הרב הראשי יצחק יוסף נגד עולים "מאזורים חילוניים"
(צילום: דר וסוחרת הפקות)

עוד התבטאות שנויה במחלוקת מצד "הראשון לציון": הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, קובע כי אין לעלות לישראל אם המטרה היא לגור באזור שאיננו חרדי, מחשש להשפעה רוחנית שלילית מצד השכנים. לדבריו, יהודים מחו"ל - מוטב שיישארו בארצם, ובלבד שלא יעברו לערים בעלות צביון חילוני.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

נזק רוחני - חמור ממוות

במוצאי השבת אירח הרב יוסף בשיעורו השבועי המרכזי את רבה של תוניסיה, הרב חיים ביתאן, השוהה בישראל - ושיתף אותו בדילמה ההלכתית בנושא זה, שהובאה להכרעתו מבני הקהילה במדינה הערבית כאשר ביקר בה – ועל תשובתו להם.
1 צפייה בגלריה
הרב הראשי  לישראל, הרב יצחק יוסף, נגד עולים בשכונות חילוניות
הרב הראשי  לישראל, הרב יצחק יוסף, נגד עולים בשכונות חילוניות
נגד עולים בשכונות חילוניות: הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, עם רבה של תוניסיה, חיים ביתאן
(צילום: דר וסחרת הפקות)
"שאלו אותי אז, בזמנו, כשהייתי, אם לעלות לארץ ישראל או לא לעלות לארץ ישראל", סיפר הרב הראשי. "אמרתי להם: תלוי איפה יגורו. אם יגורו בשכונה חרדית או על יד כיסא רחמים (ישיבה יוקרתית בבני ברק) - אז שיעלו לארץ ישראל. אבל אם יגורו במקום כמו הרצליה וכל מיני מקומות כאלה של חילונים – (הם) יבואו לכאן וחס ושלום יתקלקלו (מבחינה דתית). שיישארו שמה".
הרב יוסף הטעים כי על פי הכלל "גדול המחטיאו יותר מן ההורגו", נזק רוחני הנגרם לאדם חמור יותר ממוות, ולכן יש להיזהר ולהישמר מפניו מאוד. לשיטתו, מגורים בסביבת חילונים מסוכנת מאוד מבחינה זו, ועל כן מוטב להימנע מעלייה לארץ הקודש.
דברי הרב הראשי גררו ביקורת, בעיקר ברשתות החברתיות, בין היתר משום שהם עומדים בסתירה, לכאורה, לעמדת חכמים שהובאה בתלמוד הבבלי ונפסקה להלכה – "לעולם ידור אדם בארץ ישראל, אפילו בעיר שרובה גויים, ואל ידור בחו"ל, ואפילו בעיר שרובה ישראל, שכל הדר בארץ ישראל דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה".
בתנועת נאמני תורה ועבודה מחו על דבריו של הרב הראשי, ואמרו כי "לא יעלה על הדעת שהרב הראשי לישראל, אשר משרתו מתוקצבת על ידי המדינה, יתבטא באופן הסותר את מגילת העצמאות ואת חזונה של מדינת ישראל לקיבוץ גלויות. הרב דוחה אנשים המבקשים לעלות לארץ, באופן הסותר את הרעיון הציוני". הם הוסיפו כי "הדבר מעורר שוב שאלה באשר לתפקידו של הרב הראשי לישראל, ובעיקר באשר לזהות המאיישים את התפקיד בשנים האחרונות. הגיע הזמן למנות רב ציוני קשוב, מכיל ומאיר פנים, המחובר לכל חלקי העם וקשוב לצרכיו - ולא לצרכי מגזר מסוים".