הרבנות הראשית החליטה לבדוק בעצמה כל תעודת גיור או גט שהתקבלו בחו"ל, אף אם הונפקו על ידי דיינים ורבנים שפעילותם נבדקה ואושרה על ידה. ל-ynet נודע כי בחודש שעבר החזירה הרבנות לתוקף נוהל ישן השולל מרשמי הנישואים האזוריים את הסמכות להכיר במסמכים הללו, ומחייב אותם להעבירם לבחינת מחלקת האישות והגירות הארצית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בשנים האחרונות הוביל ארגון עתים מאבק ציבורי ומשפטי לשקיפות בכל נוגע לאשרור הליכים דתיים שנערכו בחו"ל, על רקע טענה כי הרבנות הראשית מנהלת "רשימות שחורות" חסויות ופוסלת רבנים בעלי תפיסת עולם ליברלית משלה - אף שהם פועלים על פי ההלכה, כפי שנחשף ב-ynet. בסוף 2018, תחת לחץ מצד בית המשפט, נכנעה הרבנות ופרסמה לראשונה רשימה של בתי דין המוכרים על ידה וכן את הקריטריונים לפיהם היא נקבעה.
לפי הנוהל שהונהג מאז, אדם המבקש להתחתן בארץ יכול להוכיח כי הוא יהודי ופנוי בהצגת תעודת גיור או גט בחתימת רב מוכר בחו"ל – וכל רשמי הנישואים האזוריים מונחים להסתפק בכך. כעת, כאמור, נסוגה בה הרבנות הראשית, והיא דורשת לאשר מעתה את המסמכים בעצמה. ההחלטה התקבלה בהצבעה טלפונית של חברי מועצת הרבנות לפני חג פסח.

"להתעלות מעל המאבקים הפוליטיים"

ברבנות הראשית הבהירו, במענה לפניית ynet, כי אין כל שינוי בקריטריונים להכרה ברבני חו"ל וברשימה שגובשה לפיהם, וטענו כי שליחת המסמכים למחלקת האישות והגירות הארצית נועדה רק להבטיח שהם ייבדקו על ידי גורמים הבקיאים בנושא כדי למנוע זיופים ותקלות. בנוסף התחייבו ברבנות כי זמן הטיפול בכל תיק ימשיך להיות "ממש מיידי", לאחר שהמחלקה עברה "ייעול משמעותי", וכי ההחלטה החדשה לא תגרום לעיכובים.
הרב ד"ר שאול פרברשאול פרברצילום: קוקו
אבל בעמותת עתים לסיוע והכוונה בשירותי הדת לא משתכנעים והם דורשים את ביטול הנוהל, שלדבריהם אינו חוקי. עו"ד יאיר מבורך שאג, מהמחלקה המשפטית בארגון, שיגר מכתב בעניין לרבנים הראשיים וקרא להם "לפזר את הערפל שבו נתונים יהודים רבים ברחבי העולם בבואם להירשם לנישואים בישראל". הוא הסביר כי אותם פונים "מצויים באפלה ונאלצים להתמודד עם סבך ביורוקרטיה שאינו נחוץ כלל לשם רישום נישואים כדת וכדין".
יו"ר עתים, הרב שאול פרבר, הוסיף: "הרבנות התחייבה בעבר להביא לשקיפות ותקינות מנהלית, אך ההחלטה החדשה מחזירה אותנו לימים שבהם קבלת ההחלטות לוטה בערפל. הדבר האחרון שהרבנות זקוקה לו כרגע זה עוד הליכים ביורוקרטים. יש בכך פגיעה נוספת בשירותי הדת ובקשר החיוני של מדינת ישראל עם יהדות התפוצות. אנו קוראים לרבנים הראשיים להתעלות מעל המאבקים הפוליטיים הפנימיים ולחתור למדיניות הוגנת, מכבדת ושקופה".

"נחשפנו לתקלות"

גורם ברבנות הסביר כי גם לאחר שגובשה רשימת הרבנים המוכרים יש לוודא, לדוגמה, שהתעודות בחתימתם, המוצגות על ידי הפונים, אכן אותנטיות, ושגיורים בוצעו באזורי מגורי המבקשים ולא בבתי דין מרוחקים באופן המעורר חשד. לטענתו, לרשמי הנישואים המקומיים אין את המומחיות ואת הכלים הנדרשים לאותן בדיקות כמו למוסד ממשלתי ארצי, ולנוכח מספר תקלות שאירעו בעניין הוחלט להעביר לרבנות הארצית את הטיפול בכל הבקשות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: גיל יוחנן)
מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: "בתקופה שעברה לאחר קביעת הכללים הנוגעים לבדיקת גיור באופן ספציפי, נחשפו נציגי הרבנות לתקלות הנובעות מאי יישומם. אשר על כן הוחלט כי לצד מנגנון ההכרה בבתי דין בחו"ל, שייוותר בעינו, יידרשו מחלקות הנישואין ברבנויות המקומיות להעביר כל מסמך של גט או גיור לידי הרבנות הראשית על מנת לוודא שהגיור או הגט נערך באופן תקין".