חייל יהודי רוסי, שאחותו מתגוררת בישראל, נתפס ונלקח בשבי בידי האוקראינים. סרגיי ה', בן 31 מסנט פטרסבורג, גויס למלחמה באוקראינה בסוף חודש ספטמבר, במסגרת צו הגיוס הכללי שהוציא פוטין. סרגיי לא היה בעל התמחות צבאית ולא שירת בעבר בצבא. הוא נשלח מיד כטוראי לחזית, ונפל בשבי באזור לימן שהצבא האוקראיני הצליח לשחרר מידי הצבא הרוסי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
על פי הדיווח באתר "דטאלי", אתר ישראלי בשפה הרוסית, כמעט כל הפלוגה שלו חוסלה, והמפקד נטש את היחידה ונמלט לכיוון לוגנסק. הטוראי שרד בנס ונלכד בידי הכוחות החמושים של אוקראינה ב-1 באוקטובר. סרגיי ה' נחקר על ידי הצד האוקראיני, שיצר קשר עם אסתר, אחותו, המתגוררת ביישוב דתי בפרברי ירושלים. לאחות, אזרחית ישראל, נשלח סרטון של אחיה, שתועד בידי הצבא האוקראיני כדי לאשר את מצבו הבריאותי התקין בשבי.
קראו עוד בערוץ היהדות:
אחותו של השבוי עלתה לישראל באפריל 2022, חודשיים לאחר פרוץ המלחמה. אחות נוספת של סרגיי מתגוררת בפינלנד. אימם נפטרה בסנט פטרסבורג לפני פחות משנה. אסתר סיפרה כי לפני שעלתה לארץ, השתתפה בתוכניות החינוכיות של בית הכנסת בסנט פטרסבורג, ויש לה המלצות מכמה רבנים משם.
2 צפייה בגלריה
קייב רכבת מובילה טנק רוסי שנתפס משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
קייב רכבת מובילה טנק רוסי שנתפס משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
רכבת מובילה טנק רוסי שנתפס במלחמה באוקראינה
(צילום: רויטרס)
סבם היהודי עבר במהלך מלחמת העולם השנייה מסטלינגרד לברלין עם אחיו, וסבתם שרדה את המצור על לנינגרד. סרגיי לא קיבל השכלה גבוהה, ועבד כבנאי. אחותו הציעה לו להשתתף בתוכניות נוער וחינוך יהודיות, אך הוא לא רצה בכך. היא סיפרה כי פנתה לרב הראשי של אוקראינה, משה ראובן אסמן, בבקשה לסייע לאחיה שנתפס בידי האוקראינים.

"האחות במשבר אמיתי"

הרב אסמן סיפר כי בערב החג קיים פגישת חירום עם קצינים בכירים בשירותים המיוחדים של אוקראינה, האחראים על נושא החזקת שבויים. הרב הציע לקחת את המשמורת על החייל היהודי השבוי הזה, כמו גם על חיילים יהודים מגויסים אחרים שלימים ייפלו בשבי אוקראיני. הוא מקווה להיפגש בעתיד הקרוב עם החייל.
יתרה מכך, הרב הראשי של אוקראינה הקליט סרטון וידאו המופנה ליהודי רוסיה, וקורא להם להתחמק מגיוס לכוחות הצבא של רוסיה בכל האמצעים, כדי שלא להשתתף בפשעי מלחמה ורציחות שבוצעו במהלך המלחמה נגד תושבי אוקראינה.
2 צפייה בגלריה
הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, עם החיילים
הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, עם החיילים
הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, עם חיילים אוקראינים
הרב אסמן קרא למי שכבר גויסו בכפייה להיכנס תוך הבטחה שיגנו עליו. "תורתנו הקדושה אוסרת על יהודים להשתתף בפשעי מלחמה, בכל פשע, כדי להרוג אנשים", אמר בסרטון הרב אסמן. הוא ביקש לשלוח את הסרטון הזה לאותם חיילים רוסים שעלולים להישלח לחזית הלחימה באוקראינה, והציע להם להתקשר למספרים המצוינים בו – ולהודיע להם על נכונותם להיכנע. "בחר בחיים!" הוסיף הרב אסמן.
מי שהביא את החשיפה הזו, באתר דטאלי, העיתונאי שמעון ברימן, סיפר כי הרב אסמן מקווה להיפגש עם השבוי סרגיי בשבוע של חול המועד. "לפי המידע שלי, היהודי הרוסי שנלקח בשבי הוא מקרה נדיר וראשון מסוגו", אמר. "לפני זה היו אלפי שבויים רוסים, אבל הוא הראשון עם מסמכים על יהדותו וגם עם קרוב משפחה בישראל. הוא לא דתי לגמרי, אך הוא וגם אחותו יהודים מצד אימם (אביהם – רוסי). מדובר ביהודי שהתבולל, בלי שום חינוך יהודי. אחותו חזרה בתשובה בבית הכנסת של סנט פטרסבורג, וכיום היא גרה ליד ירושלים בשכונה דתית. היה קשה מאוד לדבר עם אחותו – היא במשבר נפשי, וממש זקוקה לסיוע".