(צילום: ירון ברנר)

אירועי שמחת בית השואבה, פתיחת בתי כנסת והלוויות המוניות: עם אחוזי הדבקה גבוהים משמעותים ביחס לאוכלוסייה הכללית, ומנגד הפרות בוטות של תקנות הקורונה שהחילה הממשלה – משהו לא טוב עובר על המגזר החרדי. נראה יותר ויותר תתי-קבוצות בתוכו לצד אנשים פרטיים בוחרים במודע להתעלם ממה שנראה כפיקוח נפש.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות>>
"בתחילת הגל הראשון, רוב הציבור החרדי היה מאוד-מאוד ממושמע", אומר יוחאי דנינו, עורך בטאון תנועת ש"ס, "יום ליום", בריאיון לאולפן ynet. "אבל כבר בסוף הגל הראשון התחיל משבר אמון מאוד חריף, שהגיע לשיאו בתקופה שבתי הכנסת היו האחרונים להיפתח".
דנינו מזכיר כי הפגנות הענק זכו לתמיכתו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, בעוד שבתי הכנסת, לעומתן, תמיד נדחקו לסוף. "אם אנחנו אומרים שמדובר במגפה, אז לא יכול שהכול יהיה פתוח ובתי הכנסת לא. רק שיש פה סדרי עדיפויות שבעקבותיהן אנחנו פותחים חלק מהדברים, כי אי אפשר לשבש את כל מהלך החיים.
"אז לנתניהו חשובה הכלכלה, לגנץ חשובות ההפגנות – ולנו חשובים בתי הכנסת. וחשוב לי להבהיר ממש: אני מתפלל בבית, ביחידות, כמו שאמרו רבנים מסוימים, אבל אני מדבר על אותו הקומץ שאתם מתכוונים אליו".

"הציבור החרדי כואב את זה"

אבי רבינא, פרשן ב"כיכר השבת", מדבר על התנהלות חשאית של חסידויות קיצוניות במאה שערים, שכמעט בלתי אפשרי לעקוב אחריהן או לכפות עליהן התנהלות על פי ההוראות. "אירועים כאלה מתקיימים ערב-ערב", הוא אומר, ומסביר מדוע המשטרה לא יכולה להם: "בחסידויות האלו במאה שערים הם גם ככה סגורים. אפילו בימות השנה לא דולפות משם תמונות. ובשביל לקיים את אותם אירועי שמחת בית השואבה הם יעשו הכול, כולל להעמיד שומר בפתח".
רבינא ודנינו קובעים כי רוב החרדים עדיין שומרים על ההנחיות. "הציבור החרדי מונה כמיליון נפש", אומר רבינא. "יש את אותן החסידויות שעושות את האירועים – חסידויות ויז'ניץ ובעלז, ועוד כמה חסידויות במאה שערים, אבל אי אפשר להגיד בגלל זה שכל החרדים מפרים הנחיות. אדרבא, כל החרדים שומרים על ההנחיות, ויש כמה חסידויות קיצוניות ופלגים קיצוניים בקרב הליטאים שמפירים אותן".
איפה המנהיגות החרדית בסיפור הזה? חלקה הרי נדבקה, כולל רבנים חשובים ואדמו"רים.
רבינא: "לרבנים יש את השופרות שלהם - בבטאון 'יתד נאמן', וחלקם ב'המודיע', 'המבשר' ובבטאון הרשמי של ש"ס, יום-יום מתחילת המגפה ישנן הוראות של הרבנים להתפלל בשטח פתוח, להישמע להנחיות, להישמע לרופאים ורק אחרי זה לרבנים כאלה או אחרים שקוראים להפר את ההנחיות".
"אנחנו מצווים על 'וחי בהם'", הוא מוסיף. "זה אומר קודם כל לשמוע לרופאים, ורק לאחר מכן לרבנים, ואני לא מכיר רבנים שיאמרו אחרת. בכל מקרה, ההנהגה הרשמית - מועצת החכמים של ש"ס ומועצת הרבנים של אגודת ישראל – טענו מהרגע הראשון שיש לציית להוראות. זה לא חדש".
הקיטוב המתקצן והולך בין המגזר החרדי לחברה הישראלית בעקבות משבר הקורונה, כואב לדנינו: "מידי כמה חודשים אנחנו בטוחים שעברנו את השיא ונימנע ממלחמת אחים, ופעם אחר פעם אנחנו מתבדים. הציבור הכללי כנראה לא מסוגל להכיל את הציבור החרדי למרות כל מה שהם עושים. למרות שחלקים מהם מאוד מתקרבים לחברה החרדית בכללותה. הציבור החרדי כואב את זה כי הוא, כאמור, מאוד ממושמע - כמעט כולו שומר חוק, שומר על המסכות וכל מה שניתן. התמונות שמוצגות פעם אחר פעם הן תמונות בודדות יחסית".