בזמן שהממשלה מקדמת את החוק לפטור מגיוס לחרדים, היא סוגרת את הברז ליוצאי החברה החרדית שבחרו להתגייס ולתרום למדינה: לאחר שהתברר כי במשרד לשוויון חברתי נמחק סעיף התקציב עבור שילובם של יוצאי החברה החרדית בלימודים ובתעסוקה, למעלה מ-100 חיילי מילואים ומיועדים לשירות ביטחוני שגדלו במשפחות חרדיות, בהם דתיים וחילונים, פנו לשרה מאי גולן ובקשו כי הנושא ייבחן מחדש.
"אנחנו מלש"בים ומלש"ביות, חיילים וחיילות בסדיר ובמילואים, ומשרתי השירות הלאומי, כולנו יוצאי החברה החרדית, מבקשים לזעוק ולמחות על החלטתך למחוק את מלוא התקציב המיועד לשילוב היוצאים ולהקפיא את תהליך החלטת הממשלה לטיפול בסוגיית היוצאים", נכתב במכתב לשרה גולן. "כל אחד ואחת מאיתנו גדל והתחנך בעולם החרדי, לכולנו המסלול הטבעי היה להימנע משירות צבאי או לאומי וכולנו בחרנו, למרות החינוך שעל פיו גדלנו, לוותר על הפטור מגיוס, לצאת נגד הזרם והקהילה, ולהתגייס לשירות משמעותי בצבא ההגנה לישראל או בשירות הלאומי. זוהי בחירתנו, ואנו ניגשים אליה בגאווה ובעיניים פקוחות כלפי האתגרים הרבים העומדים בדרכנו, והיעדר התמיכה המיטבית מצד המערכת".
2 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ושב"כ במרחב פרעה
פעילות כוחות צה"ל ושב"כ במרחב פרעה
חלק מהחיילים נלחמים מאז 7 באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל)
חלק מיוצאי החברה החרדית נלחמים בשמונת החודשים האחרונים בגזרות השונות. "החל מ-7 באוקטובר נקראנו לדגל בכלל הגזרות, בחזית ובעורף, לטובת הגנה על המדינה והחברה הישראלית. כמה שילמו אף בחייהם", הם כתבו. "נדהמנו לשמוע כי המשרד בהובלתך החליט לקצץ את מלוא התקציב שקיבל לאחריותו ויועד לטובת תוכניות סיוע עבורנו ועבור אחינו ואחיותינו היוצאים – מענים שיעזרו לנו להתכונן לקראת שירות, להשלים פערי השכלה ולהשתלב בתעסוקה. מיותר להסביר את הצורך ואת חשיבות הסיוע בהשלמת הפערים לטובת מי שמבקשים להגר מהחברה החרדית ולהשתלב בחברה הכללית. יעידו על כך תקציבי העתק שמופנים לשילוב אחינו החרדים, המתמודדים עם פערים דומים".
בהמשך ביקרו יוצאי החברה החרדית את ההחלטה לבטל את התקציב במילים חריפות, ואמרו: "תחושתנו היא קשה וצינית. אנו רואים בהחלטתך כהפרת ברית ויריקה בפרצוף. ככאלה שיצאו לשמור על המדינה, ציפינו שהמדינה תדאג לשמור עלינו בחזרה, כשנפשוט את המדים. אנו דורשים כי תחזרי בך מהחלטתך, תקבלי אחריות משרדית על שילוב היוצאים, ותממשי את התקציב שכבר ניתן לטובת מימון מסלולים ותוכניות לשילוב".
נדב רוזנבלט, מנכ"ל "יוצאים לשינוי" אמר ל-ynet כי "אוכלוסיית יוצאי החברה החרדית היא גדולה וחייבת מענה. 14% מכל שנתון חרדי, כ-4,000 צעירים וצעירות בשנה, מבקשים להשתלב, ומספרנו רק יגדל ככל שיפתחו לנו את הדלת. מעבר לצדק והמוסר שנדרסים כאן, נדרסים גם האינטרסים של כלל הציבור ושל האזרחים שמחפשים להרחיב את מעגלי השותפות בחברה הישראלית. כל אחד מאיתנו הוא השקעה שכולכם תיהנו מפירותיה".
רוזנבלט הוסיף: "אני קורא לשרה לשוויון חברתי להביט בעינינו ובעיני אחינו ואחיותינו שיצאו להילחם בחזית ולחזק את העורף, ולעשות את המעשה הנכון – לחזור בה מהחלטתה להקפיא את התקציב לשילובנו ולקדם החלטת ממשלה שתיתן מענה רוחבי ואסטרטגי לשילוב היוצאים".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
השרה מאי גולן
(צילום: רפי קוץ)
נציין כי בחודש מאי האחרון סיפרה חברת הכנסת נעמה לזימי ממפלגת העבודה כי "בשנת 2024 התקציב של המשרד לשוויון חברתי לאוכלוסיית יוצאי החברה החרדית היה צריך לעמוד על 8 מיליון. אלא שבחסות הקיצוץ של התקציב המעודכן קיצצו את כל התקציב של האוכלוסייה הזאת, שגם ככה פגיעה ונמצאת במצבי סיכון וקושי רב".
בתגובה השרה גולן כתבה בחשבון ה-X שלה (טוויטר לשעבר) כי "סדר העדיפויות שדיבר עליו משרד האוצר היה בתקופת השר הקודם והמנכ"ל הקודם", וכי היא עצמה מעולם לא הייתה שותפה להחלטה על קיצוץ כזה.
מטעמה של השרה גולן נמסר בתגובה: "המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה פועל לקידום שוויון חברתי ובכלל זה לקידום והשתלבות של אוכלוסיות ספציפיות, כאשר לאורך השנים אנו מקפידים כי בהתקשרויות המשרד הדברים יבוצעו בהתאם לסמכויות הפורמליות שהתקבלו בידי המשרד. עם כניסתה של השרה גולן אושר על ידה פרסום תוכנית הכנה לגיוס לצה"ל בקרב אוכלוסיית יוצאי ויוצאות החברה החרדית, וזאת באמצעות העברת תקציב למשרד הביטחון לפעילות תחת חסותו. לצורך כך המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה העביר 1.5 מיליון שקלים למשרד הביטחון, במטרה להעסיק בעל תפקיד במשרד הביטחון שיהיה אמון באופן בלעדי על תוכנית העידוד וההכנה לאוכלוסיית בוגרי ובוגרות החינוך החרדי לקראת גיוס, וכן על מיזם הליווי במהלך שירותם במסלולים הכללים בצה"ל, מענה לפניות ממלש"בים וחיילים, וליווי אישי לאורך השירות".
מהמשרד לשוויון חברתי נמסר עוד: "זאת ועוד, במסגרת התקציב שהועבר תוקנן תקן סרן ייעודי בחטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל, כשתפקידו הבלעדי של הקצין יהיה טיפול בפרט בבוגרי ובוגרות החינוך החרדי במהלך שירותם במסלולים הכלליים בצה"ל, שאינם מסלולי שילוב החרדים. במסגרת התוכנית בחודש מרץ 2024 יצאה לדרך תוכנית הכנה קדם צבאית ייעודית לאוכלוסייה שארכה כחודש ימים, בתנאי פנימייה, במטרה להכין פיזית ומנטלית לקראת הגיוס, ובכלל זה היכרות עם צה"ל, ערכי הציונות, מוסדות המדינה והחברה הישראלית. בימים אלה אנו עמלים על הוצאת מכינה נוספת, ואנו קוראים למי שמעוניין להירשם למכינה בעת פרסומה".