בריאיון מצולם ראשון מהמדינה: הרב הראשי של קזחסטן מדבר
(צילום: ירון ברנר)

בקהילה היהודית באלמטי, העיר הגדולה בקזחסטן, בוטלו כל הפעילויות המתוכננות – ורוב חברי הקהילה מסתגרים בבתיהם. בחוץ התעצמו ההפגנות וגבר הדיכוי האלים בידי כוחות הממשלה. עד כה נהרגו עשרות מפגינים בגל מחאות שהחל בתחילת השבוע שעבר – וגרר התערבות של קואליציה בהנהגת רוסיה, בניסיון לדכא אותן. בסוף השבוע נהרג במהומות גם אזרח ישראלי, לבן קוג'יאשוילי, בן 21, שנורה בעת שנסע במכוניתו באלמטי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"המצב הוא לא מצב רגיל, לא מצב תקין. מאז 1994, כשהגעתי לכאן, מעולם לא ראיתי את המקום הזה כמקום של הפגנות סוערות כל כך", אמר הרב ישעיה כהן, רבה הראשי של קזחסטן, בריאיון מצולם ראשון מאז פרוץ המהומות. "צריך לזכור שקזחסטן היא מודל של מדינה של שלום וסובלנות. העם הקזחי חי על ערכי השלום והסובלנות, זו הגאווה הלאומית של הקזחים, ודבר כזה לא היה צפוי. אנחנו בהלם מוחלט".
קראו עוד בערוץ היהדות:
ההפגנות החלו בגין העלאת מחירי הדלק, אך התרחבו למחאה נגד השלטון האוטוקרטי של הנשיא קסים-ג'ומרט טוקייב. המתפרעים העלו באש את חזית ארמון הנשיאות ובזזו חנויות ברחבי אלמטי, שבה חיים רוב יהודי קזחסטן. בינתיים הם מסתגרים בבתיהם, ושומרים על ריחוק פיזי ופוליטי מהנעשה.
6 צפייה בגלריה
הרב ישעיה כהן עם נשיא קזחסטן, קאסים-ג'ומארט טוקאייב
הרב ישעיה כהן עם נשיא קזחסטן, קאסים-ג'ומארט טוקאייב
הרב ישעיה כהן עם נשיא קזחסטן, קסים-ג'ומרט טוקייב
(צילום: באדיבות חב"ד קזחסטן)
"אנחנו רואים שזה לא משהו פנימי. זה אירוע טרור שמנסה להרוס את המדינה מבפנים, משהו זוועתי", הוסיף הרב כהן בריאיון לאולפן ynet. "אנשים פה לא מסתובבים עם נשק. בימים הבודדים האלו, שארגוני הטרור פרצו לכל המקומות הכי אסטרטגיים בקזחסטן ורצו כנראה להפוך את המדינה לאיזו מדינת טרור, הממשלה עמדה חזק – ביחד עם נשיא קזחסטן מר טוקייב. את כל הכוח הביטחוני שמרו להגנה על המקומות הרגישים ביותר, ולכן לא ראו אותם כל כך ברחובות. למשל, הביאו כוחות שיוודאו שלא יצליחו לפרוץ לבתי כלא ולהוציא אסירים, ולמקומות שיש בהם תחמושת, ולכן לא הרגישו אותם במהומות עצמן".
"המצב פשוט זעזע את כולם פה, ואנחנו ממש מודים לקדוש ברוך הוא שנתן את הכוח ואת העוז לממשלת קזחסטן לעמוד בגבורה נגד טרור", ציין כהן, "באותה תקיפות שבה הם רוצים שלום וסובלנות, הם עומדים בגבורה וביד חזקה נגד הטרור".
"מ-7 בבוקר עד 20:00 הכול מתנהל כרגיל. מ-20:00 עד 7:00 יש עוצר, ואסור לצאת לרחובות", סיפר. "צריך לתת לכוחות הביטחון לעשות את העבודה שלהם. אנשים פה ממש מרגישים הקלה, אנשים כבר הרבה יותר רגועים. אבל אנשים גם כואבים מאוד. הרבה אנשים נרצחו, נרצחו גם הרבה מאנשי הביטחון. זה מה שהכי כואב פה. אנשים ששומרים על שלמות העם נפלו קורבנות בידי אנשי טרור".
חג החנוכה האחרון בקהילה היהודית באלמטי, קזחסטן
(צילום: באדיבות חב"ד)

על ההרוג הישראלי במהומות אמר הרב: "לוי – השם שלו בדרכון היה לבן – זכרונו לברכה היה יהודי יקר, אברך צעיר, עוד מעט היה אמור להיות בן 22. לפני שבעה חודשים הוא עשה לבן שלו ברית מילה בבית הכנסת. מה שמעניין, אפילו מצמרר, הוא שיש לנו לוח שנה של הקהילה היהודית ובחודש שבט של תשפ"ב יש בו את התמונה של לוי ז"ל עם הבן שלו, נתן, שיחיה לחיים טובים וארוכים. זו טרגדיה קשה, הקהילה באבל. אנחנו עומדים מאחורי המשפחה. הוא אזרח ישראלי, יש לו את הזכות להיות קבור בארץ. בימים הקרובים אני מאמין שיצליחו להביא אותו לארץ הקודש ולתת לו את הכבוד האחרון".

קהילה ללא גילויים אנטישמיים

הרב כהן הגיע כאמור לקזחסטן כבר בשנת 1994, ולדבריו "זאת המדינה היחידה בשטח פוסט-סובייטי שנמנעו בה מלחמות אזוריות. יש כנראה גורמים שמנסים להתסיס – יש לנו ניסיון הפיכה. אני מקווה שהסדר ישוב אלינו". עם זאת, היממה האחרונה הביאה גם מעט אופטימיות: "המצב ברוך השם רגוע יותר", סיפר. "בשעות העוצר אנשים לא יוצאים לרחובות, למעט לעניינים דחופים, וכך שומרים על חייהם ונותנים לרשויות החוק למגר את הטרור. אנשים הפנימו את סכנת החיים, ומקבלים בהבנה את ההגבלות של הממשלה לשעת חירום".
ההערכות לגבי מספר היהודים החיים בקזחסטן נעות בין כ-3,300 ל-20 אלף יהודים. יש להם שמונה בתי כנסת, שלפחות שלושה מהם מקיימים פעילות שבועית או יומית סדירה. בשבעה ערים במדינה ישנם בתי חב"ד פעילים. באלמטי לבדה מפעילה החסידות שלושה מרכזים. בימים האחרונים כל בתי הכנסת השעו את פעילויותיהם כדי לא לסכן את חברי הקהילה, מסביר הרב כהן. עם זאת, הוחלט להמשיך לקיים הלוויות, שאחת מהן נערכה ביום שישי, ופעילויות חירום אחרות. כהן ציין כי עד כה לא נרשמו פגיעות מכוונות ביהודי קזחסטן או ברכושם.
6 צפייה בגלריה
ילדים מהקבילה היהודית בפעילות ט"ו בשבט באלמטי
ילדים מהקבילה היהודית בפעילות ט"ו בשבט באלמטי
ילדים מהקהילה היהודית בפעילות ט"ו בשבט באלמטי
(צילום: באדיבות חב"ד קזחסטן)
בית הכנסת "בית מנחם" והמרכז הקהילתי היהודי שסביבו מהווים את המוקד הגדול לפעילות היהודית באלמטי, והוא ממוקם מחוץ למרכז העיר. הרב הראשי של רוסיה, ברל לזר, אומר כי זה "ככל הנראה משחק לטובת הקהילה", שכן רוב האלימות מתרחשת במרכז העיר.
לדעת זאב לוין, ראש יחידת המחקר על יהודי בוכרה במכון בן צבי בירושלים, ומומחה למרכז אסיה, הסכנה למתקפה על יהודים או על אתרי מורשת יהודית באלמטי נמוכה ואפילו אפסית. גם בימי רגיעה, שיעורי האנטישמיות בקזחסטן נמוכים בדרך כלל. "אפילו במהלך מלחמות האזרחים הקשות ביותר ששיסעו את הרפובליקות במרכז אסיה בעשורים האחרונים, אתרי מורשת יהודית לא נפגעו לרוב".

"מתרחקים מפוליטיקה"

קזחסטן, מדינה מוסלמית ברובה, המונה 19 מיליון תושבים, נחשבת לגדולה בשטחה מבין הרפובליקות שבאזור ומחזיקה במשאבי טבע ניכרים, לרבות 3% מעתודות הנפט העולמיות ומרבצי ענק של פחם וגז טבעי. בשנת 2019 התמנה קסים-ג'ומרט טוקייב לנשיא קזחסטאן במקומו של נורסולטן נזרבייב, נשיאה הראשון של המדינה אחרי השתחררותה מברית המועצות. נזרבייב נאלץ להתפטר בגין גל מחאות לאחר שלושה עשורים של שלטון דיקטטורי, אך בחר כיורשו את טוקייב, שהבטיח "לשמור על רציפות שלטונית", למרות הבטחתו לערוך רפורמות שלטוניות במענה למחאות הציבור על שלטונו הרודני של קודמו.
6 צפייה בגלריה
חופה של זוג מבוגר באלמטי, קזחסטן
חופה של זוג מבוגר באלמטי, קזחסטן
חופה של זוג מבוגר באלמטי
(צילום: באדיבות חב"ד קזחסטן)
הקהילה היהודית של קזחסטן נטתה מאז ומתמיד לצד השלטונות. משפחות יהודיות רבות מבני המקום מתפרנסות מעסקים ו"מתרחקות בצורה מוחלטת מפוליטיקה", מסביר לוין, "ואם הן נאלצות לבחור צד, אפשר לסמוך עליהן שיצדדו בממשל".
הרב כהן, שמסכים עם ההערכה הזו, רואה בנשיא טוקייב, שהורה לכוחותיו לפתוח באש ללא אזהרה נגד המפגינים, "איש שוחר שלום וקדמה", וטען כי המפגינים "ככל הנראה אינם באמת קזחים, שהם אנשים שוחרי שלום". כשנשאל מיהם אותם מפגינים, אמר כהן: "איננו יודעים, נראה כי אלו קבוצות שהגיעו לכאן. קזחים לא בוזזים ושורפים חנויות. זאת לא דרכם".

מסורתיים ושמרנים

הרב לזר מספר כי מבחינה דתית, יהודי קזחסטן, שמקורם בקהילות עתיקות מגיאורגיה ומבוכרה, הם ברובם מסורתיים ושמרנים. ב-1994 נבנה צפונית מערבית לאלמטי "בית מנחם", סמוך למקום קבורתו של הרב לוי יצחק שניאורסון, מראשי תנועת חב"ד ואביו של הרבי מלובביץ'. זהו אתר עלייה המונית לרגל, ובשנת 2000 הוסיפה אותו ממשלת קזחסטן לרשימת אתרי המורשת הלאומיים של המדינה.
6 צפייה בגלריה
ילדים מהקבילה היהודית בפעילות ט"ו בשבט באלמטי
ילדים מהקבילה היהודית בפעילות ט"ו בשבט באלמטי
הקהילה היהודית בזמנים יפים יותר
(צילום: באדיבות חב"ד קזחסטן)
במקום הולך ונבנה כעת בית כנסת חדש, אולם הוא עדיין איננו פעיל. הרב לזר, הידוע בקשריו ההדוקים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, תיאר את ההתערבות הצבאית של רוסיה ובנות בריתה "התפתחות חיובית". האיחוד האירופי פנה לרוסיה וביקש ממנה לכבד את ריבונותה של קזחסטן ולהגיע לפתרון של שלום במדינה. ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, אמר כי הנוכחות הצבאית של רוסיה עוררה שוב "זיכרונות של מצבים שיש להימנע מהם".
"כל כוח שמסוגל לשים קץ לאלימות, הוא טוב", אומר הרב לזר. "אחרי כן יש לערוך דיונים על דמוקרטיה ורצון העם". ארצות הברית, בריטניה, צרפת ומדינות מערביות אחרות קראו להרגעת הרוחות. מנהיגי טורקיה, בלארוס וסין הביעו סולידריות עם טוקייב.

מסרים מעודדים מישראל

בינתיים ניתקו הרשויות בקזחסטן את הרשתות החברתיות, כולל ווטסאפ, "כדי שהקושרים לא יוכלו להוציא את זממם לפועל", מסביר הרב כהן, אבל מציין כי הטלפונים הנייחים והסלולריים עודם פועלים. הרב אף הודה לשגרירות ישראל ולמשרד החוץ הקזחי על ההשתדלות להביא לקבורה את היהודי שנרצח ליד ביתו בזמן המהומות.
6 צפייה בגלריה
נשים בקהילה היהודית
נשים בקהילה היהודית
הפרשת חלה בקהילה היהודית של אלמטי
(צילום: באדיבות חב"ד קזחסטן)
שר התפוצות, ד"ר נחמן שי, שוחח השבוע עם הרב ישעיה כהן, ושאל לשלומם של אנשי הקהילה היהודית. הרב סיפר כי קיימת תחושה של דאגה וחוסר וודאות, אך המצב פחות מתוח עכשיו מאשר היה בתחילת הלחימה. "לצערנו, מספר חנויות ועסקים של אנשי הקהילה נבזזו, אך הוקל לי לשמוע שאין פצועים או נפגעים בנפש", אמר השר שי. "הבהרתי בשיחה כי צוות משרדי ואני זמינים לסייע בכל דבר שבו ניתן לעזור, בתקופה מורכבת זו".
הרב הבטיח שיעביר את דברי השר לאנשי הקהילה, והוסיף כי מסרים כאלה מישראל מביאים הרבה ביטחון ליהודי קזחסטן, מעודדים ומחזקים את חוסנה של הקהילה. "כל ישראל ערבים זה לזה", חתם הרב.
6 צפייה בגלריה
סעודת מצווה בקהילה היהודית הקזחית
סעודת מצווה בקהילה היהודית הקזחית
סעודת מצווה בקהילה היהודית הקזחית
(צילום: באדיבות חב"ד קזחסטן)
פורסם לראשונה: 02:14, 12.01.22