סמוטריץ' אמר שיטפל ב"רווקות המאוחרת" ועורר סערה: ריאיון עם ד"ר ארי אנגלברג ובנצי רובין
(צילום: ירון ברנר)

עם כל הכבוד למשילות, לריבונות ולריסון מערכת המשפט, הסעיף הנפיץ ביותר במצע מפלגת הציונות הדתית לאחרונה הוא מה שנראה כרפורמה שיוזם היו"ר בשוק הפנויים-פנויות. ח"כ בצלאל סמוטריץ' הכריז על כוונתו "לטפל ברווקות המאוחרת", והצליח לחולל סערה – במגזר, במחנה הליברלי וברשתות החברתיות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
סמוטריץ' הציג את "תוכנית מאה הימים" שלו, ובין היתר, התייחס לסוגיה המטרידה בשנים האחרונות רבנים, מחנכים והורים בציבור הדתי-לאומי (וכמובן את הרווקים עצמם), שאותה הגדיר "תופעה רחבה וכואבת". הוא הוסיף: "אני רואה ערך אדיר בהקמת בתים ומשפחות ובהבאת חיים לעולם. יש לא מעט ארגונים שפועלים וצריך לסנכרן ביניהם, יש שיטות, ואפשר וצריך לטפל בזה".
יו"ר "הציונות הדתית" ספג על דבריו ביקורת משמאל ומימין: בתוך המגזר טענו כי לא ניתן להפוך את המצוקות האישיות של האזרח הפרטי לעניין פוליטי, וכי אין מקום להתערבות של המדינה בנושאים הללו. מנגד, בצד הליברלי האשימו את סמוטריץ' בכך שהבטחתו לטפל ברווקות המאוחרת איננה אלא כיסוי מכובס לתפיסה שמרנית, המקפלת בתוכה, בין היתר, התנגדות למודלים חדשים של זוגיות ומשפחה ולמימוש נטיות מיניות שונות.

"הדיבור שלו הוא מגזרי"

לצד הכעס על הסעיף השנוי במחלוקת במצע "הציונות הדתית", הוא הפך כר פורה לבדיחות רשת על חשבון סמוטריץ' והקבוצה שבה הבטיח לטפל – מרווק שצייץ בטוויטר כי מדובר מבחינתו ב"הכרזת מלחמה", דרך ההוא שהביע חשד שאמא שלו היא שחיברה את המצע, ועד לזו שדיווחה על סערה בביצת הפו"פ הדתית בשכונת קטמון בירושלים, והעריכה כי המפלגה "הפסידה שם כמה קולות".
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ
בצלאל סמוטריץ
בצלאל סמוטריץ'
אבל עצם העלאת הנושא על שולחן הדיונים (ושולחן השבת, אם תשאלו כל משפחה דתית ממוצעת, הוא שולחן הדיונים הפורה ביותר) – עורר דיון רציני בסוגיית "הרווקות המאוחרת". "הדיבור שלו הוא מגזרי", אומר האנתרופולוג, ד"ר ארי אנגלברג, בריאיון לאולפן ynet, כשהוא מתייחס לביקורת החיצונית על עצם הכניסה לתחום הפרטי הזה. "פה המפלגה מתגלה במגזריותה, ופה היא פונה לציבור הדתי, ובתוך הציבור הזה יש רבים שמתייחסים לרווקות המאוחרת כאל בעיה".
מבחינת המגזר, יש מי שרוצים שפוליטיקאים יטפלו באיזו שנה ובאיזה גיל אני מתחתן?
"אני לא מדבר בשם המגזר הציוני-דתי", אומר ד"ר אנגלברג, בעצמו רווק ומחבר הספר "רווקות מתמשכת בציונות הדתית". "אבל אני כן רוצה לתת פרספקטיבה. זו ממש לא הפעם הראשונה. היה כינוס שיזמה 'הבית היהודי' לפני כעשור בנושא. גם ציפי חוטובלי הייתה קשורה בטיפול בעניין הרווקות המאוחרת. ומצד שני, זה הפמיניזם שטען כי האישי הוא הפוליטי, אז הימין השמרני מחרה מחזיק אחריו.
"אם אתה שואל אותי כמומחה שחקר את הרווקות, זה בוודאי לא דבר שאפשר לשנות על ידי תוכניות שהן לא בכפייה, ואני לא חושב שסמוטריץ' מדבר על כפייה, בניגוד למה שטענו כלפיו. אי אפשר להנדס את הדבר הזה... מקסימום אפשר, פה ושם, לעודד אנשים להכיר מישהו למישהי. אבל לא שינויים דרמטיים".

"רווקות היא לא יעד פוליטי"

בנצי רובין (30), אף הוא רווק והכתב הפוליטי של אתר "סרוגים", רואה טעם לפגם בכריכת הנושא החברתי הזה בסוגיה פוליטית. לדבריו, "כשסמוטריץ' מציע לצד ריבונות, משילות וטיפול במערכת המשפט גם טיפול ברווקות המאוחרת, זה הופך ליעד פוליטי, אף שזו לא סוגיה פוליטית. מבחינה פרקטית, אני לא רואה איך מדינת ישראל, או כל מדינה, יכולה לטפל בבעיה אישית לגמרי".
רובין סבור כי מדובר בפנייה לקהל יעד ספציפי, שחרגה מגבולות השיח המגזרי. לדבריו, לטור שפרסם בנושא, קיבל תגובות רבות שצידדו בסמוטריץ'. "חלקם הגדול של המגיבים", למעשה, "טענו שהוא מסתכל לבעיה בעיניים, ושלא מעט צעירים וצעירות במגזר צריכים עזרה".
"אני לא מאמין שיהיה פה משרד שידוכים לאומי", הוא מוסיף, "אבל כן הצהרת כוונות להעמיד את זה על סדר היום ולתקצב. ראוי שמנהיג ציבור דתי ידבר על זה. אבל הבעיה שלי היא שרווקות היא לא בעיה פוליטית, ולא צריך 'לטפל בה'. הקונטקסט הפוליטי נותן לזה ממד של חדירה לחיים הפרטיים ושל כפייה".
בצלאל סמוטריץ' מסר בתגובה: "יש עמותות שקיימות במגזר ומטפלות בנושא. מדובר רק בתמיכה תקציבית. זה מה שאני מבטיח וזה מה שאקיים".