ולתשובות בהרחבה
שאלה 1: אברהם, יצחק ויעקב
שם יחידאי הוא שם שניתן בתנ"ך רק לאדם אחד. לדוגמה: אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרן, דוד, שלמה. כן, קשה להאמין, מאחר שכיום אלה שמות נפוצים, אבל בימי התנ"ך נראה שאף אחד לא חשב לקרוא לבנו על שם אחד מגדולי האומה הנ"ל.
שאלה 2: עזריה ועזריהו
יהושפט, אחד ממלכי ישראל, קרא לבן אחד עזריה ולשני עזריהו (אף שלמעשה זה אותו שם). לעולם לא נדע אם זה כי הוא התקשה לזכור שמות, או מפני שהראשון נפטר והשני נקרא על שמו.
שאלה 3: יעל, מרים, עתליה ושלומית
כמו שהיום דניאל, שי ועומר הם שמות של בנים וגם של בנות, בתקופת התנ"ך השמות הבאים שימשו בנים, אבל גם בנות: אֲבִיָּה, גֹּמֶר, יָעֵל, מִיכָיָהוּ, מַעֲכָה, מִרְיָם, נוֹעַדְיָה, עֵיפָה, עֲתַלְיָה, שְׁלֹמִית.
שאלה 4: שמות בעלי חיים
בעבר חגב, עורב, פרעוש, שועל, שפן וחמור היו שמות לגיטימיים לבנים. כנ"ל לגבי חולדה ודבורה בקרב בנות.
שאלה 5: השם הנפוץ ביותר
זְכַרְיָה הוא השם הנפוץ ביותר בתנ"ך. הוא מופיע במקרא 26 פעמים (לא כולל ארבע פעמים שבהן מופיע זְכַרְיָהוּ). השם הנפוץ ביותר לנשים בתנ"ך הוא מַעֲכָה – היו חמש נשים שנשאו שם זה (וגם ארבעה גברים זכו לשם הזה).
שאלה 6: פירוש השם חלאה
בספר דברי הימים מוזכר גבר בשם אַשְׁחוּר שהיו לו שתי נשים – חֶלְאָה וְנַעֲרָה. ככל הנראה המילה חלאה מסמלת תכשיט, למרות שיש גם סיכוי שמדובר במשהו מתוק, כמו "מחלה" (אחת מבנות צלפחד), מאחר ובערבית פירוש המילה חִלוּ הוא "מתוק", ומכאן מקור המילה חלווה.
שאלה 7: שמות חריגים
חלק מההורים בימי התנ"ך בחרו לילדיהם שמות חריגים מאוד, כמו למשל: אֲחִימוֹת, חֲצַרְמָוֶת, עַזְמָוֶת, טֶבַח, שֶׁמֶד, גַּעַל, נָבָל, סוֹטַי, קוֹץ, יָזִיז, זִמָּה, בֵּצָי, תַּחַת, שֶׁבֶר, שׁוֹבָב (למען הסר ספק – יזיז, כמו שמות נוספים, שימש בעבר במשמעות שונה מהיום).
שאלה 8: בקבוק, בקבקר, דרכון וטבח
אף על פי שהיו אינספור פרשנים לתנ"ך במהלך ההיסטוריה, יש מספר שמות שלא ברורה המשמעות שלהם, ובכלל זה בקבוק, בקבקר, דרכון וגם טבח.
שאלה 9: שמות של בנים לעומת בנות
בתנ"ך יש כ-1,600 שמות, מהם 1,500 של בנים ורק 110 של בנות.
שאלה 10: השם הארוך ביותר
הנביא ישעיהו ניבא על מלך מבית דוד שייקרא בשם הסמלי "פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵל גִּבּוֹר אֲבִיעַד שַׂר שָׁלוֹם". השם הארוך ביותר לאישה בתנ"ך הוא הַצְּלֶלְפּוֹנִי, והוא מוזכר בספר דברי הימים.