ועדת החינוך של הכנסת קיימה היום (ב') דיון שעסק בבית הספר "נחמת ציון" השייך לקהילתו של העבריין המורשע הרב אליעזר ברלנד. במהלך הדיון עלו טענות ועדויות על הנעשה במוסד הלימודי, שלדברי הנוכחים לא רק משויך לקהילתו של ברלנד אלא גם ממש מלווה על ידו ברמה האישית, והוא מקפיד להראות נוכחות במקום.
יוזמת הדיון, חברת הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד, אמרה בפתח דבריה כי "באחרונה נחשף שהמוסד החינוכי תלמוד התורה 'נחמת ציון' המונהג על ידי עבריין המין המורשע אליעזר ברלנד, ממומן באופן מלא על ידי משרד החינוך. המוסד שמונה מאות תלמידים בכיתות א'-ח' מתוקצב דרך מעיין החינוך התורני של ש"ס, כשהנתון העדכני עומד על כחמישה מיליון שקלים שהועברו בשנת 2022. הרב שהורשע במעשים מגונים וישב בכלא מתווה קו חינוכי של מוסד שמתוקצב באופן מלא על ידי המדינה, ועובדה זו בלתי מתקבלת על הדעת".
2 צפייה בגלריה
מחוזי ירושלים: ערעור בעניינו של אליעזר ברלנד והמעורבים בפרשה של ניצול אזרחים ועבירות מס
מחוזי ירושלים: ערעור בעניינו של אליעזר ברלנד והמעורבים בפרשה של ניצול אזרחים ועבירות מס
הרב אליעזר ברלנד, ארכיון. "למה אצל ילדים חרדים אפשר להכניס עבריין מין מורשע?"
(צילום: שלו שלום)
חברת הכנסת הציגה לנוכחים סרטונים ואמרה: "רואים פה תלמידי כיתות א' וכיתות ו' הולכים לביתו עם מתנות". היא תהתה: "היום בשביל להיות מדריך בצהרון צריך תעודת יושר מהמשטרה, אז למה אצל ילדים חרדים אפשר להכניס עבריין מין מורשע?"
הרב יצחק וינהויז, יו"ר הוועדה למען המתלוננות, סיפר כי "יש תיעוד מחנוכה על מנהג פגאני שבו הוא מורח שמן על גופם של הילדים שבאים לביתו".
נציגת עמותת נבחרות (עמותת נשים חרדיות), שרה בתיה גאדו, אמרה בדיון: "מדובר בכת, שגם השמרנים בתוך החברה החרדית מתנגדים אליה. העדה החרדית הוציאה פסק דין נגדו. אנחנו צריכים לקחת את החינוך של הילדים האלה בידיים שלנו. מדינת ישראל מממנת את הכת הזאת, כי לא צריך להיות מומחה לכתות כדי להבין שמערכת החינוך היא זו שדואגת להנשמת הכתות הללו. ישנן נשים שלא יכולות לדבר. אני פונה לחברי כנסת מש"ס, שלא נוכחים בדיון: אם היה מדובר ברפורמים הם היו עומדים על הרגליים האחוריות? אז מה קורה כשמדובר בעבריין מין שהוא נשיא מוסד שמחנך ילדים? לא רק שלא מוחים, אלא מסייעים. המערכת ממומנת על ידם".
2 צפייה בגלריה
מירב בן ארי במליאת הכנסת
מירב בן ארי במליאת הכנסת
ח"כ מירב בן ארי. יזמה את הדיון
(צילום: יואב דודקביץ')
חיים הלפרין, ממונה תגבור לימודי ליבה במשרד החינוך, הגיב על הטענות ואמר כי "אין מגע בין ברלנד לצוות ולמוסדות החינוך, גם לא זיקה לתכנים לימודיים. המוסד לא בראשותו ואין לו יד ורגל בעמותה, שמנהלת באופן תקין את המוסדות החינוכיים שלה, מבית ספר יסודי ועד כולל".
בן ארי התעקשה ואמרה: "לא יכול להיות שיהיו תמונות וסרטונים של ילדים קטנים הולכים אליו הביתה, כי הוא הנשיא של המוסד. לפי המקורות שלי, כשמגיעים אנשים שהם לא מהכת – לא מקבלים אותם. כל עוד תלמידים ימשיכו לפגוש אותו – זה עוול לילדים".
הלפרין, פרויקטור לימודי הליבה, השיב: "הנושא ייבדק ולא יישנה. לגבי תנאי הקבלה: לכל בית ספר יש תקנון, וברגע שהתקנון מאושר ניתן לבצע העדפה לתלמידים מסוימים. יש צמיחה של בית הספר, יש לו ביקוש ומגיעים אליו ילדים מעוד מקומות של חסידות ברסלב". הלפרין נשאל מתי ביקר במוסד מפקח של משרד החינוך, וענה: "בשבוע שעבר צוות רשת החינוך 'בני יוסף' עדכן אותי על מגוון פעולות במוסד".
קריאות של חסידי ברלנד – והתשובה של הרב שמואל אליהו. ארכיון

בשנת 2016 הורשע ברלנד, הנחשב למנהיג הרוחני של הקהילה שאותה הוא מוביל, בשורת עבירות של מעשים מגונים ותקיפה, ונידון ל-18 חודשי מאסר במסגרת הסדר טיעון. הוא שוחרר לאחר 10 חודשים ב"שחרור מנהלי" הנובע מצפיפות במתקני הכליאה.