הרב הראשי לשעבר, יצחק יוסף, אמר כי "מי שמקבל צו גיוס, יקרע את הצו, לא ילך". הוא הוסיף בנאום שנשא מוקדם יותר השבוע בירושלים כי מי שיסרב ויילקח לבית סוהר צריך לבוא עם ראש הישיבה שלו. היום (ג') נחשף ב-ynet כי צה"ל יזמן אלפי חרדים לצו ראשון - כבר בשבוע הבא.
הרב יצחק יוסף על חוק גיוס חרדים

בסרטון, שהגיע לידי ynet, סיפר הרב יוסף כי ביקר חיילים פצועים וגם סייר בבסיס צאלים, שם פגש חיילים מאמינים, שחלקם אינם דתיים. "כל הכבוד לצבא שהם עושים השתדלות, אנחנו מעריכים מה שהם עושים", הוא אמר. "אבל בלי תורה - לאן היינו מגיעים? במקום שייתנו יותר תקציבים לישיבות, שולחים צווי גיוס".
בשלב זה הוא אמר כי אין להתגייס לצה"ל: "אני אומר - מי שמקבל צו גיוס, יקרע את צו גיוס, לא ילך. הוא בתורה. הוא חייל בצבא השם. לא יפחד מהם. בוודאי שהוא לא ישמע להם. אם ייקחו אותו לבית סוהר - יבוא איתו ראש הישיבה. חבל שלא מבינים את הדברים האלה. התורה מגינה עלינו בכל הדורות. איך עם ישראל שרד 2,000 שנה בגלות? שרדנו רק על ידי התורה. לא הייתה מדינה ולא היה שום דבר. איך שרדנו? על ידי התורה הקדושה. הם לא מבינים את הדברים האלה".
בהקלטה נוספת אמר הרב יצחק יוסף כי גם חרדים שאינם לומדים בישיבות לא צריך ללכת לצבא. בהקלטות שפורסמו הערב (יום ג') בכאן 11 נשמע הרב הראשי לשעבר אומר: "כל בן תורה פטור מללכת לצבא, גם מי שהוא בטלן ולא לומד. הולכים לצבא - מתקלקלים. יש שם חיילות, קצינים וניבול פה. יש שם דברים נוראיים, לא הולכים לשם, נקודה".
(צילום: חדשות הערב, כאן 11)

הרב יצחק יוסף, שסיים את תפקידו כרב ראשי בסוף החודש שעבר, התבטא לא פעם נגד גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל ובאחד המקרים הוא גם איים לרדת מהארץ. עם זאת, עמדתו בעבר הייתה שמי שנשר מהלימודים יכול להתגייס.
בחודש מרץ הוא אמר על חרדים שנשרו מישיבות:" "אותם מיעוט מקרב הציבור שלנו, שלא לומדים תורה, אסור להם בתכלית האיסור להיפטר בתירוצים של 'תורתו אומנותו' והם כשאר העם שאינם לומדים", הוא כתב לפני ארבעה חודשים בלבד.
בדברים שאמר רק לפני ארבעה חודשים, ניסה הרב יצחק יוסף לייצר הבחנה בין מי שלומדים ובין מי שעזבו את עולם הישיבות, אך מסרבים להתגייס: "באמת כל מי שלומד תורה כל היום, פטור מהצבא, בני התורה הם שבט לוי שלא לוקחים אותם לצבא, כמו שמפורש ברמב"ם סוף הלכות שמיטה ויובל, לכן שלא יחשבו השלטונות שיגייסו את לומדי התורה, כי אם יכריחו אותנו ללכת לצבא, נצטרך בצער גדול לקנות כרטיסים וניסע חס ושלום כולנו לחו"ל, נלך לאונגוואר, לסוכטשוב".
"אם יכריחו להתגייס, נעזוב כולנו לחו"ל": דבריו של הרב הראשי יצחק יוסף
(דר וסוחרת הפקות, באדיבות ישי כהן ואתר כיכר השבת)

הרב יצחק יוסף אמר אז כי לימוד התורה הוא מה שמגן על ישראל: "הם צריכים להבין שבלי התורה, הכוללים והישיבות, לא היה קיום לצבא, אם מצליחים זה רק בזכות התורה. רבותיי, כל אחד צריך לומר בגאווה: כן, אנחנו עוסקים בתורה, ורק היא שמגינה עלינו! כי 'אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר'. ואני מדבר בעיקר על בני הישיבות שברוך ה' זכו ולומדים תורה כל היום".