מלי קליגר, שנכנסה בשבוע שעבר לבית "האח הגדול", פרצה בבכי לאחר שהבינה כי היא צולמה רוקדת לצד גברים. מאחר שהיא גדלה בבית חרדי, היא ידעה עד כמה הדבר עלול לפגוע ברגשות המשפחה שלה – וכשדמעות זולגות מעיניה, היא אמרה לאח הגדול כי היא מקווה שהוריה, חיים ויעל, חסידי סערט-ויז'ניץ מחיפה, יסלחו לה.
מלי קליגר מספרת בבכי על הוריה, מתוך "האח הגדול"
(באדיבות רשת 13 ואנדמול שיין ישראל)

"אשתי וגם אני ישבנו מול המסך ובכינו", אומר חיים בריאיון בלעדי ל-ynet, "התרגשנו לראות עד כמה אנחנו חשובים לה ועד כמה גם בסיטואציה הזו היא חושבת עלינו לפני שהיא חושבת על עצמה. היה לנו קשה לראות כמה היא מאותגרת ומנסה למצוא את מקומה בין דיירי הבית. אבל אנחנו מכירים את היכולות והכוחות של מלי, ואנחנו בטוחים שהיא תמצא את הכוחות ותרים את הראש כמו שהיא יודעת".
קליגר (53) נולד וגדל בחיפה, וכבר בתחילת הריאיון מתגלה צורך בגילוי נאות – מתברר שלפני ארבעה עשורים, אביו של כותב שורות אלה "הרביץ תורה" בחיים, או ליתר דיוק לימד אותו מתמטיקה. בגיל 19 קליגר הצעיר קיבל את אישור הוריו לעזוב את עולם הישיבות, מאחר שהוא חשק בעבודה בתחום הפרסום. לאחר שלמד והתמחה בתחום, הוא היה בין השאר מנהל השיווק הראשון של העיתון החרדי-חסידי "המבשר", שימש כיועץ של חברות ושל פוליטיקאים וגם חיבר את הספר "איך למכור ארטיק לחרדים" ("ספוילר: בלי סלבס ובלי להדביק כיפה ב'פוטושופ' לראש של ילד חילוני").
5 צפייה בגלריה
חיים ובתו מלי
חיים ובתו מלי
חיים קליגר ובתו מלי. "הילדים שלנו הם לא ילדים על תנאי"
(צילום: באדיבות חיים קליגר)
חיים התחתן עם יעל, אף היא בת למשפחה חסידית, ולשניים נולדו חמישה ילדים. מלי (23) היא השנייה מבין הילדים, ולפרנסתה היא עוסקת בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית. בגיל 18 היא התחתנה עם חסיד גור שבחר לשרת בצבא, אבל כעבור שנתיים הם בחרו להתגרש ברוח טובה.
"אשתי וגם אני ישבנו מול המסך ובכינו. התרגשנו לראות עד כמה גם בסיטואציה הזו היא חושבת עלינו לפני שהיא חושבת על עצמה. היה לנו קשה לראות כמה היא מאותגרת ומנסה למצוא את מקומה בין דיירי הבית. אבל אנחנו מכירים את היכולות והכוחות של מלי"
היא סיימה תואר ראשון ביזמות נדל"ן באוניברסיטת בר-אילן, סיימה תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת אריאל ותסיים בעוד סמסטר תואר ראשון נוסף במשפטים, והיא לפני המבחן האחרון בשמאות מקרקעין – הספק נאה לבחורה בת 23. "כהורים, אין משהו שבו אנחנו מתגאים יותר, כמו בעובדה שפעם בשנה עד שנה וחצי אנחנו מוזמנים לטקס נוסף שלה, לרגל סיום עוד תואר", אומר חיים.

אוכל כשר ובלי מיקרופון בשבת

האב הגאה מדגיש כי הכניסה של בתו לבית האח הגדול אומנם הפתיעה חלק מהמשפחה, אבל הוא ורעייתו היו שותפים מלאים להתלבטויות שקדמו להשתתפות בתוכנית הריאליטי ברשת 13.
5 צפייה בגלריה
מלי קליגר בבית האח הגדול
מלי קליגר בבית האח הגדול
מלי קליגר בבית האח הגדול. התייעצה גם עם רב
(צילום: באדיבות רשת 13 ואנדמול שיין ישראל)
כל מי שמכיר את העולם החרדי מזדהה עם החששות שלכם – אבל למה מלי התלבטה, אם היא לא מגדירה את עצמה חרדית? "הגדרה של חרדי היא משהו קצת גמיש. היא שומרת שבת וכשרות והיו לה התלבטויות הלכתיות, ולכן היא התייעצה עם רבנים. חלק מהם סירבו לייעץ לה, אבל היה רב שהסכים ולאחר ההנחיות שלו היא פנתה להפקה כדי לראות שהם מאפשרים לה לנהוג בהתאם להוראות ההלכתיות שהיא קיבלה".
מה היו התנאים מבחינתה? "היא למשל הבהירה שהיא לא תישא עליה מיקרופון בשבת. לגבי אוכל היא דרשה אוכל כשר למהדרין, ולכן ההפקה היו צריכים לפנות אליי שוב ושוב, כדי לוודא שהאוכל שהם מתכוונים לספק לה הוא ברמת כשרות שמספקת גם אותי, ואני מודה להם על כך. מלי גם הסכימה להיכנס לבית האח הגדול רק חודש אחרי ההתחלה, מאחר שהיה חשוב לה להשתתף קודם בחתונה וב'שבע ברכות' של אחיה".
מזל טוב. עם יד על הלב, לא תמכתם ברצון שלה להיכנס לבית, נכון? "היו שיחות בבית – האם זה טוב, למה זה טוב, ומה זה ייתן לה. חשוב לי להדגיש שבמסגרת אותן שיחות, חשבנו גם האם במצב שבו המדינה נמצאת, כשאנחנו במלחמה – האם יש בכלל מקום לדבר כזה בעת הזו".
5 צפייה בגלריה
חיים קליגר
חיים קליגר
חיים קליגר. היו שיחות בבית לקראת ההשתתפות בתוכנית
(צילום: חוה לאופר)
ומה היא ענתה? "שהקונספט והתזמון הם עובדה, התוכנית מתקיימת איתה או בלעדיה, שהיא רוצה אתגר, ושהיא רוצה גם קצת הפוגה מהיומיום המאתגר. הלימודים האקדמיים היו עבורה אתגר שהיא עמדה בו, וכך גם הכניסה לעולם הנדל"ן. 'האח הגדול' מבחינתה זה אתגר נוסף שהיא רוצה לכבוש ולחוות".
המודל שלה הוא יענקי (יעקב) גולדהבר, החרדי שהשתתף בעונה הקודמת של האח הגדול? "אני חייב להחמיא ליענקי ולהודות לו על הפרגון והתמיכה שהוא מעניק למלי ברשתות החברתיות, אבל לא הייתי אומר שהוא היה המודל, כי הוא חרדי והיא לא מגדירה את עצמה כחרדית אלא כדתייה. היא גם אמרה שהיא לא נכנסת על המשבצת של החרדית. מלי נכנסה לבית האח הגדול כאשת עסקים צעירה וכריזמטית בעולם הנדל"ן שהיא במקרה גם דתייה".
5 צפייה בגלריה
יענקי גולדהבר
יענקי גולדהבר
יענקי גולדהבר. תומך במלי ברשתות החברתיות
(צילום: אריק מרמור)
עד כמה המשפחה תומכת? "אני מגיע ממשפחה של חמישה ילדים ואשתי גדלה בבית עם 14 ילדים. אז בלי עין הרע המשפחה גדולה, וחלק מבני המשפחה חרדים-מאוד ובכלל לא מכירים את התוכנית ולא יודעים שהיא שם. מי שכן יודעים – אף אחד לא אמר מילת ביקורת, והיו גם כאלה שאמרו מילים טובות ומעודדות, כמו למשל 'זה יושב על מלי'. במשפחה הגרעינית שלנו אנחנו תומכים, למרות שאחיה ואחותה הקטנים של מלי (בני 18 ו-16) פחות נמצאים בלופ. אני למשל לא יושב כל היום ורואה ערוץ 26, אבל אני מתעדכן מדי יום וחשוב לי לתמוך בה, ולכן גם הסכמתי לריאיון הזה".

קידוש השם? לא צריך להגזים

מאז תחילת המלחמה, היו רבים שהעלו בפני קליגר את הטיעון שלפיו חרדים צריכים להשתלב בחברה הישראלית. "זה פשוט מאוד", הוא משיב, "כשאני הייתי ילד למדו אצלנו בחיידר של רמת ויז'ניץ בחיפה כ-200 תלמידים. היום ברוך השם יש יותר מ-1,000 ילדים בחיידר. אז אני לא יודע האם ומתי חרדים יהיו הרוב, אבל המספרים מדברים בעד עצמם. לכן כמו שרואים עכשיו חרדים ברפואה, בהייטק ובמסחר, החרדים ישתלבו בכל התחומים".
ומה לגבי השתלבות בשירות צבאי-קרבי? "זו סוגיה מקיפה ורצינית מדי לכתבה שעוסקת בתוכנית הטלוויזיה 'האח הגדול'", הוא עונה בהומור.
למה היה חשוב לך להתראיין? "דבר ראשון, כדי לומר למלי שאנחנו גאים בה ואוהבים אותה. אצלנו במשפחה הילדים הם הדבר הכי יקר והכי חשוב בחיים שלנו. הילדים שלנו הם לא 'ילדים על תנאי'. כמו למלי, גם לשאר הילדים, אנחנו ניסינו והשתדלנו להראות את המסלול הנכון לדעתנו, אבל אנחנו לא מסתובבים כל רגע אחורה לבדוק באיזה מסלול הילד הולך. אנחנו נותנים לכל אחד לבחור את הדרך שלו ונמצאים איתו בכל הכוח ובכל האהבה".
5 צפייה בגלריה
מלי קליגר בבית האח הגדול
מלי קליגר בבית האח הגדול
מלי קליגר, מתוך "האח הגדול". "אנחנו אוהבים אותה, והילדים הם הדבר הכי יקר וחשוב בחיינו"
(צילום: באדיבות רשת 13 ואנדמול שיין ישראל)
היה רגע בתוכנית שבו היית גאה בה? "כשהיא חילקה לדיירים תהילים כדי שהם יתפללו לחזרתם של החטופים ולשלום החיילים. היא מסיבה לנו גאווה בהתנהלות שלה, בדרך-ארץ שלה ובנימוס שלה".
אתה קורא למעשה הזה "קידוש השם"? "אתה מחזיר אותי לילדות", הוא עונה ופורץ בצחוק. "אחרי שהצטיינתי עם כמה מהחברים שלי בישיבה בלימוד גמרא, הביאו אותנו לרבי ואמרו לו שעשינו 'קידוש השם'. הרבי זז בכיסאו בחוסר נוחות ואמר: 'לא צריך להשתמש במילים כאלה גדולות – קידוש השם ראינו בשואה. אתם הייתם הייתם בחדר ממוזג ולמדתם גמרא, אז רק אפשר להגיד לכם כל הכבוד'".
מה הסיכוי שתצטרף אליה ותיכנס גם אתה לבית האח הגדול? "גם אני אוהב אתגרים וחשיבה מחוץ לקופסה, אבל זה אפילו לא עבר לי במחשבה. אני אשאיר את בית האח למלי. אני מאחל לה שהיא תצליח שם ועוד יותר שהיא תצא בגו זקוף, שתהנה מהחוויה ואם היא רצתה קצת אוורור מהלחץ של היומיום, שזה אכן יהיה עבורה אוורור נעים. אנחנו במשפחה מייחלים שהיא תאהיב את שם השם, כי זה מה שחשוב לכולנו".