יום לאחר מתקפה רוסית באזור אומן, לראשונה מאז פרוץ המלחמה, גורמים בקבינט השרים באוקראינה אומרים כי הממשלה מתכוונת לאסור עלייה לרגל של חסידים למקום קברו של רבי נחמן מברסלב בחגים הקרובים – כך מדווחים כלי תקשורת באוקראינה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הסיבה הרשמית לסירוב היא הטענה שאוקראינה לא תוכל לערוב לשלומם של המבקרים. שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, דיווח כי "טיל רוסי נפל קילומטרים ספורים מאומן, תוך גרימת נזק לתשתיות אזרחיות. אנו חוששים לביטחונם של העולים לרגל לאומן. אם חלילה תתרחש מתקפה רוסית דומה בחגי תשרי, היא עלולה לפגוע בעולים הרבים המגיעים לאומן מרחבי העולם".
קראו עוד בערוץ היהדות:
חרף הדיווחים על כך שהממשלה המקומית מתכוונת לאסור על החסידים להגיע לאומן בעקבות החששות, ההחלטה הסופית טרם התקבלה. במקרה שיוחלט לנקוט צעד כזה, אוקראינה תאסור על כ-30 אלף חסידים לחצות את הגבול ולהיכנס לאומן, וההילולה ההמונית המסורתית לא תתקיים.
2 צפייה בגלריה
ציון קברו של רבי נחמן מברסלב
ציון קברו של רבי נחמן מברסלב
ציון קברו של רבי נחמן מברסלב
(צילום: אדוארד דוקס)
כבר לפני כחודש הזהירו באוקראינה שאם המצב הביטחוני במדינה יימשך, לא תתאפשר ההילולה באומן. "בדקתי עם משרד הנשיא, ואמרו שלא נאפשר כניסת תיירים באשר הם – כי אנחנו לא יכולים להבטיח את שלומם, וזה מדאיג אותנו", אמר אז שגריר אוקראינה בישראל, קורינצ'וק, בריאיון ל-ynet. בהודעה שפרסם, הפונה לציבור המאמינים בישראל, ביקש מהם לייחל לניצחון אוקראיני: "אנא התפללו שלפני ראש השנה תסתיים המלחמה באוקראינה, שפרצה עקב תוקפנות רוסית בוטה ואכזרית".
נציג הקהילה היהודית באומן סירב להתרגש וטען כי זהו רק אמצעי לחץ על ישראל. "המצב הביטחוני באומן טוב יותר מאשר באשקלון", טען אז חיים חזין, חסיד ברסלב. "ביום הראשון של המלחמה הייתה הפגזה של מחסן נשק במרחק 30 ק"מ מאומן, וחוץ מזה הייתה הפגזה על שדה התעופה. מאז אין שום דבר". אלא שעכשיו, בעקבות ההפצצה הסמוכה, פוחתים הסיכויים שנהירת החסידים לאומן תתאפשר.
2 צפייה בגלריה
חגיגות ראש השנה באומן
חגיגות ראש השנה באומן
חגיגות באומן סביב ראש השנה, ארכיון
(צילום: EPA)
בשנים רגילות למעלה מ-30 אלף מאמינים – רובם ישראלים – פוקדים את קברו של רבי נחמן מברסלב בחגי תשרי, ובפרט בהילולה הנערכת בציונו שבאומן. הם לא אמרו נואש גם בימי הקורונה, כשאוקראינה סגרה את השערים. הפעם, המלחמה המשתוללת באוקראינה כבר קרוב לחצי שנה היא זו שמאיימת על קיום ההילולה.