מתי פורים 2024?

פורים 2024 - שבת-ראשון 23-24 במרץ (23 במרץ, מוצאי שבת, ערב פורים. 24 במרץ, יום ראשון, פורים)
תענית אסתר – יום חמישי, 21.3
היום שבו התלמידים מגיעים מחופשים לבית הספר – יום שישי 22.3
שושן פורים - ערב חג - ראשון 24.3, שושן פורים - שני 25.3
חופש פורים בבתי הספר – ראשון-שני, 24-25 במרץ

למה חוגגים את פורים בשני תאריכים? פורים החג היחיד עם שני מועדים, וכך נקבע במגילה: תושבי ערים פרוזות חגגו בי"ד באדר, ותושבי שושן הבירה בט"ו. מאז כל עיר מוקפצת חומה חוגגת את שושן פורים, כדי לחלוק כבוד לירושלים. במספר ערים בארץ נוהגים המדקדקים שני ימי פורים, מחמת הספק: שמא העיר היא מן הערים "המוקפות חומה מימי יהושע בן נון". יש נוהגים כך בחברון ובטבריה, בעכו, בלוד, ועוד.
1 צפייה בגלריה
מסיבת פורים בנחלאות
מסיבת פורים בנחלאות
מסיבת פורים בנחלאות
(צילום: עמית שאבי)

מהן מצוות פורים?

בפורים יש לקיים ארבע מצוות: מקרא מגילה, מתנות לאביונים, משתה ושמחה, משלוח מנות.

קריאת המגילה

את המגילה קוראים בלילה וביום. אין להפסיק בדיבור עד סוף הקריאה, וצריך לשמוע את כל המילים, ואם חיסר מילה – לא יצא ידי חובה, וצריך להשלימה בקריאה בעצמו, ועדיף ממגילה כשרה. צריך לחנך ילדים לשמוע את קריאת המגילה, ובכלל זה את הדין של שמיעת כל המגילה. קריאת המגילה היא המצווה העיקרית של פרסום הנס, ויש להעדיף לקיימה בהידור על פני מנהגים אחרים. מי שהחמיצו את הקריאה בציבור, יכולים בדיעבד לצאת ידי חובה בקריאה ממגילת קלף.

האם נשים חייבות לקרוא במגילה? נשים חייבות במגילה בלילה וביום כמו הגברים, שאף הן היו באותו נס.

למה עושים רעש כשנאמר שמו של המן? מנהג "הכאת" המן: פסיכולוגים יפרשו שהאגרסיות של היהודים נגד אויביהם עברו סובלימציה, ותורגמו מאלימות ממש לטקס הסמלי של הכאת המן בעת קריאת מגילה. הרמ"א מדגיש שאין לזלזל במנהג – להכות את המן בהרעשת רעשנים וכל כלי מהומה, כל אימת שמזכירים את שמו. יש 54 אזכורים של המן במגילה, והידור במנהג עלול לפגוע בסבלנות של הקהל ובעור התוף של חלק מהמתפללים. לכן צריך להשתדל לקיים את המנהג הזה מתוך התחשבות בציבור, למגדול ועד קטן, טף וזקן ביום אחד. הדבר נוגע לסוג כלי ההרעשה, משך ההרעשה ולעוצמה.

מתנות לאביונים

צריך לשלוח לפחות שתי מתנות לשני אביונים, אחת לכל אחד. אפשר לשלוח מזון ואפשר לשלוח כסף. שיעור המתנה הוא לפחות שתי פרוטות לשני עניים (מתנה אחת לכל עני). עדיף להרבות במתנות לעניים, מלהרבות סעודתו ומשלוח מנות לחברים. צריך לתת את המתנות בפורים, עד שקיעת החמה, ולא לפני כן, ואפשר לעשות זאת על ידי שליח. לא תמיד מזומן לנו אביון בפורים, ולכן כדאי להעביר מראש תרומה לאחד מארגוני החסד שמתחייבים להעביר בפורים את התרומה. כל בני הבית שמעל גיל מצוות חייבים במתנות לאביונים.

משתה ושמחה

זמן הסעודה הוא ביום. יש לאכול לכתחילה פת ובשר ולשתות יין. נהוג לקיים את הסעודה אחרי תפילת מנחה, משום החשש שמא ישתכר ולא יוכל להתפלל.

שתיית יין צריך להרבות בשתיית יין בפורים, ואפשר לקיים זאת בסעודה. לדעת הרמב"ם, מקיימים מצוות "עד דלא ידע" על ידי שינה הבאה בעקבות שתיית יין מרובה מהרגלו.

משלוח מנות

החובה המינימלית – לשלוח שתי מנות לאדם אחד. אפשר לצאת ידי חובה בלחמנייה ושוקו, או אוזני המן ובקבוק יין. כל אחד ואחת מבני הבית שמעל גיל מצוות, חייב במשלוח מנות אחד. גם מצווה זו נוהגת דווקא ביום. נוהגים שאישה תשלח לחברתה ואיש לחברו, ויש נוהגים לשלוח על ידי שליח, ואפשר גם כן על ידי ילד קטן. גם ילדים בני מצוות צריכים לשלוח לחבריהם. אבֵלים שולחים לאחרים, אבל אין שולחים להם (ויש מקילים בזה), ומותר לשלוח לבני משפחתם.

מנהגי החג

למה מתחפשים בפורים? אין לכך מקורות עתיקים, לא במגילה ולא במשנה ובתלמודים. נראה שהמנהג אומץ בימי הביניים, בהשפעת קרנבלים וחגים דומים שנהגו בעמים השכנים. היו חכמים שהתנגדו למנהג, אך אחרים יצאו להגן על המסורת המקובלת. נהוג לתלות את מנהג ההתחפשות בפסוק "ורבים מעמי הארץ מתייהדים כי נפל פחד היהודים עליהם", כשמפרשים "מתייהדים" במובן של מתחפשים ליהודים. בחסידות הציעו טעמים עמוקים לרעיון התחפושת, המאפשרת לאדם לחשוף את הכנות הפנימית שלו. רעיון שהולך שלוב זרוע עם השתייה היתירה, שאף היא משחררת את האדם ממעצורים. והעיקר: התחפושות מרבות שמחה, וזה עיקר עניינו של היום. לכן כדאי שבחירת התחפושת ולבישתה ייעשו מתוך שמחה, ולא יהפכו למעמסה ויהפכו את פורים מיום שמחה – לעוגמת נפש ודמעות. גם מי שאינו מתחפש נוהג ללבוש בגדי שבת ולשמוח בפורים ע"י בדחנות. צריך להיזהר שלא להיכשל בעניינים כהלבנת פנים, ושלא לזלזל בדברי תורה. הספרדים מחמירים שלא ילבשו גברים בגדי נשים.

איזה תפילות מוסיפים בפורים? בתפילות ובברכת המזון מוסיפים את "על הניסים", ואם שכחו אין חוזרים. על הפסוק "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר" נאמר כי "אורה" זו תורה. לכן ראוי לעסוק בדברי תורה ביום זה.
פורסם לראשונה: 16:03, 14.02.24