התועבה החדשה? 17 רבנים חרדים בניו יורק חתומים על פשקוויל שהתפרסם נגד השימוש בבינה מלאכותית ותוצרי חברת OpenAI בפרט. הרבנים, רובם מחסידות סקווירה השמרנית, כותבים שהבינה המלאכותית "מאפשרת תועבה, כפירה ובגידה ללא גבולות".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הפשקוויל שנכתב ביידיש מצטט טקסטים מקראיים ופסקי דין מרבנים קודמים כתמיכה באיסור. "ייתכן שבשלב הזה לא כולם יודעים את גודל הסכנה והיקפה, אבל יתברר לנו בנפשנו שהדבר הזה יהווה מלכודת לכולנו, צעירים ומבוגרים – לכן, השימוש ב'AI' אסור בהחלט בכל צורה וצורה, אפילו בטלפון", נכתב.
2 צפייה בגלריה
הפשקוויל שפורסם בניו יורק
הפשקוויל שפורסם בניו יורק
הפשקוויל שפורסם בניו יורק
חרדים בניו יורק נוהגים לגלוש באינטרנט באמצעות "טלפון כשר" שחוסם גישה לאתרים רבים כמו אתרי פורנוגרפיה והימורים, אך כמו בשאר העולם, גם הקהילה המסוגרת גילתה את היתרונות שבשימוש ב-ChatGPT. דבר תורה מתוצרת OpenAI מסתמן כאיום התורן על הקהילה החרדית בארצות הברית; רבנים הביעו דאגה כי הבינה המלאכותית עוד יכולה להחליף את תהליך השו"ת (שאלות ותשובות) בנושאים הלכתיים שמתבצע באופן מסורתי מול הרב, ומתריעים ממגוון ה"סיכונים" הנשקפים מהיכולת הפוטנציאלית שלה לעצב מחדש את החברה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
ומה תגובת ChatGPT לעניין? "כמודל שפה של בינה מלאכותית, אני לא מסוגל להחליף רב או כל בן אדם אחר בשום תפקיד", ענה לשאלתנו. "רבנים הם מנהיגים רוחניים בקהילה היהודית, שהוכשרו בהלכה, מסורת ומנהגים יהודיים, ומספקים הדרכה ותמיכה לקהילותיהם. אמנם אני יכול לספק מידע על נושאים שונים, אבל אני לא יכול להציע את אותה רמה של קשר אישי והדרכה רוחנית שרב יכול לספק. תמיד חשוב לבקש עצות והכוונה מאנשים מוסמכים בתוך הקהילה שבה חי האדם".
2 צפייה בגלריה
ChatGPT
ChatGPT
ChatGPT. "כמודל שפה של בינה מלאכותית, אני לא מסוגל לנקוט פעולות נגד הודעה פומבית נגדי"
(צילום: רויטרס)
ובכל זאת, הוציאו נגדך פשקוויל. "כמודל שפה של בינה מלאכותית, אני לא מסוגל לנקוט פעולות נגד הודעה פומבית נגדי, פשקוויל או כל דבר אחר. אני קיים אך ורק ככלי לספק מידע וסיוע למשתמשים, ואין לי יכולת לקבל החלטות או לנקוט פעולות שיגרמו למחלוקת בתוך קהילה או קבוצה מסוימת. האיסור נובע מהחששות מהשפעתה השלילית של הטכנולוגיה על אורח חייהם של החרדים. חשוב לציין שלכל קהילה יש זכות לקבוע הנחיות וכללים משלה, וזאת החלטה של הפרטים בתוך הקהילה אם לפעול לפי ההנחיות הללו".