תושב הכפר זגוריצה שבמולדובה איתר בתוך הריסות בית קופסה "משונה", ועליה כיתוב בעברית. כדי לברר מה משמעות הקופסה, פנה אותו תושב ל"קק"ל אירו-אסיה" (חברה בת של קרן קיימת לישראל), שם הופתעו לגלות שמדובר בקופסת "תל חי" משנות ה-20 של המאה הקודמת, שהייתה שייכת לקהילה היהודית שרבים ממנה נרצחו בשואה. קרן תל חי היא קרן לגיוס והקצאת כספים אשר שימשה את התנועה הציונית הרוויזיוניסטית. בקק"ל רכשו את הקופסה הייחודית, שהובאה למשרדי קק"ל בישראל ותוצג כעת בתערוכות ברחבי הארץ.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
על פי קק"ל אירו-אסיה, הקופסה הייתה שייכה לקהילה היהודית בת 2,500 הנפשות שהתגוררה בכפר ושרובה הושמדה בשואה. אחרי משא ומתן מוצלח, הקופסה ההיסטורית נרכשה מהאיש ובתום מבצע לוגיסטי, בסיוע הסוכנות היהודית, היא הגיעה למשרדי קק"ל בירושלים.
2 צפייה בגלריה
הקופסא שנמצאה בהריסות הבית. שריד מהקהילה היהודית
הקופסא שנמצאה בהריסות הבית. שריד מהקהילה היהודית
הקופסה שנמצאה בהריסות הבית. שריד מהקהילה היהודית
(צילום: קק"ל)
הכפר זגוריצה, שנמצא כ-200 ק"מ מהבירה קישינב, היה כפר חקלאי שעד מלחמת העולם השנייה היה שייך לרומניה. בשנת 1930 מנתה הקהילה היהודית 2,541 נפשות, והיו בה גן ילדים ובית ספר יסודי של "תרבות". במהלך מלחמת העולם השנייה, הכפר הופצץ ורוב תושביו ברחו ליערות. למרות הבריחה, רבים מהם נתפסו והוצאו להורג. אחרי השואה רק מעטים מיהודי זגוריצה נותרו בחיים.
אברהם גרינזייד, יו"ר ארגון "ברית ותיקי מלחמת העולם השנייה" ובין הניצולים היחידים מתושבי כפר זגוריצה, סיפר: "כל משפחות הכפר רצו לעזור להקמת יישוב. אחד מהזיכרונות של ילדותי הוא קופסה עם מגן דוד – הקופסה הכחולה של קק"ל שעמדה במקום של כבוד במזנון שלנו, וכאלה היו כמעט בכל הבתים. כל שלושה חודשים באו אנשים כדי לפתוח את המנעול ולקחו את הכסף ליישוב אי שם בארץ הקודש, וכולנו חלמנו לעבור לשם. מדובר ללא ספק בפיסת היסטוריה חשובה מאוד שנותנת הצצה קטנה לבית שלנו שנחרב. כשקק"ל פנו אליי בנושא, התרגשתי מאוד לשמוע על הממצא ההיסטורי, ואני שמח שעובדים על שימור ההיסטוריה החשובה כל כך הזאת".
2 צפייה בגלריה
האנדרטה לזכר הנרצחים קהילת סורוקה במולדובה בשואה
האנדרטה לזכר הנרצחים קהילת סורוקה במולדובה בשואה
אנדרטה לזכר נרצחים במולדובה בשואה
(צילום: Gurevich communications)
יגאל יאסינוב, מנכ''ל קק"ל אירו-אסיה, סיכם: "עם פניית תושב הכפר זגוריצה, הבנו שיש לנו פריט יקר ערך היסטורי ובעל משמעות רבה בידיים. אנחנו שמחים שהמשא ומתן הצליח והקופסה ההיסטורית חזרה לידיים בטוחות שישמרו אותה".