדי לפתוח את האפשרות להזמנת שובר מעבר ל-48 שעות. כמו כן, מדאיג שלא טרחו לחשוב על החרדים, הקשישים והעולים החדשים, שמתקשים או לא יכולים להשתמש באינטרנט או באפליקציה.
"זו עוד המחשה של הניתוק בין בכירי משרד התחבורה ורכבת ישראל, לבין הנוסעים. ניכר שקובעי המדיניות לא נוסעים ברכבת ובשאר אמצעי הסעת ההמונים, כמו הציבור עצמו. הם ממשיכים לדאוג לחניה שלהם ולרכב שהם מקבלים מהארגונים הציבוריים שבהם הם עובדים, ולא מבינים את הסבל של הציבור בחודשים האחרונים ללא רכבת, עם קווי אוטובוס שלא פועלים כסדרם ועם כבישים פקוקים".
מרכבת ישראל נמסר: "מתווה החזרת הרכבות התאפשר בזכות שמירה על הנחיות משרד הבריאות, ובכלל זה הגבלת מספר המקומות ברכבת באמצעות שיטת שוברי הכניסה. שוברים אלה חיוניים להפעלת הרכבת עבור הבראתו של המשק".
"אנו מודעים לשינוי בשירות הרכבתי", הוסיפו, "ולכן פרסנו עמדות בתחנות מרכזיות, עיבינו את מערכי השירות שלנו ואנו מבצעים הסברה נרחבת לקהל הנוסעים. לא יישאר אף נוסע ללא מענה. כחלק מכך, אנו בוחנים אפשרות להקדים את פתיחת האפשרות להזמנת השוברי הכניסה ליום שני הקרוב, או לחלופין לפתוח את אפשרות ההזמנה במוצאי השבת".