בצרפת בוטל משפטו של הרוצח האנטישמי של שרה חלימי - ואחותה, אסתר לקובר, תושבת ישראל, פונה למערכת המשפט הישראלית בדרישה להעמיד לדין את הרוצח המוסלמי, קבילי טראורה. לקובר מסתמכת על החוק הפלילי הישראלי ולפיו ניתן להעמיד לדין בישראל אנשים שביצעו פשעים אנטישמיים בחו"ל, ומדווחים על ידי אזרחים ישראלים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עורכי הדין של לקובר הודיעו כי יגישו תלונה בישראל נגד טראורה, שרצח באכזריות את שכנתו היהודייה, שרה חלימי, תוך קריאות "אללה אכבר", בשנת 2017. זאת לאחר שבית המשפט הצרפתי אישר את אופיו האנטישמי של הפשע, אך קבע כי טראורה לא היה אחראי למעשיו משום שעישן קנאביס לפני הרצח, ולכן לא יועמד לדין.
"מאז משפט אייכמן לא נשפט רוצח אנטישמי בישראל - אבל לאור חדלון מערכת המשפט בצרפת, אין ברירה אחרת", אומרים בקהילה. לא ברור האם ישראל תקבל את הדרישה של האחות לפתוח בחקירה כזאת, וגם אם כן - ספק רב אם צרפת תסכים להסגירו לישראל, בוודאי אחרי קביעת בית משפט בצרפת כי לא ניתן להעמידו לדין. עם זאת, לתלונה כזו יש ערך סמלי והבעת אי-אמון במערכת המשפט הצרפתית.

"נותנים לרוצח לחמוק מהעונש"

מאז פרסום החלטת בית המשפט סוערות הרוחות בצרפת והציבור מתקשה לקבל את העובדה שהרוצח יחמוק מהעונש. אפילו נשיא צרפת, עמנואל מקרון, התייחס לנושא בריאיון לעיתון "לה פיגרו" ואמר כי "ברפובליקה לא שופטים אזרחים חולים, אלא מטפלים בהם... אולם ההחלטה לקחת סמים ואז להפוך ל'משוגע' לא צריכה בעיניי להסיר את האחריות הפלילית של אדם. בנושא זה, אני רוצה ששר המשפטים יציג שינוי בחוק בהקדם האפשרי".
1 צפייה בגלריה
שרה חלימי
שרה חלימי
שרה חלימי
מקרון הוסיף: "זה לא מתפקידי להגיב על החלטת בית משפט, אבל אני רוצה להביע בפני המשפחה, קרובי הקורבן וכל אזרחינו היהודים שחיכו למשפט, את תמיכתי החמה ואת נחישותה של הרפובליקה הצרפתית להגן עליהם".
חבר הפרלמנט הצרפתי, מאיר חביב, המלווה את המשפחה מאז הרצח - אמר כי "אנו חשים תסכול גדול, אי הבנה ופשוט כעס בעקבות החלטת בית המשפט שלא להעמיד לדין את הרוצח השפל של שרה חלימי ז"ל. רק מפני שהרוצח האנטישמי והברברי לקח לפני הרצח נשיפה של קנאביס, קבעו כי הוא איננו אחראי למעשיו ובכך נתנו בעקיפין רישיון להרוג".
"החלטת בית המשפט מקוממת עוד", הוסיף, "מכיוון שבמקום להחמיר בעונשו של הרוצח בשל העובדה כי עישן סמים לפני הרצח, התבססו על העובדה הזאת כדי לתת לו לחמוק מהעונש".

עולים מצרפת ויהודים בצרפת יפגינו

הארגונים היהודיים בצרפת מתכננים הפגנה ביום ראשון הקרוב בפריז. "אנחנו קוראים לכל האזרחים שהאמת והמאבק באנטישמיות חשובים להם, לבוא ולהביע את תדהמתנו לאור ההחלטה שמקדמת את החוק מבלי לעשות צדק", כתבו מארגני ההפגנה. גם הקהילה הצרפתית בישראל מארגנת הפגנה מול שגרירות צרפת בישראל בנושא.
אריאל קנדל, נשיא "קעליטה" - ארגון הגג של עולי צרפת בישראל, ולשעבר ראש המשלחת של הסוכנות היהודית בצרפת - אומר כי "זמן קצר לאחר שציינו את יום השואה, אנחנו מקבלים תזכורת נוספת לכך שהאנטישמיות עדיין משתוללת באירופה.
"הרוצח היה אחראי לגמרי למעשיו, ולא ייתכן שייצא לחופשי. לאחר שמשבר הקורונה ייצר גל אנטישמיות והסתה חסר תקדים, שהגיע לשיאו כאשר רוססו בלב פריז כתובת נאצה וצלבי קרס - החלטת בית המשפט העליון מהווה יריקה בפרצופה של הקהילה היהודית בצרפת, ולמעשה פגיעה ביהודי כל העולם. מאז משפט אייכמן לא נשפט רוצח אנטישמי בישראל - אך לאור חדלון מערכת המשפט בצרפת, שמוציאה רוצח לחופשי, כנראה שאין ברירה".