פולין נאבקת באנטישמיות: התביעה הפולנית הגישה כתב אישום נגד חבר הפרלמנט מהימין הקיצוני שכיבה באלימות את החנוכייה שהדליקו בטקס בחנוכה בהשתתפות שגריר ישראל בפולין, יעקב ליבנה, שליח חב"ד הרב שלום סטמבלר ונציגי הקהילה היהודית.
חבר הפרלמנט גז'גוש בראון צפה ככל הנראה מהצד בטקס שתואם מראש, ולאחר ההדלקה לקח מטף כיבוי והתיז קצף על החנוכייה ועל הסביבה. בראון, ממנהיגי מפלגת הימין הקיצוני "הקונפדרציה", נחשב לקיצוני בפעילות נגד ישראל, ולפני מספר חודשים קרא לגרש את שגריר ישראל בפולין. ההדלקה נערכה כחלק ממסורת ארוכה של 17 שנה שבה שלוחי חב"ד מדליקים חנוכייה בפרלמנט.
חבר פרלמנט ימני קיצוני, גז'גוש בראון, כיבה באלימות חנוכייה בפולין
(צילום: מתוך X)

ההחלטה על כתב האישום התקבלה אחרי שבפולין הוחלט להסיר את חסינותו של חבר הפרלמנט הפולני. מפלגתו הקיצונית של חבר הפרלמנט לא התנערה ממעשיו עד לרגע זה, ודוברת המפלגה אפילו טענה כי פולין לא אמורה להשתתף באירועים של יהודים כשהצבא הישראלי מבצע "רצח" נגד פלסטינים, כפי שצוטטה בכלי תקשורת.
"אנחנו יודעים שאת החושך מגרשים עם אור", הגיב שליח חב"ד בפולין, הרב שלום סטמבלר, המארגן את האירוע כבר 17 שנים ברציפות, "מיד אחרי האירוע אמרנו שאנחנו שמחים מאוד על התגובה המיידית והחריפה של יו"ר הפרלמנט, שגם אפשר לנו יומיים לאחר מכן להדליק שוב את החנוכייה – באירוע גדול וחגיגי, חוויה מתוקנת ומתקנת בפרלמנט, בהשתתפות נשיא המדינה, יו"ר הפרלמנט, יו"ר הסנאט, שרים, חברי פרלמנט וראשי המשק. זו הייתה אמירה חשובה ביותר שיהודים ויהדות זה דבר רצוי פה, בפולין, ואין פה שום מקום לאנטישמיות".
על הגשת כתב האישום, אמר הרב סטמבלר: "את כל נושא העונשים – אנחנו שומרים לרשויות של המדינה ואנחנו סומכים עליהן שיעשו את זה באופן הטוב ביותר. ואכן התביעה הממשלתית הגישה את כתבי האישום באופן יוצא מן הכלל, למרות שלא הוגשה תלונה במשטרה. כאמור, אנחנו מעדיפים להתעסק באור ורואים באופן מוחשי שזה מגרש את החושך".
1 צפייה בגלריה
חבר פרלמנט ימני קיצוני, גז'גוש בראון, כיבה באלימות חנוכייה שהדליקו שגריר ישראל בפולין יעקב ליבנה ונציגי הקהילה היהודית
חבר פרלמנט ימני קיצוני, גז'גוש בראון, כיבה באלימות חנוכייה שהדליקו שגריר ישראל בפולין יעקב ליבנה ונציגי הקהילה היהודית
אחרי האירוע, הוצב גידור מסביב לחנוכייה
(צילום: מתוך X)
בשיחה עם ynet מפולין, סיפר הרב סטמבלר כי באחד מימי החנוכה, "אלמונים הזיקו לחנוכייה שהעמדנו במרכז העיר ורוצלב". לדבריו, "המשטרה חיפשה ועצרה כמה צעירים מתחת לגיל 18. בעקבות כך, סגן ראש העיר ורוצלב הגיש תלונה במשטרה נגד גז'גוש בראון, שאחרי מה שעשה קרא לאחרים לעשות כמוהו – ויש חשש שהצעירים הללו שמעו בקולו".
מאז חנוכה, הסיפור העסיק לא מעט את התקשורת הפולנית ואת האזרחים הפולנים. באחד הסקרים שפורסמו בתקשורת המקומית, מעל 60 אחוזים אמרו כי היו רוצים שחבר הפרלמנט הקיצוני יודח בעקבות המעשה האנטישמי.