הרב דוד לאו, הרב הראשי לישראל לשעבר, התייחס היום (ג') בריאיון ל-ynet לרגל תשעה באב לחששות ממלחמת אחים בישראל והביע תקווה לעתיד העם והמדינה, למרות השנה הקשה שעברה על המדינה.
ריאיון עם הרב לאו
( צילום: ליאור שרון, מיקי שמידט)

"לצערי, כן. לצערי, היו רגעים שבהם מאוד מאוד חששתי", אמר הרב לאו בתשובה לשאלה האם חשש ממלחמת אחים. "כי אנחנו לא שומעים אחד את השני. אנחנו לא תמיד זוכרים להקשיב ולחשוב בכלל שיש עוד צד".
למרות זאת, הרב לאו הדגיש כי התעודד מהר מאוד כשראה את התגובה של העם: "כשראיתי את החבר'ה, כשראיתי את הנוער, כשראיתי את העם, כשראיתי את ההתגייסות המופלאה של העורף למען הציבור כולו, אז אנחנו עם טוב".
הרב לאו קרא להתמקד בכוחות החיוביים בחברה הישראלית, במיוחד בקרב הדור הצעיר. הוא סיפר בריאיון על חוויה מרגשת שחווה בהלוויה של יהונתן דויטש ז"ל, שנרצח ביום ראשון על ידי מחבלים בפיגוע בבקעת הירדן. הרב סיפר שבהלוויה הוא פגש מגוון רחב של אנשים המייצגים את "עם ישראל האמיתי".
2 צפייה בגלריה
הרב דוד לאו
הרב דוד לאו
הרב דוד לאו
(צילום: מוטי קמחי)
"היה שם בחור מפקד הצוות ממגלן, בחור צוות סבוראי, בן דוד שלו, חבר מהישיבה, בני משפחה, חברים מבית שאן שהיו שותפים איתו מבני עקיבא... זה עם ישראל האמיתי, זו מדינת ישראל האמיתית", תיאר הרב לאו. "הם אלה שלא מסתכלים על תיוגים, אלה שלא מבזבזים אנרגיה על דברים אחרים, אלא עסוקים בלראות איך אנחנו יותר טוב ביחד אחד עם השני. יש תקווה, יש עתיד. זה דבר שנתן לי בסיס לקראת יום תשעה באב".
בהתייחסו לסוגיית ההנהגה, הרב לאו נמנע מביקורת ישירה על ההנהגה הפוליטית וקרא לאחריות כוללת: "אני לא מדבר על הנהגה פוליטית בלבד, אני מדבר על כולנו. כולנו כחברה, כשאנחנו שמים דגשים על דברים מסוימים, אנחנו צריכים לדעת, יש כל כך הרבה אור". הוא הוסיף: "אז אנחנו צריכים את האור לראות ואותו לחפש. ובוודאי, אני לא מקנא בהנהגה בכך שמתמודדת בימים הללו במלחמה קשה, בהכרעות קשות, בלבבות הומים לקראת אלה שנמקים אי שם במנהרות".
בעניין זה הוא הוסיף: "כשאני מדבר על ההנהגה, אני מדבר על כולנו, כל אחד ואחד מאיתנו, בואו ננסה לעשות כל אחד את הטוב ביותר שלו, ולהדגיש ולשים דגש על האור הגדול, כי אנחנו עם בריא הרבה יותר ממה שאנחנו מראים".
לקראת תשעה באב, הרב לאו קרא להתבוננות פנימה ולחיזוק האחדות: "אם מבחוץ רואים אותנו כעם אחד, ולא משנה להם מה אנחנו סבורים על נושא זה או אחר, מה הצבענו או לא הצבענו, זה ממש לא מעניין אותם. ואם מבחוץ האויב רואה אותנו כעם אחד, אז כדאי שאנחנו גם נתנהג כך".
הרב הראשי לשעבר הוסיף: "היו רגעים שחששתי, אבל מיד התעודדתי. כשראיתי את החבר'ה, כשראיתי את הנוער, כשראיתי את העם, כשראיתי את ההתגייסות המופלאה של העורף למען הציבור כולו, אז אנחנו עם טוב. אני את הרגעים של החשש מרחיק יותר ויותר, אבל אני מבקש מעצמי ומכולנו פשוט לשים אותם את הקצוות בקצה בלבד".
2 צפייה בגלריה
עצרת מכיכר החטופים, ערב תשעה באב
עצרת מכיכר החטופים, ערב תשעה באב
עצרת בכיכר החטופים בערב תשעה באב
(צילום: מוטי קמחי)
על 115 החטופים המוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה, אמר הרב לאו: "אני חושב שאין אחד, אין אזרח אחד במדינת ישראל, גם אם הוא יושב בביתו, וגם אם הוא יושב בממשלה, וגם אם הוא יושב בכנסת, איפה שלא יהיה, אין אחד שלא רוצה לראות אותם כאן".
הרב לאו סיכם את הריאיון בקריאה לאחדות ותקווה: "בואו נשוב להיות איש תחת גפנו, תחת תאנתו, מתוך כבוד ואהבה הדדית." הוא מדגיש את חשיבות ההתמקדות בכוחות החיוביים בחברה הישראלית כמפתח להתמודדות עם האתגרים העומדים בפני המדינה והעם, ומביע אמונה ביכולתו של העם להתגבר על הפילוגים ולהתאחד מול האתגרים הניצבים בפניו".