על רקע משבר הקורונה והתמותה הגבוהה בהודו, הממשלה אישרה היום (א) את הצעתם של שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ושר האוצר ישראל כ"ץ להעלאה של 548 של בני המנשה מצפון-מזרח הודו לישראל. לצורך כך אף קבעה הממשלה תקציב מיוחד בסך של 17.5 מיליון שקל. בני המנשה יוטסו לארץ בטיסות נפרדות מיוחדות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שר הבריאות יולי אדלשטיין נתן את הסכמתו להעלאתם של 548 בני המנשה לארץ בכפוף להתחייבות להביא את הקבוצה בטיסה נפרדת ולהקפיד על בידודה וביצוע בדיקות כנדרש. לפי הנתונים הרשמיים מהודו, מניין הנדבקים הכולל בה מפרוץ המגפה עמד אתמול (ש') על כמעט 22 מיליון נדבקים. הקבוצה הראשונה - 250 עולים מבני המנשה - הגיעו כבר בדצמבר אשתקד. קראו עוד בערוץ היהדות: +"אני כאן בשביל הקהילה": הרבנית נותרה לבד עם שישה ילדים בהודו +כשהשכל נעלם באים האסונות: מה היה הרמב"ם אומר על אסון מירון +יוסף המשגע - והמטרידה המינית שנכנסה לכלא נצחי
הסוכנות היהודית תקצה סכום של עד 900 אלף ש"ח עבור המימון הנדרש לשם מחצית מעלות הטסתם של העולים לארץ והוצאת הדרכונים עבורם. ארגון שבי ישראל בראשות מיכאל פרוינד שפועל כבר 20 שנה להעלאת בני המנשה לישראל, יקצה עוד כשני מיליון ש"ח עבור המימון הנדרש להשלמת עלות הטסתה של הקבוצה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אלאנורה שילוב)
בני המנשה אינם זכאים לעלות לארץ מכוח חוק השבות והבאתם לארץ נעשית מכוח חוק הכניסה לישראל. על פי החלטת הממשלה, העולים יקבלו למעשה אשרת כניסה לישראל מסוג א\5 (אשרת ארעי) לצורך הליך גיורם שייעשה בישראל. הם צפויים לעבור תהליך קליטה בן שלושה חודשים ואחר כך לעבור למגורי קבע בנוף הגליל.

העולים יעברו גיור בישראל

שרת העלייה והקליטה, ח"כ פנינה תמנו שטה, מסרה כי "היום, ערב יום ירושלים, זכיתי לאשר בממשלה עוד החלטה משמעותית שעניינה הבאת קבוצת עולים נוספת לישראל. ההחלטה שהתקבלה היום עתידה לשים סוף להמתנה מורטת העצבים של העולים מצפון-מזרח הודו, להעלות אותם לישראל לפי חוק, ולהביא לאיחוד משפחות שנותקו זו מזו במשך שנים רבות. אני מקווה שבקרוב מאוד אוכל לפגוש את העולים בנמל התעופה בן גוריון בדרכם לביתם החדש בישראל".

2 צפייה בגלריה
הזוגות הנשואים
הזוגות הנשואים
חתונה ל-11 זוגות משבט בני המנשה, לאחר שהשלימו את הליך הגיור
(לורה בן דוד, באדיבות ארגון שבי ישראל)

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "רגע לפני יום ירושלים ממשלת ישראל זוכה לאשר את עלייתם לארץ מהודו של 548 מקהילת בני המנשה, שדור אחר דור התפללו ל'שנה הבאה בירושלים הבנויה'״ ודבקו בתקווה שהתגשמה. אני מברך על כך, וגאה בהחלטה החשובה, אותה קידמתי במשותף עם שרת הקליטה פנינה תמנו שטה וראש העיר נוף הגליל רונן פלוט".
548 בני המנשה שיובאו לארץ הם חלק מרשימה של 722 איש שמשלחת דיינים שנשלחה להודו על ידי הרב הראשי הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, קבעה שהם מוכנים וראויים לעבור הליך גיור בישראל. מתוכם 250 עולים כבר הובאו לישראל. מדובר בקבוצה מתוך קהילת "בני המנשה" המתגוררת בצפון-מזרח הודו ומרוכזת במדינות מיזורם ומניפור ליד הגבול עם בורמה.
הקהילה אשר מונה כ-6,000 איש מקיימת אורח חיים יהודי שנים ארוכות. עד כה נכנסו לישראל 3,250 מבני הקהילה. בני המנשה מזהים עצמם כצאצאי עם ישראל. הם חלק מבני השבטים קוקי-צ'ין-מיזו ממדינות מיזורם, אסאם ומניפור שבצפון מזרח הודו על גבול מיאנמר בורמה. על פי המסורת המועברת בין הדורות בשבטים, מדובר בצאצאי שבט המנשה - מעשרת השבטים שגלו מארץ ישראל בסוף תקופת בית ראשון במאה ה-8 לפנה"ס.