תקרית אנטישמית חמורה בטורקיה: משחק הכדורגל בין נבחרת בית הספר היהודי לנבחרת בית הספר האמריקני ע"ש אוסקודאר בגיל 17, שהתקיים השבוע (יום ב') באיסטנבול, הסתיים בשערורייה גזענית כאשר שחקני בית הספר האמריקני חגגו את הניצחון באמצעות הצדעה במועל יד המזוהה עם הנאציזם. היהודים היו מזועזעים ועזבו את המקום.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הנהלת בית הספר האמריקני גינתה את המעשה והתנצלה, ומסרה גם כי נפתחה חקירה. בהודעת בית הספר נכתב: "בית ספרנו הפועל מאז 1876 למד בצער שבמהלך משחק הכדורגל בין בית הספר האמריקני לבית הספר היהודי אחד השחקנים התנהג בצורה לא הולמת, וזה גרם לנו צער רב. בעקבות העובדה שהתנהגות זו מנוגדת לפילוסופיה החינוכית שלנו, אנו רוצים להבהיר שנתנגד לכל התנהגות מסוג זה. דיברנו עם הנהלת בית הספר היהודי ומסרנו להם שהמקרה הזה העציב אותנו. פתחנו בחקירה, ואנחנו רוצים שהציבור ידע שאנחנו מתייחסים לתקרית הזו בחומרה".
2 צפייה בגלריה
ילדים משחקים כדורגל
ילדים משחקים כדורגל
הנהלת בית הספר האמריקני גינתה את המעשה והתנצלה
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מנהלת בית הספר היהודי, פונדה קארה, אמרה שהיא גאה בתגובה המאופקת של תלמידיה וציינה כי הם הגיבו בצורה נכונה. היא הביעה צער על התקרית. בקהילה היהודית באיסטנבול עוקבים אחר השתלשלות האירועים: "הנושא ידוע לנו וטופל ברגישות גם בידי הנהלת בית הספר שלנו וגם בידי נשיאות קהילת יהודי טורקיה. ננקטות יוזמות קהילתיות נחוצות".
הפרשה מסעירה גם את הקהילה היהודית בטורקיה וגם את בוגרי בית הספר האמריקני. ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה ממרכז דיין – אוניברסיטית תל אביב, אומר כי "בית הספר האמריקאי ע"ש אוסקודאר מוכר כאחד מבתי הספר הטובים במדינה. עצם קיום התקרית דווקא בבית הספר יוקרתי כזה ולא בבית ספר אחר מן השורה מוכיח את העלייה המדאיגה של האנטישמיות לשיא חדש בטורקיה".
2 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת האוניברסיטאות הגרמניות מצדיעים במועל יד לפני המשחק מול בריטניה בשנת 1937
שחקני נבחרת האוניברסיטאות הגרמניות מצדיעים במועל יד לפני המשחק מול בריטניה בשנת 1937
שחקני נבחרת האוניברסיטאות הגרמניות מצדיעים במועל יד לפני משחק מול בריטניה בשנת 1937
(צילום: J. A. Hampton, Topical Press Agency, Getty Images)
בוגרי האקדמיה האמריקנית פנו במכתב בהול להנהלת בית הספר וגינו את מה שהגדירו כ"פשע שנאה". הבוגרים דרשו לבצע חקירה משמעתית מהירה, שקופה ויעילה נגד התלמידים המעורבים; ליזום חקירה שתבחן אם יש התנהגויות בריוניות בנושאים אחרים בבית הספר; לסלק את התלמידים המעורבים מאירועי ספורט נוספים; וכן לפתוח בחקירה משמעתית גם נגד מורים ומאמנים שלא מנעו את ההתנהגות הזו.