למרות אי היציבות ברוסיה, והמלחמה הנמשכת באוקראינה, מדינת ישראל עומדת לסגור את מסלול העלייה המהיר שכולל מרכזים שבהם ניתנים אישורים מהירים ותעודות זהות לעולים ממדינות הנמצאות במלחמה. ברוסיה יש כיום 13 אלף מועמדים לעלייה, אך הם לא יוכלו להיעזר יותר במרכזים המהירים.
בעקבות ניסיון ההפיכה ברוסיה בסוף השבוע כונסו נציגי המל"ל, ארגון "נתיב" במשרד ראש הממשלה ומשרדי הקליטה והחוץ לדיון חירום בוועדת העלייה והקליטה, שבו נקראו לשנות את המדיניות לנוכח חוסר היציבות ברוסיה.
1 צפייה בגלריה
עולים אוקראינים יורדים מ ה מטוס  בנמל התעופה נתבג בן גוריון עליה יהדות ה תפוצות משבר מלחמה אוקראינה רוסיה
עולים אוקראינים יורדים מ ה מטוס  בנמל התעופה נתבג בן גוריון עליה יהדות ה תפוצות משבר מלחמה אוקראינה רוסיה
עולים אוקראינים בנמל התעופה בן גוריון. רבים היגרו בעקבות המלחמה
(צילום: AP)
ח"כ זאב אלקין, יו"ר סיעת המחנה הממלכתי ויו"ר השדולה לזכויות העולים, פנה במהלך הדיון לראש הממשלה באמצעות נציג המל"ל ודרש שלא להפסיק את מסלול עליית החירום מרוסיה, לנוכח המצב במדינה: "ברגע שהמסלול ייסגר, יהודי רוסיה יצטרכו לחכות שנה שלמה עד לאסדרת אשרת העלייה. אין החלטה הזויה יותר מאשר הפסקת מסלול עליית החירום שעובד כבר יותר משנה מאז תחילת המלחמה, דווקא עכשיו, במצב של חוסר היציבות שיש ברוסיה. ראש הממשלה חייב להתערב באופן מיידי ולהורות על המשך מסלול עליית החירום, אחרת זאת תהיה בכייה לדורות. איך ראש הממשלה ושר הקליטה יוכלו להסתכל בראי אם משהו יקרה שם מחר והיהודים האלה כבר לא יוכלו לעלות?!"
נציג המועצה לביטחון לאומי, ראש אגף מודיעין וועדות שרים אל"מ (מיל') רן פלד, אמר בדיון: "ראש הממשלה כינס הערכת מצב והמסר היה ברור, זה אירוע פנים-רוסי וכך צריך להתייחס אליו, ישראל איננה מעורבת באירוע הזה. נראה כי האירוע טרם הסתיים ועוד צריך לעקוב אחר ההתפתחויות שלו".
בהודעה שפרסם משרד הקליטה כאשר הסביר את הכוונה לסגור את המרכזים נמסר שההחלטה התקבלה בעקבות ירידה משמעותית במספר העולים מאזורי מלחמה. אלא שבעוד מאוקראינה העלייה אכן קטנה, מרוסיה ומבלארוס העלייה רק ממשיכה לגדול, והשלטונות רק ממשיכים להחריף עמדות ולהקשות. למעשה, כמות העולים ממדינות אלה שהגיעו בינואר עד מרץ השנה, זהה לכמות העולים שהגיעו באוקטובר עד דצמבר אשתקד.
מלשכת שר העלייה והקליטה אופיר סופר נמסר: "ההחלטה נבחנה יחד עם גורמי המקצוע במשרד וע"פ הנתונים מרבית העולים מרוסיה, כ-3,000 בחודש יוני, מעדיפים לעלות במסלול העלייה הרגיל לעומת מספר זעום של 200 עולים בלבד שהגיעו למסלול המהיר. בנוסף, בשבועיים האחרונים הגיעו כ-60 בקשות בלבד. מסלול הוואן סטופ שופ ימשיך לפעול במתכונת הרגילה לעולים מאוקראינה ומקרים הומניטרים לעולים מרוסיה ובלארוס. יחד עם זאת, משרד העלייה והקליטה ממשיך לסייע לכל יהודי החפץ בעלייה לישראל לעשות זאת ולהיקלט בצורה הטובה ביותר. השר סופר נמצא בקשר עם גורמים מדיניים לגבי האפשרות שתיתכן עלייה מסיבית ובמידת הצורך ימצא פתרון לסייע לעליתם וקליטתם בצורה הטובה ביותר".
הבוקר (שלישי) מסר ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, כי "מה שקורה ברוסיה הוא אמנם עניין פנימי, אבל המצב בגבולות המלחמה עלול להשפיע על המתעניינים לעלות לישראל. משרד העלייה והקליטה קיבל החלטה להפקיר את העלייה מרוסיה, חייבת להיות פה התערבות של ראש ממשלת ישראל. ישראל צריכה להיערך לקליטתם של העולים החדשים ותושבים חוזרים במסלול חירום. המשך פעילותן של תחנות העלייה בחירום בישראל (one stop shop) הוא קריטי ויש צורך להגביר את הפעילות של הנקודות האלה ולא לסגור אותן. כיום יהודים מרוסיה שנמצאים במצב מלחמה, עולים לישראל כמו יהודים מכל מדינה אחרת במערב - מדובר באבסורד מטורף. ממשלת ישראל צריכה לקבל החלטה אסטרטגית לקלוט כמה שיותר יהודים מרוסיה כאן בישראל".