חרדים המשתמשים בטלפון "כשר", ללא מסרונים ואינטרנט, חויבו בקנסות של מאות שקלים בשל שיחות שבוצעו בשבת מהטלפון שלהם. בין היתר מדובר בשיחות למוקדי חירום של פיקוד העורף. כך עולה ממידע שהגיע בימים האחרונים לידי ynet ו"ידיעות אחרונות".
2 צפייה בגלריה
טלפון כשר
טלפון כשר
טלפון כשר
(צילום: Shutterstock)
אברהם, חרדי מאזור הדרום, רכש טלפון כשר עם קו טלפון שמפעילה חברת "רמי לוי תקשורת", הכולל שיחות טלפון בלבד בסכום של 60 שקלים לחודש. אלא שלפני כחודש גילה אברהם כי מחשבונו האישי נגבו דרך כרטיס האשראי כ-600 שקלים. כאשר עיין בחשבונית החודשית הוא גילה כי שיחת טלפון שיצאה מתוך המכשיר שלו גררה קנס של 4.5 שקלים לדקה, תנאי שימוש שאליו לא היה מודע כלל כאשר רכש את החבילה.
יאיר, צעיר חרדי שנתקל במקרה דומה, סיפר: "פתאום גיליתי שירד לי מהאשראי סכום של 540 שקלים, הסתכלתי בחשבונית. הלכתי לחנות שדרכה רכשתי את הקו. עשיתי קו של 12 שקל בחודש לא כדי לשלם סכום כזה. מה שיכול להיות זה שאחד הילדים נגע בטלפון והוציא שיחה של כמה דקות. לא הודיעו לי על שום סעיף כזה. עברתי על פרסומות שלהם. לא ראיתי דבר כזה, גם לא באותיות הקטנות, אולי זה הופיע באחד מהמון המסמכים שיש כשמקבלים קו מהחברה".
2 צפייה בגלריה
חשבונית של אחד הלקוחות
חשבונית של אחד הלקוחות
חשבונית של אחד הלקוחות
הקווים הכשרים, שבהם אין שירותי מסרונים ואינטרנט, הם גם כאלו שקיבלו אישור מ"וועדת הרבנים לענייני תקשורת", עמותה חרדית ששמה לה למטרה למנוע את התפשטות השימוש בטלפונים חכמים ומציעה פיקוח על הטלפונים, הנושאים מספרי טלפון הרשומים אצלה בלבד. מסתבר שחלק מהתנאים לקבל אישור לקו המוכר כ"כשר" על ידי אותה ועדה הוא בין היתר קנס על שימוש בשבת.
מקרה נוסף הוא של אב חרדי שגילה כי אחד מילדיו הקטנים שיחק בטלפון בשבת והתקשר. בשל אופן פעילות הטלפון אשר חוזר לשיחות שהתנתקו מעצמן, השיחה נותקה כעבור שעה והטלפון חייג באופן אוטומטי שוב, וכך נספרו חמש שעות שיחה באותה שבת אחרי הצהריים – וסכום התשלום הגיע ליותר מ-1,400 שקלים, במקום 30 שקלים.
מעבר לכך, במהלך המלחמה האחרונה הציעו קווי הטלפון הכשרים גם שירות של התראות פיקוד העורף: מפני שמדובר במכשיר ללא יכולת לקבל הודעות כתובות – בעת אזעקת אמת מקבל הלקוח שיחה מפיקוד העורף, והוא יכול לחזור למספר ולשמוע באילו יישובים יש להיכנס למרחב המוגן. על פי ההלכה, בעת פיקוח נפש או חשש ביטחוני ניתן להתקשר ולשמוע את מיקום האזעקות, אך ניתוק השיחה נחשב לפעולה לא נחוצה ואסורה בשבת. במקרים כאלה השיחה נמשכה זמן ארוך והגיעה לסכום חודשי של מאות שקלים.
מחברת "רמי לוי תקשורת" המפעילה את הקווים הכשרים נמסר כי "חיוב על שיחות בשבת למנויים כשרים הוא דרישה של ועדת הרבנים בהסכם שלנו איתם. אנו מחויבים לחייב את המנויים הכשרים על שיחות בשבת (מסיבות של ועדת הרבנים, שאינה מעוניינת שאוכלוסיות שאינן שייכות למגזרים שלהם יעשו שימוש בסימים שלהם למטרות אחרות). נושא החיוב של דקות בשבת ידוע לכל הלקוחות וכל לקוח שמצטרף לרמי לוי תקשורת (לרבות בהתאם לדרישות הרגולציה) חייב לחתום על טופס גישה לשירות (טגל"ש), שבו מופיע במפורש החיוב של שיחות בשבת".
עוד נמסר: "אחדד ואומר שבחברתנו הסדרנו את הנושא הנ"ל כנוהל, ומקרים אלו מטופלים ברגישות רבה. מרבית הפניות בנושא מקבלות היענות לבקשה ומסתיימות לשביעות רצון הלקוח. בימים לא קלים אלו, במקרים שבהם לקוחותינו פנו לגופי ביטחון, חירום והצלה בשבתות או במועדי ישראל, אנו מזכים את מלוא החיוב בגין שיחות אלו כנוהל מוסדר". באשר לשני המקרים שהובאו בראשית הידיעה – נמסר לנו כי לאחר פנייתנו הוחלט למחוק את חיובם הכספי.
במקביל, היום (ג') צפויה ועדת הכלכלה של הכנסת לדון בהצעתם של חברי כנסת מהסיעות החרדיות המבקשת לאפשר לחברות המפעילות קווים כשרים בפיקוח אותה ועדה למנוע ניוד של המספרים הכשרים ולא לאפשר למי שבחר לעזוב את שירותם לשמור על מספר הטלפון שלו.