מקווה הטהרה הפרטי שפעל בבני ברק עבור נשים חולות קורונה מאומתות היה רק קצה הקרחון: ל-ynet נודע כי בחודשים האחרונים נפתחו בחשאי מקוואות רבים נוספים ברחבי הארץ לטבילת נשים המחויבות בבידוד, במסגרת מערך מסודר ומאורגן, בידיעת הרשויות ותוך העלמת עין מצידן.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בין היתר, נעשה שימוש גם במקוואות ציבוריים שמפעילה המדינה (באמצעות המועצות הדתיות) - בעיקר בריכוזי המגזר החרדי. בעקבות החשיפה, פועלים כעת ב"מגן ישראל" להכשיר את העניין ולאפשר את הטבילה תחת פיקוח.
מאז התפרצות הקורונה וההגבלות שקבעה הממשלה למניעת התפשטות הנגיף, זיהו רבנים ועסקני ציבור את "טהרת המשפחה" כצורך חיוני ביותר - לא פחות מקיום מנייני תפילה ולימוד תורה. הסיבה לכך היא שהימנעות נשים מטבילה במקווה אחרי הווסת החודשית - משמעותה התנזרות מכל מגע בין בני זוג (וכל שכן קיום יחסי אישות), בגלל "דיני נידה" החמורים, כאשר לפוסקי ההלכה אין סמכות להתיר את איסורי התורה אף לא בנסיבות המיוחדות.

רוני נומה התיר - העניין יצא משליטה

לאור ההבנה כי איסור על הטבילה הוא "גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה", החליטה הממשלה להתיר לנשים לטבול גם בזמן סגר (בכפוף לכמה תנאים שאמורים למנוע הדבקה במקוואות), אך הדבר לא נתן מענה לחולות או מחויבות בידוד, שלא הורשו לצאת מבתיהן לצורך זה.
2 צפייה בגלריה
מקווה בבני ברק
מקווה בבני ברק
"הרבנים אמרו שאם גדולי הדור פסקו שזה בסדר, בוודאי שלא תצא תקלה מתחת ידם. ובוודאי שאם זה תואם עם קצין בכיר, אז אין באמת סכנה"
ב-2 באפריל פרסם המשרד חוזר רשמי שבו נקבע: "חל איסור לאפשר טבילה במקוואות לנשים הנדרשות לשהות בבידוד ביתי או נשים שאובחנו כחולות. יש לוודא זאת מול הטובלות טרם הגעתן למקווה. במקרה שטבלה במקווה אישה שנדרשת לשהות בבידוד, או אישה שאובחנה כחולה - יש לסגור את המקווה וליצור קשר עם אגף מבנה דת במשרד לשירותי דת, לצורך עדכון וקבלת הנחיות לפתיחת המקווה".
במכתבי התראה ששוגרו לבלניות, הן הונחו בצורה ברורה: "מקווה מחויב לעמוד בהנחיות משרד הבריאות, מקווה שלא יכול לעמוד בהנחיות, אין לאפשר בו טבילה. האחריות לתפעול המקווה בהתאם להנחיות משרד הבריאות הן של ראש המועצה הדתית".
כפי שנחשף ב-ynet, נשים רבות בחרו להפר את ההנחיות, תוך שהן זוכות לשיתוף פעולה מבלניות שפתחו בפניהן מקוואות פרטיים - ומצוותי אמבולנסים שהסיעו אותן בתנאי בידוד. מי שאפשר את הפרצה הראשונה היה דווקא אלוף (מיל') רוני נומה, כיום ראש הדסק החרדי ב"מגן ישראל", שכמנהל משבר הקורונה בבני ברק בגל התחלואה הראשון, התיר זאת לתושבות העיר. כעת מתברר, כאמור, כי העניין יצא משליטה, ומדובר כבר בתופעה רחבה הרבה יותר.

כך עבדה השיטה

מתנדבים בארגונים חרדיים השותפים במהלך הודו כי סייעו לטבילת הנשים בניגוד לחוק. אחד מהם הסביר: "טהרת המשפחה זה עניין מקודש שיהודים מסרו עליו את הנפש בכל הדורות. איש לא מעלה בדעתו שדווקא כאן, במדינה היהודית, זה ייאסר – אפילו אם יש מגפה. אנשים אחראיים ובכירים ביותר חתמו על המתווה הזה, אחרי שווידאו שזה לא מסכן - לא את הטובלות, לא נשים אחרות ולא את הציבור".
2 צפייה בגלריה
התכתבויות מקווה חולות קורונה מבודדות
התכתבויות מקווה חולות קורונה מבודדות
ההודעה שהזמינה את החולות והמבודדות להגיע לטבול באופן "לא רשמי"
בשיחה עם ynet הסביר עסקן חרדי בכיר כי אף שבאופן רשמי הדבר היה אסור, הוחלט ביישובים החרדיים לקדם את היוזמה, תוך חלוקה ברורה בין מקווה המיועד לחולות - ומקווה נפרד המיועד למבודדות. הוא ציין כי את החולות הסיעו ברכבים פרטיים ובהן נהגות-מתנדבות שעטו מסכות, ולפחות במקרה אחד גם הותקנה מחיצת פלסטיק שנועדה לחצוץ בין הנהגת לבין הנוסעת, כפי שנעשה באמבולנסים של מד"א המסיעים חולים. יודגש, כי ההשוואה איננה במקומה, מאחר שבמד"א מקפידים לחטא בצורה מחמירה את כל חלקי הרכב בעזרת תרסיס המכיל כלור, מה שלא קורה בהסעות הפיראטיות למקוואות.
בלנית חרדית, תושבת הצפון, מספרת איך עבדה השיטה: "בתחילת הקורונה פנו הבלניות למשרד לשירותי דת ולמועצות הדתיות וביקשו הנחיות, מכיוון שגם הנשים וגם רבנים בכירים לחצו לאפשר טבילה. ההוראות שקיבלנו אסרו להטביל את כל מי שאסור לה לצאת מהבית, אבל בפועל - כל בלנית חרדית כפופה בראש ובראשונה לרב שלה. לכן עשיתי 'שאלת רב' והוא אמר לי לא להטביל, אבל יש לי הרבה חברות בלניות ששאלו את הרבנים שלהן, כל אחת בקהילה החסידית או הליטאית שלה, וחלקם פסקו שאפשר להטביל אותן אם מקפידים על מספר כללים.
"דבר ראשון, תיאמו טלפונית את ההגעה - מאוחר בלילה, ממש לפני הסגירה. כמובן שכאשר היא מגיעה אין אף אישה אחרת במקווה, ולאחר הטבילה מרוקנים את המים, מחטאים, וממלאים מחדש. הרבנים אמרו שאם גדולי הדור פסקו שזה בסדר, בוודאי שלא תצא תקלה מתחת ידם. ובוודאי שאם זה תואם עם קצין בכיר, אז אין באמת סכנה".

בדרך להתרת המתווה: דיון ראשון בנושא כבר נערך

גורם חרדי בכיר המעורב בעצמו בנושא הודה, בשיחה עם ynet, כי מערך שכזה פועל בפריסה ארצית, בידיעת הרשויות המקומיות ובהסכמה שבשתיקה גם מהשלטון הארצי. הוא הביע חשש כי חשיפתו תביא לביטול הטבילות המחתרתיות. אלא של-ynet נודע כי בימים האחרונים יש ניסיון דווקא לגבש מתווה שיתיר את טבילת החולות ומחויבות הבידוד, הפעם בפיקוח פיקוד העורף – בדומה להיתר שניתן לחולים לצאת באמבולנסים ללוויה של בני משפחה מדרגת קירבה ראשונה, וכי כבר נערך דיון ראשון בנושא.
מהדסק החרדי של "מגן ישראל" נמסר בתגובה: "אין אישור לפתיחת מקוואות לחולות קורונה. עם זאת, לבקשת נציגי קהילות פנה אלוף (מיל') רוני נומה למשרד הבריאות, ליצירת מתווה שייתן מענה לסוגיה".
"יצוין, כי במהלך הסגר שהוטל על בני ברק בגל הראשון בחודש אפריל ניתן אישור נקודתי וזמני לפתיחת מקווה בבני ברק, ותחת פיקוח צמוד של הצוותים שפעלו בעיר, כשהחולות או חייבות הבידוד הועברו באמבולנסים של ארגוני החסד".
בדסק החרדי הבהירו כי לפי שעה "יציאה של חולת קורונה או חייבת בבידוד מביתה היא עבירה על החוק". במשרד הבריאות סירבו להגיב.
בשבוע שעבר חשפנו כי בבני ברק פעל מקווה מחתרתי לנשים חולות קורונה ומבודדות. במודעה שהופצה במסרונים נכתב כי היוזמה היא בשיתוף העירייה ו"איחוד הצלה", אך לאחר פניית ynet אמרו בעירייה ובארגון כי אין להם קשר לדבר.
בהתכתבויות עם תחקירנית ynet אישרה הבלנית כי ניתן להגיע למקווה בתיאום מראש. אלא שבניגוד להבטחה להגיע באמבולנס, אמרה כי האישה תוחזר לביתה לאחר הטבילה על ידי אישה אחרת, ברכב שאיננו אמבולנס.
לאחר פניית ynet לעיריית בני ברק בנושא, חזרה בה הבלנית וציינה כי מדובר במקווה פרטי: "כרגע הודיעו לי שעקב בעיות טכניות בשלב זה הוא סגור", הוסיפה. "דברי איתי בימים הקרובים".