נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נפגש היום (ה') עם רבנים ושלוחי חב"ד באוקראינה לקראת חג הפסח, ולציון יום הולדתו של הרבי מילובביץ', מנהיג חב"ד, שנולד במיקולאייב שבאוקראינה לפני 122 שנה, בתאריך העברי י"א בניסן שיחול מחר. זו הפעם הראשונה שזלנסקי מגיע לביקור במוסד יהודי במדינה.
הפגישה, שנערכה ביוזמת "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" (FJCU), שמאגדת את כל הקהילות היהודיות במדינה, התקיימה בבית הספר היהודי "שמחה" שמפעילים בני הזוג לבנהרץ – אנשי חב"ד שפועלים ב"גדה המזרחית" של קייב ואחראים על התנופה היהודית הגדולה בה.
זלנסקי חוגג פסח בשנה שעברה
4 צפייה בגלריה
ביקור ראשון במבנה של הקהילה היהודית
ביקור ראשון במבנה של הקהילה היהודית
ביקור ראשון במבנה של הקהילה היהודית
(צילום: FJCU/COLIVE)
הנשיא היהודי ופמלייתו הגיעו למקלט רחב הידיים, שנבנה לפני כשנה וחצי מתחת לרחבת בית הספר. כמה מהתלמידים הראו לנשיא "ליל סדר לדוגמה" והסבירו לו על סימני קערת הסדר. בין התלמידים שקיבל את פניו של זלנסקי היה ויטלי טחמזוב, שהוריו נסעו עם תחילת המלחמה להילחם בחזית באזור בחמוט. אימו נפצעה קשה, עברה ניתוח ולא חזרה לחזית, אך אביו עדיין נלחם ברוסים. לפני כשבועיים, בגיל 16, עבר ויטלי ברית מילה וקיבל את השם היהודי חיים.
זלנסקי אמר במהלך הביקור: "רבים באוקראינה ובישראל יחגגו את הפסח, חג החירות, במקלטים. כאן ושם צריכים להיות בני חורין. חייבים לנצח את הרוע. זה אבסורד שהרבנים נפגשים איתי במקלט של בית ספר וכך חוגגים איתי את ההכנות לחג החירות. כואב לי שיהודים באוקראינה יחגגו את חג הפסח במקלטים, כיוון שהאויב הרוסי מתאכזר אלינו ללא הפסקה". הפגישה נערכה דווקא במקלט לנוכח התניה מראש של סידורי האבטחה שקבע שירות הביטחון האוקראיני.
זלנסקי בבית הספר היהודי
(צילום: FJCU/COLIVE)

אחד הנוכחים במפגש אמר כי זלנסקי קישר בין המלחמה בארץ למלחמה באוקראינה, ואמר: "כואב לי שגם היהודים בישראל יצטרכו לעבור חג מתוח עם מלחמה ברקע ובשעה שישנם עשרות אלפי פליטים, וזאת בגלל שיתוף הפעולה של איראן ושלוחותיה עם רוסיה. זה אותו רוע פה ושם. זו אותה מלחמה לחירות. מאבק של אור בחושך".
זלנסקי גם התעכב על הייחודיות של שלוחי חב"ד, שלא ברחו מהמדינה. "האמונה היא זו שנותנת לנו את הכוח", אמר נשיא אוקראינה. "פסח הוא חג החירות, אנו מאמינים בניסים. הרוסים רוצים לכלותנו כמו את עם ישראל במצרים, ואנו בטוחים שנראה ניסים משלנו הן באוקראינה והן בישראל. אני גאה בעובדה שהרבי מלובביץ' נולד באוקראינה".
4 צפייה בגלריה
הפגישה נערכה במקלט מתחת לבית ספר בקייב
הפגישה נערכה במקלט מתחת לבית ספר בקייב
הפגישה נערכה במקלט מתחת לבית ספר בקייב
(צילום: FJCU/COLIVE)
4 צפייה בגלריה
תמונה משותפת עם דגל אוקראינה
תמונה משותפת עם דגל אוקראינה
תמונה משותפת עם דגל אוקראינה
(צילום: FJCU/COLIVE)
יו"ר הפדרציה, הרב מאיר סטמבלר, אמר: "זו פגישה היסטורית, משום שזו הפעם הראשונה שבה הנשיא מגיע למוסד חינוכי יהודי, ובכלל הפעם הראשונה שהנשיא מגיע למבנה של הקהילה מאז תחילת המלחמה. עד כה, פגישות הרבנים שאירגנו עימו היו בבונקר הנשיאותי".
הרב סטמבלר הודה לנשיא בשם הרבנים על הסיוע והיחס הטוב של השלטונות, וביקש לפעול לטובת החזרת רכוש יהודי. הוא התבקש גם לטפל בנושאים ביורוקרטיים, שמקשים לעיתים על התנהלות הקהילות שלא במתכוון. "השליחות של הרבי נותנת לנו כוח להישאר. אנו נלחמים בחושך ונותנים כוח לתושבים כאן", הוא אמר.
בתום הנאומים, הרב שמואל קמינצקי – רבה הראשי של דניפרו – העניק לנשיא סט "מצות שמורות" מהודרות עבודת יד שנאפו במאפיית "תפארת המצות" בעירו, כאשר על האריזה מתנוסס דגל אוקראינה, וכן את העותק הראשון של הגדה של פסח מתורגמת לאוקראינית.
על ההגדה, בכריכת עור, נחרט שמו של הנשיא, וולודימיר זלנסקי. כזכור, מאז תחילת המלחמה רבים באוקראינה מסרבים לקרוא ולדבר בשפה הרוסית ומשתמשים באוקראינית בלבד. בהתאם לכך, בפדרציה מתרגמים מסביב לשעון ספרי בסיס יהודיים לאוקראינית, בהתאם לבקשתו של הנשיא, כמה מהם עוד לפני המלחמה. ספר תהילים מתורגם לאוקראינית כבר הוענק לזלנסקי לפני כשנה.
4 צפייה בגלריה
ביקור ראשון במבנה של הקהילה היהודית
ביקור ראשון במבנה של הקהילה היהודית
ביקור ראשון מתחילת המלחמה במבנה של הקהילה היהודית
(צילום: FJCU/COLIVE)
בתוך כך, בימים אלו מתכוננים יהודי אוקראינה לחגוג את חג הפסח השלישי בצל המלחמה כבני חורין, עד כמה שיוכלו. באוקראינה סיימו השבוע לחלק מארזי החג ל-45 אלף בתי אב יהודיים ב-169 הקהילות היהודיות ברחבי המדינה (מתוך 180 שהיו לפני פרוץ המלחמה).
עשרות עובדים ומתנדבים של פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה החלו עוד לפני חג הפורים באריזות 45 אלף ארגזים, שכל אחד מהם כולל מצות עבודת יד ומצות מכונה, יין, מיץ ענבים, קערת ליל הסדר, גביע, פאזל של קערת ליל הסדר, נרות חג ושבת, הגדה מפוארת מתורגמת לאוקראינית וכן עלון הסברה על החג ומצוותיו. הם שלחו את החבילות, כאמור, לשלל ערים ויישובים במדינה.
נוסף על המשלוחים הללו, בשיתוף פעולה של הפדרציה ושלוחי חב"ד במדינה, מתכננים לערוך כמדי שנה ב-33 השנים האחרונות סדרים ציבוריים המוניים ב-41 הערים הגדולות במדינה. כ-20 אלף יהודים צפויים להשתתף בסדרים שייערכו בשני לילות החג.
ועוד בקייב – תמונותו של הרבי מלובביץ' פורסמה בענק ב-122 שלטי חוצות ברחבי הבירה האוקראינית. השלטים עם המסרים המעודדים והכיתוב "תחשוב טוב, יהיה טוב" מעבירים מסרים של חיזוק לתושבי אוקראינה. המיזם נערך ביוזמת "JCC בית מנחם", בראשות רבה של קייב, הרב יונתן מרקוביץ'.