כשמאיר שלו הכין מסמך במחשב שכלל הנחיות להלוויה שלו, עבור ילדיו, הוא קרא לקובץ "אבא עושה בושות" – כשם ספר הילדים שלו מ-1988, שבו אפרים נבוך מהרצון של אביו להביך אותו בגן, בקולנוע ואפילו כטבח, ובסופו של דבר מוצא גאולה ומתחבר מחדש עם אביו. ילדיו של שלו אולי תהו מדוע אביהם – חילוני מושבע – התעקש לערוך הלוויה יהודית אורתודוקסית.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
האמת היא שיהודים רבים בישראל שמחים שאנשי חברה קדישא ברחבי הארץ מטפלים בהליכי קבורת יקיריהם. הסטטיסטיקה מוכיחה שלמרות חוסר האמון במוסדות הדת בקרב כלל הציבור היהודי, מעל ל-90% בוחרים בקבורה אורתודוקסית – על אף שבישראל קיימת קבורה אזרחית. הסבר אחד הוא שאנשים פשוט לא אוהבים לקחת סיכונים בכל הנוגע למוות, ומעדיפים ללכת על בטוח.
2 צפייה בגלריה
מתוך לווייתו של מאיר שלו
מתוך לווייתו של מאיר שלו
הלווייתו של מאיר שלו. לשלב בין העושר היהודי לחיים המודרניים של מדינת ישראל
(צילום: גיל נחושתן)
ההסבר הזה יוצר כנראה איזו תפיסה שגויה ואף שביעות רצון צדקנית בקרב הממסד הרבני בישראל. "אתם מבינים", הם אומרים, "אפילו מאיר שלו – בסופו של דבר – ראה שהאורתודוקסיה היא הדרך האותנטית והיחידה".
אם זו באמת הייתה המציאות, אז אכן, למי שהזדהה עם שלו יש במה להתבייש. אבל כרב אורתודוקסי, אני מאמין שזה לא מה שהוביל את מאיר שלו להחליט את מה שהחליט. בני המשפחה סיפרו כי הוא לא ביקש רק הלוויה אורתודוקסית. הוא ביקש הלוויה אורתודוקסית – בנוסח נהלל. הוא ביקש – במילות הפרידה שלו – לשלב את העושר היהודי הרב שהכיר, העריך והתפלמס איתו, לחיים המודרניים של מדינת ישראל.
מה שבטוח, זה היה מאה אחוז שלו. בריאיון בשנת 2017 הוא ציין כי הגיבור היהודי שלו הוא רבן יוחנן בן זכאי, אותו אחד שכאשר הוצע לו פרס בידי הרומאים בעקבות חורבן בית המקדש – בחר ביבנה על פני ירושלים, ובכך עיצב מחדש את ההיסטוריה היהודית. רבן יוחנן בן זכאי הבין את צורכי הזמן ולא ביקש לקדש את העבר על חשבון העתיד. במקום זאת, הוא שילב את מיטב האלמנטים של העבר ומצא דרך לממש אותם, למען העתיד: אורתודוקסי כן, אבל בנוסח נהלל.
2 צפייה בגלריה
מאיר שלו ז"ל
מאיר שלו ז"ל
מאיר שלו ז"ל. רבן יוחנן בן זכאי היה הגיבור היהודי שלו
(צילום: אלעד גרשגורן)
או במילותיו של שלו מאותו הריאיון: "לכן בן זכאי היה היהודי הכי חשוב בתולדותינו. אבל אם הוא היה חי היום, היו מגדירים אותו כבוגד, כשובר שתיקה. הוא הרי ויתר ביודעין על בית המקדש כדי להציל את שארית הפליטה היהודית ביבנה. זה מה שהציל את העם מכליה".
מאיר שלו הבין שהיהדות היא לא דרך חד-כיוונית של חזרה אל העבר, אלא דרך לגאולה שמתבססת על המסורת שלנו תוך קידוש חדשנות ומודרניות. זה עולה בספריו לא פעם, בקריאה שלו בטקסטים יהודיים וכן, אפילו בהלווייתו. קבורה אורתודוקסית – נוסח נהלל.
בסופו של הסיפור "אבא עושה בושות", אפרים מבין שאביו ממשיך מסורת אותנטית – אבל הוא עושה זאת בדרכו ובהתאם למציאות שהם חיים בה. הניצחון הפעם של הממסד הרבני הוא קצר מועד, שכן היהדות עוסקת באמת בשילוב בין ישן לחדש, בין המסורת למציאות. אם הממסד הדתי לא ישכיל לחבר את המסורת למציאות הנוכחית בהתאם להלכה, הציבור ימשיך לנטוש את הממסד. אורתודקסית, נוסח נהלל.
  • הרב ד"ר שאול פרבר הוא יו"ר ומייסד ארגון עתים