הרב שנפגש עם ארדואן: התפללנו ערבית בארמון, אמר שיטפל באנטישמיות
(צילום: נויל האריס)

מתי בפעם האחרונה התקיימה תפילת ערבית בארמונו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן? אמש (יום ד'), במפגש פסגה נדיר שחולל כותרות בינלאומיות, ובמרכזו הנשיא שמדיניותו מורכבת מרצף משברים עם ישראל – וקבוצת רבנים מ-14 קהילות יהודיות במדינות מוסלמיות, שהתכנסו בטורקיה לצורך ועידת הפסגה הראשונה של ארגון "ועידת הרבנים במדינות האסלאם".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"הוא קיבל אותנו במאור פנים, ישב איתנו למעלה משעתיים וכיבד אותנו בצורה יוצאת מן הכלל", מספר הרב מנדי חיטריק, ראש איגוד הרבנים במדינות האסלאם ורב הקהילה האשכנזית בטורקיה, בריאיון לאולפן ynet. "ארדואן היה חם, לבבי, ודיבר בחריפות רבה נגד תופעות של אנטישמיות".
קראו עוד בערוץ היהדות:
ארדואן עצמו מואשם לא פעם באנטישמיות, בשל התבטאויות שנתפסות כאנטישמיות ואף כהסתה, אך הבהיר לרבנים כי "יילחם באנטישמיות כמו שהוא נלחם באסלאמופוביה", מספר הרב חיטריק. "הוא אמר גם כי הכחשת השואה היא פשע נגד האנושות ונוגדת את החוק בטורקיה".

הרבנים – כחוליה המקשרת

"איחוד הרבנים במדינות האסלאם" מחבר רבנים מישראל ומאיראן תחת קורת גג אחת, ומציית הלכתית לפסקיו של רבה הראשי של ישראל, יצחק יוסף, העומד בראש הוועדה ההלכתית שלו – אף שישראל, כמובן, איננה חברה בארגון. נכון להיום יש בו 14 נציגים לקהילות יהודיות במדינות מוסלמיות, ואף שתחילתו היא ב-2019 – הוא יצא לאור רק לפני כחצי שנה, עם "הסכמי אברהם" והנציגויות הישראליות החדשות, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.
3 צפייה בגלריה
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
(צילום: ארמון הנשיאות בטורקיה)
במהלך הישיבה אתמול ניפק ארדואן שורה של ביטויים חיוביים ומפתיעים על יחסו ליהודים ועל ישראל. "היחסים בין טורקיה ליהודים ולישראל תמיד יהיו חזקים", אמר ארדואן בפגישה. "היחסים הכלכליים בין המדינות חזקים מתמיד וימשיכו להתחזק". לדברי הרבנים שנכחו בפגישה, ארדואן אמר גם שנרמול היחסים עם ישראל הוא דבר חשוב שיקרה בקרוב.
"בנאום הפתיחה שלו הוא דיבר על חיזוק היחסים על ישראל", מספר הרב חיטריק. "הוא פנה לרבנים, דיבר על יחסים בין יהודים למוסלמים ועל יחסי הקהילה היהודית שהשפיעה רבות על המדינה הטורקית – ואז גם אמר שהיחסים שלנו עם אזרחי ישראל, יחסי הכלכלה, רק גדלים והולכים, יחסי התיירות מתקדמים ומתחזקים והם ברמה הגבוהה ביותר שהייתה אי-פעם".
3 צפייה בגלריה
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו
משלחת הרבנים בארמון
(צילום: ארמון הנשיאות בטורקיה)
חיטריק מוסיף: "הנשיא אמר: 'אתם רבנים, אתם מתעסקים בעניינים של דת, אבל גם היחסים הדיפלומטיים – דרך הקשר הבין-דתי – יכולים להתרחב'. הוא חזר על זה שהוא דיבר עם הנשיא הרצוג ועם ראש הממשלה בנט, ואמר, 'אתם, הרבנים, יכולים להיות הקשר לחיזוק היחסים, ואנחנו מתקדמים לכיוון יחסים חמים וטובים יותר עם ישראל'".
הרב חיטריק מציין כי "קשר בין יהודים למוסלמים בכל מקום בעולם ישפיע, כמובן, גם על היחסים עם ישראל. אנחנו, בתור רבנים, מתעסקים בעניינים של חיזוק הקהילות שלנו ומנרמלים את החיים היהודיים, ועל הדרך גם מנרמלים קשרים דיפלומטיים".

"הנשיא סייע בעניין בית הכנסת"

מפגש הפסגה כלל רבנים המייצגים למעלה ממאה אלף יהודים החיים ברחבי העולם המוסלמי, בהם הרבנים הראשיים של קזחסטן, אוזבקיסטן, איראן, אזרבייג'ן, קירגיזסטן, אוגנדה, ניגריה, אלבניה, איחוד האמירויות הערביות, וכן צפון קפריסין ועוד. בשל הגבלות הקורונה המקומיות, רבני מרוקו ותוניסיה שנבצר מהם להגיע פיזית לאירוע שלחו ברכות והשתתפו באופן מקוון.
3 צפייה בגלריה
הרב מנדי חיטריק איחוד הרבנים במדינות האיסלאם
הרב מנדי חיטריק איחוד הרבנים במדינות האיסלאם
הרב מנדי חיטריק עם הרב הראשי, יצחק יוסף
"התאספנו כולם באיסטנבול לדון בבעיות השעה – איך אנחנו יכולים לעזור אחד לשני ואיך אנחנו יכולים להביא לידיעת העולם שיש חיים יהודיים במדינות האסלאם", מספר חיטריק. "היינו שם, בין היתר, הרב הראשי של איראן, הרב הראשי של קזחסטן, וגם רבה הראשי של רוסיה כאורח הכבוד, ובנוסף יו"ר הקונגרס היהודי העולמי של היהודים ההרריים".
"רבה של צפון קפריסין פנה לנשיא בבקשה שיסייע לקהילתו להשיג שטח לבניית בית כנסת", הוא מציין, "בו-במקום הרים הנשיא ארדואן טלפון לנשיא צפון קפריסין, ואמר לו: 'אנחנו צריכים שטח לבניית בית כנסת, לא ייתכן שיושב הרב הראשי של צפון קפריסין אצלי – ומספר שאין לו בית כנסת'. אני חושב שזה מדהים".