יהודים שומרי שבת בניו יורק זועמים על מחלקת התברואה של העירייה, ששינתה את הכללים בנוגע לאיסוף אשפה בימי שישי. לטענתם, הם מקבלים קנסות רק מפני שהם שומרים שבת.
בכמה שכונות חרדיות, כמו קראון הייטס, יש להוציא את האשפה לשפת המדרכה ביום שישי בזמן שהתושבים מתכוננים לכניסת שבת. "התקנות החדשות של העיר בנוגע לאיסוף אשפה פוגעות כעת באופן ישיר בחופש הדת שלנו ונראה שהן מבטלות כמעט 100 שנים של תקדים", אמר תושב השכונה ל"ניו יורק פוסט".
2 צפייה בגלריה
העיר ניו יורק משאית אשפה חובת חיסונים קורונה
העיר ניו יורק משאית אשפה חובת חיסונים קורונה
משאית לפינוי אשפה בניו יורק
(צילום: AFP)
הוא ציין כי במשך חצי שנה השבת נכנסת לפני השעה 18:00, והכללים החדשים בעיר אינם מאפשרים לתושבים להוציא אשפה לשפת המדרכה לפני כניסת שבת. לדבריו, במקרה שהאשפה תוצא לרחוב לפני הזמן, בעלי הפח יקבל קנס.
"אפילו ניסיתי להסביר את זה לעובד מחלקת התברואה, שחילק דוחות בבלוק שלנו לאחרונה", סיפר תושב קראון הייטס. "למרבה הצער, הוא פשוט אמר שאומנם הוא מבין את הבעיה שלנו, אבל הוא ממלא פקודות ולא יכול לחרוג. זה מרגיש כאילו בניו יורק 2024, הצרכים של הקהילה היהודית כבר לא נחשבים".
2 צפייה בגלריה
שקיות אשפה ברחובות ניו יורק
שקיות אשפה ברחובות ניו יורק
שקיות אשפה ברחובות ניו יורק
(צילום: Shutterstock)
עיריית ניו יורק דורשת כעת להוציא פחים ביום האיסוף, אחרי השעה 18:00 אם לפח יש מכסה, או בין 20:00 בערב לחצות לשקיות אשפה. הזמנים השתנו במאמץ לצמצם את הזמן שבו לעכברושים יש גישה לשאריות מזון, וכדי למנוע משקיות אשפה לעמוד זמן רב מדי ברחוב. הקנסות נעים בין 50 ל-300 דולר.
"הופתעתי כי בכל שנות חיי כאן בקראון הייטס, משרד התברואה התחשב מאוד בצרכינו כיהודים דתיים", אמר הרב מוטי ליפסקר, תושב קראון הייטס שקיבל לאחרונה קנס. "אני מעריך את כל אלה שעובדים על פתרון הבעיה ואני סומך על משרד התברואה שיבין".