בישיבות ההסדר מוציאים הבוקר (ג') מחאה חריפה בעקבות מגמת שילוב הלוחמות ביחידות הקרביות - ובפרט ביחידות השריון, שאליהן מתגייסים חיילי ישיבות ההסדר. "התנהלות צה"ל גורמת להדרת החיילים שלנו מהצבא", אומרים במועצת איגוד ישיבות ההסדר. הם אף קראו "לעגן בהסכמים הקואליציוניים ובחקיקה את זכות וחובת החייל שומר ההלכה לשרת על פי ההלכה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המועצה קיימה פגישה ליילית דחופה, בעקבות מגמת העירוב בין לוחמים ולוחמות בקורס קציני השריון, כדבריהם - כשברקע המשא ומתן הקואליציוני. על ההודעה חתומים רבני מועצת איגוד ישיבות ההסדר מזרמים שונים, ביניהם הרב חיים דרוקמן, הרב שמואל הבר, הרב שלמה רוזנפלד, הרב צבי קוסטינר, הרב דוד פנדל, הרב אייל גריינר והרב יואל מנוביץ.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בהחלטתם כתבו: "מועצת איגוד ישיבות ההסדר מתנגדת לתופעה ההולכת וגוברת של עירוב המערך המתמרן בצה"ל והדרה בפועל של חיילים שומרי הלכה, מחלקים הולכים וגדלים של המערך המתמרן. המועצה דורשת מצה"ל לפתור את הנושא, ולאפשר לחיילים בקורס זה ובכל מקום אחר לשרת לפי אמונתם".

"הדרתכם - אשמתנו. נתנו אמון בצה"ל"

ישיבת המועצה מגיעה לאחר הפרסומים אודות קריאתו של ראש ישיבת ההסדר הר עציון לתלמידיו, שלא לשרת עוד בחיל השריון עד להודעה חדשה. הרב יעקב מדן, מבכירי רבני הציונות הדתית, נחשב לסמן מתון - וקריאתו מסמנת התנגדות של כלל הזרמים המרכזיים בתוך הציונות הדתית, במחאה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
קריאתו של הרב מדן יצאה בעקבות שילוב צוערות בקורס הקצינים של החיל, לצד הצוערים ולא בפלוגה נפרדת - לטענתו בניגוד לסיכום מוקדם בין הצדדים. "קשה לנו לתאר את צערנו", כתב הרב מדן במכתב ששלח לתלמידים, שעליו חתום גם הרב עמיחי גורדין. "כעת הקורס מעורב בצורה שאינה תואמת את גדרי ההלכה ומונעת מכם לשרת בו".
הוא התנצל בפני החיילים על שעודד אותם לשרת דווקא בשריון, לבקשת הצבא: "הדרתכם מקורס הקצינים היא במידה רבה באשמתנו, בשל האמון שאנחנו נתנו בצה"ל. מכאן ואילך נמליץ לצערנו לתלמידנו להימנע מגיוס לחיל השריון עד שההדרה תתוקן".
2 צפייה בגלריה
הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדן
הרב יעקב מדן
(צילום: גרשון אלינסון)
"נקווה כולנו לימים טובים יותר, לימים שבהם חיילים בני תורה לא יאלצו להיות מודרים מיחידות לוחמות, לימים שבהם צה"ל יכבד יותר את הבטחותיו", חתם הרב את מכתבו. עם זאת, למרות המחאה החריפה הוא הבהיר: "גם בעת הזו צה"ל הוא הצבא של כולנו, הוא עצמנו ובשרנו ותמיד נהיה מחויבים לעשות הכול כדי לשרת בו בצורה המועילה והמקריבה ביותר".
הישיבה שבגוש עציון היא אחת מישיבות ההסדר הגדולות והוותיקות, והיא - כמו הרב מדן עצמו - נחשבת לסמל למתינות דתית. ההנחיה החריגה של ראש הישיבה לתלמידיו מעידה על משבר אמון עמוק בין הצבא לבין ההנהגה הרבנית של הציונות הדתית וזרמיה השונים - כולל באגף הליברלי שלה.

בצבא אומרים: "הצענו לחיילים לעבור מחלקה"

מצה"ל נמסר בתגובה: "קורס קציני השריון מורכב מפלוגה אחת, המכילה מחלקה מגדרית. לכלל חיילי הישיבות הוצע לעבור למחלקה המגדרית, במידה והם מעוניינים בכך. פקודת השירות המשותף נשמרת לכל אורך הקורס, תוך מענה לצרכי החיילים ללא הבדל. סגלי הרבנות הצבאית עומדים בקשר הדוק עם המפקדים בשיזפון, על מנת להבטיח ביחד התנהלות מיטבית ובהתאם לפקודות".
תמיכה בדרישות הביעה עמותת אלומה, המלווה את החיילות הדתיות במסגרת התוכנית "משרתות באמונה". ד"ר תמי חלמיש אייזנמן, מנכ"לית העמותה, אמרה כי "אנו מברכים ומסכימים עם קריאת הרב מדן, אך עם זאת מבקשים להחיל אותה גם על נשים המשרתות בצה"ל. הצבא הוא של כולם, ולא נכון להביע דאגה רק לעולם המצוות הגברי. ראוי לתת הזדמנות שווה לנשים דתיות למצות את הפוטנציאל הגלום בשירות משמעותי, מבלי להתפשר על אורחות חייהן ואמונתן".
בשדולת הנשים אמרו בתגובה: "התבלבלתם. צה״ל לא מדיר את החיילים הדתיים, האיגוד הוא זה שמדיר אותנו, הנשים". עוד הוסיפו בשדולה: ״האיגוד מחפש לייצר מרחב 'נקי' מנשים, ולמנוע מאיתנו לשרת את המדינה כפי שאנחנו רוצות. מי שמגן על 'זכותו' של ציבור מסוים להסתיר נשים, תורם במו ידיו להתפשטות ההפרדה ולנרמול התפיסה שרואה בנו אובייקט מיני ולא בנות אדם שוות במרחב".
אורי קידר, מנכ״ל ישראל חופשית, אמר כי "תלמידי ישיבות ההסדר בצה״ל אינם מודרים, אלא בעלי זכויות יתר הזוכים לשירות מקוצר שברובו הכשרה, למסגרות נפרדות ועוד. מי שזכויותיו זקוקות באמת לעיגון, הם אלה הנקראים לשירות צבאי מלא, ובמיוחד חיילות המתבקשות על ידי גורמים קיצוניים להדיר רגליהן משירות משמעותי".