קרן מנומדין העניקה חסות ליום השידורים המיוחד
במלאת שנה לטבח ב-7 באוקטובר יערך הערב (יום ב') ברחבת הכותל המערבי אירוע ייחודי ומרגש לזכר הנרצחים בשמחת תורה. האירוע יתקיים במהלך מעמד סליחות מרכזי לזכרם של הנרצחים והנופלים מאז מתקפת הטרור של מחבלי חמאס על יישובי העוטף ועד היום.
ריאיון אולפן חיים טייב
(צילום: ליאור שרון, ירון שרון)

חיים טייב, נשיא ומייסד קרן מנומדין, סיפר במשדר המיוחד ב-ynet על היוזמה לאירוע בכותל: "כמה ימים לאחר 7 באוקטובר התחלתי לחשוב איך מחברים את זה שלא היו הקפות, כמו שעם ישראל ציפה להן. אנשים התעוררו לתוך ההלם, לתוך הזוועות, ולא זכו לקיים את מצוות ההקפות. חשבתי איך אפשר לחבר ולהחזיר את הגלגל אחורה ולייצר את ההקפות. אז חשבתי שהדבר הנכון ביותר יהיה לכתוב ספר תורה לזכר הנרצחים באותה שבת שחורה, וכמובן לזכר הנופלים, החיילים, במהלך המלחמה כולה".
טייב הוסיף כי הוא יצר קשר עם סופר סת"ם כדי לכתוב ספר התורה ואז נוצר הקשר עם רב הכותל והקרן למורשת הכותל. "ביקשנו להכניס את ספר התורה לכותל", הוא אמר. "התקדמנו מאוד מאוד יפה, קיבלנו עזרה מדהימה מרב הכותל, עזרה מדהימה של הצוות של הקרן למורשת הכותל, ומשם הגענו ליום הזה. אנחנו מכניסים את ספר התורה בדיוק ביום השנה לאירוע הנורא של 7 באוקטובר".
הוא אמר כי יהיו גם הקפות באירוע הערב בכותל המערבי. "היום אנחנו גם נעשה את ההקפות ולמעשה נסגור איזשהו מעגל שבעיניי הוא מעגל רוחני", סיפר טייב. "זהו מעגל מאוד מאוד חשוב לאחדות. זה שאנחנו לוקחים בחשבון שספר התורה שנמסר לעם ישראל בפעם הראשונה, הוא נמסר לכל עם ישראל כשבט אחד".
1 צפייה בגלריה
עצרת יום ירושלים בכותל
עצרת יום ירושלים בכותל
האירוע יתקיים הערב בכותל המערבי
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
נשיא ומייסד קרן מנומדין אמר כי בעקבות מתקפת הטרור של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, עם ישראל התאחד. "עם ישראל יודע להתאחד בזמנים קשים, וזה מה שקרה לנו ב-7 באוקטובר", אמר טייב. "ב-6 באוקטובר היינו מפולגים וב-7 באוקטובר פתאום הכול השתנה, שכחנו הכול".
על הנרצחים במתקפת הטרור, הוא אמר: "אנחנו צריכים לזכור, האנשים שנרצחו ב-7 באוקטובר הם כל האנשים מכל הקשת הפוליטית והחברה בישראל. הם דתיים, הם חילוניים, הם שמאל, הם ימין, הם ילדים, הם מבוגרים, הם מכל הקשת, גם ערבים וגם בדואים. לכן האיחוד הזה שנוצר ב-7 באוקטובר שהביא את כולם פנימה, הביא את זה שחיילים נכנסים לתוך נגמ"ש ואנשים צריכים לחיות ביחד, גם שמאל וגם ימין וגם דתיים באותו נגמ"ש ולהילחם על אותה מדינה. זה אומר שיש לנו רק דבר אחד, מדינת ישראל של כולם".
טייב סיפר כי ישראל רבים השתתפו בכתיבת ספר התורה. "מדהים לראות אנשים מכל הקצוות מגיעים, כולל משפחות שכולות, כולל משפחות של חטופים שעדיין נמצאים בעזה, כולל אלה שיצאו מעזה וחוו את התופת הנוראית, באו וכתבו אות, והספר הזה נכתב על ידי כל עם ישראל, אלפים של אנשים עברו וכתבו אותיות. היינו במתחם הנובה, היינו בנגב, היינו באופקים, היינו בירושלים, היינו בצפון והיינו באושוויץ".
על מחנה ההשמדה בפולין, הוא הוסיף: "הסיפור של אושוויץ הוא סיפור מאוד מאוד מיוחד, כי שם עם ישראל חווה את ניסיון ההשמדה בפעם הראשונה, ויצאנו מזה מחוזקים, יצאנו מזה מאוחדים. הקמנו את מדינת ישראל, וגם היום אחרי 7 באוקטובר אנחנו נצא מחוזקים ואנחנו נשקם את המדינה הזאת. אנחנו נגיע רחוק הרבה יותר ממה שהאויבים שלנו חושבים שאנחנו מסוגלים להגיע".
טייב קרא להגיע לאירוע בכותל המערבי: "כל הציבור מוזמן, הרחבה פתוחה. אמורים להיות שם עשרות אלפי אנשים, ואני כמובן מזמין מכאן את כל הציבור להגיע ולחוות את החוויה המרגשת הכל כך חשובה לעם ישראל".