"למעלה מ-50 אחוז מאנשי המפתח בקהילה שלנו עזבו אותנו ולא חזרו. במקומם הבאנו אנשים המיועדים למלאות את תפקידם והם זקוקים להכשרה ראויה", כך אומרת הרבנית חני אקסלרוד, שליחת חב"ד בעיר צ'רקאסי והמחוז באוקראינה, יחד עם בעלה הרב דב אקסלרוד.
צ'רקאסי היא הצצה לתופעה רחבה הרבה יותר בערים רבות באוקראינה, שם יותר ויותר אושיות ואנשי מפתח בתפקידים ניהוליים וביצועיים בקהילות היהודיות עזבו את המדינה, בעיקר עם פרוץ המלחמה לפני יותר משנתיים, וגם בהמשך - וטרם שבו אליה. הרבנים, בחלק גדול מהמקרים, נותרו לבדם, עם בני המשפחה, אך ללא יכולת להמשיך ולתפעל את הקהילות היהודיות במתכונת טרום המלחמה.
3 צפייה בגלריה
עידן חדש - אחרי שנתיים של מלחמה בלתי פוסקת. מנהיגי העתיד של יהדות אוקראינה בסמינר הייחודי, החודש
עידן חדש - אחרי שנתיים של מלחמה בלתי פוסקת. מנהיגי העתיד של יהדות אוקראינה בסמינר הייחודי, החודש
עידן חדש - אחרי שנתיים של מלחמה בלתי פוסקת. מנהיגי העתיד של יהדות אוקראינה בסמינר הייחודי, החודש
( צילום: JRNU)
"מתחילת המלחמה אנחנו עדים להתעוררות יהודים מוגברת באוקראינה כולה", מספרת הרבנית אקסלרוד. "גם אנשים שלא הכירו ביהדותם, החלו פתאום להופיע בבית הכנסת, במטרה לקבל חיזוק רוחני וסיוע גשמי - עובדה שדרשה מהרבנים והשלוחים להיערך באופן מוגבר יותר, בכדי להיענות לצורך ההולך וגובר".
עובדת עזיבתם של אנשי מפתח בקהילות היהודיות את המדינה, בעקבות המלחמה, גרמה לקושי גדול לתת את המענה להתעוררות הגוברת. "הפלונטר גרם לכך שכלל הרבנים ושלוחי חב"ד התאמצו למצוא אנשים חלופיים לאייש את המשרות - אולם מדובר במשימה לא קלה בכלל", מוסיפה הרבנית אקסלרוד. "המצב החדש גם דרש לפעול באופן חדשני ויעיל, בכדי לעמוד באתגרים".

הנתונים נחשפים: מה המצב האמיתי הקהילות?

עזיבת אנשי המפתח בקהילות, נעשתה בהדרגה עם פרוץ המלחמה, ומשקפת את התנודות הדרמטיות של הקהילות היהודיות, שרובן חוו טלטלות גדולות במרקם ובגודל. לידי ynet הגיעו נתונים פנימיים מכמה קהילות יהודיות ותיקות על גלי העזיבה וההתמודדות.
כך, למשל, רבה של עיר הגרעין האוקראינית זפוריז'יה, הרב נחום ערנטרוי, סיפר כי "ככל שנקפו הימים אחרי פרוץ המלחמה, כך יותר ויותר תושבים מהעיר נמלטו לערים אחרות או מחוץ לגבולות המדינה. גם הקהילה היהודית חטפה מכה קשה. על פי הרישומים הקהילתיים, שני שליש מהקהילה טרום המלחמה - נמחקה. כולם עזבו את העיר ונשארנו עם שליש".
3 צפייה בגלריה
פגיעה של טיל בבניין ב זפוריז'יה בתיעוד שהפיץ נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מלחמה מול רוסיה
פגיעה של טיל בבניין ב זפוריז'יה בתיעוד שהפיץ נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מלחמה מול רוסיה
פגיעה של טיל בבניין ב זפוריז'יה במרץ 2023
למרות גל העזיבה ההמוני, אירעה תופעה מעניינת בעיר, כפי שמספר הרב ערנטרוי, המכהן כשליח חב"ד: "יהודים מקומיים שהצניעו את יהדותם - החלו לבוא לבית הכנסת ולתפילות, וכיום הקהילה שלנו עומדת על 2,000 איש. זה אומנם שליש, אבל עכשיו האווירה פחות קהילתית-המונית ויותר משפחתית-אישית. כולם מכירים עכשיו את כולם".
אחת הקהילות המשמעותיות שספגה תנודות משמעותיות מאוד, היא בעיר ז'יטומיר. "בטרום המלחמה, הגענו לאחוז מאוד גבוה של יהודים בעיר", סיפר רב העיר ושליח חב"ד הרב שלמה וילהלם. "הקהילה שלנו הייתה קהילה מפורסמת בעיר, קהילה חמה וגדולה, שתמכה ועזרה, עם המוסדות שהיו מסביב. כל אחד שרק היה מודע ליהדות שלו, התחבר לקהילה, זו הייתה קהילה גדולה. ממש בימים הראשונים של המלחמה הוצאנו מאות יהודים מהעיר, רבים מהם התפזרו במדינות שונות בעולם. אנחנו מקיימים פעילות גדולה עם הפליטים שהגיעו לישראל ועומדים בקשר גם עם כאלה שעזבו למדינות אחרות".
עוד אומר הרב וילהלם: "לפני המלחמה הקהילה מנתה לערך 3,000 יהודים ובפועל הקהילה מאוד הצטמצמה ומונה כיום 700 יהודים, ולא התווספו הרבה יהודים חדשים לקהילה. ועדיין, כל מי שנשאר בז'יטומיר, חזק. כל מעגל החיים ממשיך להתנהל, עם בית ספר פעיל, בית כנסת חי וכלל המוסדות היהודיים שאנחנו ממשיכים להפעיל".
3 צפייה בגלריה
ז'יטומיר צפון אוקראינה ילד משוטט מול הריסות בית ספר ש נפגע בהפצצה משבר מלחמה רוסיה אוקראנה
ז'יטומיר צפון אוקראינה ילד משוטט מול הריסות בית ספר ש נפגע בהפצצה משבר מלחמה רוסיה אוקראנה
ילד משוטט מול הריסות בית ספר ברז'יטומיר. מרץ 2022
(צילום: AFP )
בעיר צ'רנוביץ עזבו 20 אחוז מיהודי הקהילה, במהלך תקופת המלחמה, כך מספר רב העיר, הרב מנחם מענדל גליצנשטיין. "למרות גל העזיבה המשמעותי, מצד שני הקהילה גדלה ב-30 אחוז - מצד יהודים שהגיעו מכלל אוקראינה אלינו. מי שהגיע, זקוק יותר לעזרת הקהילה, כי הם בלי בתים ועבודה, ולכן זה מורגש כאילו הקהילה גדלה באופן משמעותי מאוד. רבים מהם מגיעים לבית הכנסת לאכול ולקבל תמיכה".

הפתרון למשבר: מנהיגים חדשים

ברשת היהודית של חב"ד במדינה JRNU, בשיתוף משרד התפוצות הישראלי, נחלצו לסייע בפתרון המשבר, באמצעות השקת סמינר להכשרת מנהיגים חדשים. רבני הקהילות התבקשו לאתר אנשים עם פוטנציאל מנהיגותי בתוך קהילתם, והם משתלבים בסמינר החדש, שיאפשר להם לסייע למשימות של ניהול הקהילות.
"המנהיגות הקהילתית היא זאת הנושאת בנטל ההנהגה היום-יומי", אמר מנכ"ל משרד התפוצות אבי כהן סקלי, "המלחמה באוקראינה הביאה את הקהילות היהודיות להתמודדויות חסרות תקדים וככאלו נדרשת שדרה מנהיגותית יציבה ואיתנה. רבני חב"ד מהווים את חוד החנית של מנהיגות בעולם בכלל ובאוקראינה בפרט. זאת זכות גדולה למדינת ישראל לתת כתף בפרויקט חשוב זה ולקחת חלק בהכשרת המנהיגות הקיימת והעתידית. מדינת ישראל מושיטה יד לעזרה ומשקיעה במנהיגים שיובילו את הקהילות היהודיות בשנים הבאות. ההכשרה כוללת למדינה מרחוק, מפגשים אישיים ופיתוח המיומנויות הטכנולוגיות הנחוצות בעת הזו".
עד כה נרשמו למעלה מ-125 קהילות. "מדובר בתוכנית חובה לכל קהילה חפצת חיים", עדכנה הרבנית קמינצקי, הפועלת יחד עם בעלה הרב שמואל קמינצקי בעיר דנייפרו באוקראינה.
"לאורך כל השנתיים הקשות האחרונות באוקראינה", סיכם שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי, "ראינו שוב ושוב את ההתמסרות הגדולה של הרבנים לשימור הקהילות היהודיות והבנו שהם הכוח המשמעותי ביותר לתחזק, לשמר ולפתח את החממות היהודיות החשובות הללו. התכנית החדשה נועדה להעניק כלים אמיתיים וביצועיים להמשך שליחותם החשובה".