עוד לפני פסיקת בג"ץ שפורסמה הבוקר (יום ג'), האוסרת להעביר תקציבים לבחורי ישיבות החייבים בגיוס, בהיעדר חוק המסדיר את מעמדם, המניעה המשפטית הורגשה היטב בישיבות החרדיות. החל מחודש אפריל, בשל קביעת היועצת המשפטית לממשלה, נמנעה העברת התקציב לישיבות עבור צעירים חרדים שחייבים בגיוס, מה שהביא לצמצום של מיליוני שקלים בכספים אלו. בשל כך, ביום ראשון יצאו שורת רבנים בכירים בחברה החרדית – ליטאים, ספרדים וחסידים – למסע גיוס כספים מיהודי ארצות הברית, הרואים ערך בקיומו של עולם ישיבות חרדי בישראל ובכלל. עד כה גויסו 60 מיליון דולר מתרומות.
ריקודים במהלך מסע גיוס כספים של רבנים חרדים בארה"ב

3 צפייה בגלריה
משרדו של הנגיד הרב ראלף הערצקא במנהטן
משרדו של הנגיד הרב ראלף הערצקא במנהטן
משרדו של הנגיד הרב ראלף הערצקא במנהטן
מפגשי ההתרמה נערכו בבתיהם של תורמים, בבתי כנסת ובאולמות כנסים. לחלק מהאירועים הגיעו כמה רבנים, לחלקם הגיע רב אחד בלבד ולאירועים הגדולים הגיעו כל שבעת הרבנים שיצאו במשלחת. היום, לאחר פסיקת בג"ץ, אמר מנהיג הציבור הליטאי - שנחשב ליורש של הרב שטיינמן והרב קניבסקי, הרב דוב לנדו: "הצילו! שלטונות הרשע, בתי המשפט, כרתו את התקציב של התורה ברשע וברשעות, אנא השלימו את החסר ולא על חשבון התרומות הקבועות שלכם".
הנציג הספרדי במשלחת הרבנים הוא הרב אברהם סלים, ראש ישיבת "מאור התורה" הקטנה והגדולה בירושלים, וחבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, אמר: "גדול המחטיאו יותר מן ההורגו. אנחנו חוששים בגלל כל הרדיפות שהמעיין של התורה ייפסק חלילה".
קןדם לפרסום ההחלטה, באחד המפגשים שנערך בבית של תורם, תועד הרב לנדו אומר למארחים: "באתי לכאן לזעוק הצילו, הצילו, הישיבות והכוללים בסכנה גדולה, תשלימו את החסר". הרב דן סגל, מגדולי המשגיחים בישיבות האשכנזיות, אמר: "עומדים עלינו לכלותנו. הכוללים הם בבת עינו של העם היהודי". במפגש עם אחד התורמים אמר הרב סלים מוקדם יותר השבוע: "זה מצב נורא, הושפלנו עד עפר. הכבוד שזכה לו עולם התורה בשנים האחרונות בין כל שדרות העם הוא דבר שלא ייאמן, והיום הוא מושפל".
ביום השני נערך בלייקווד שבניו ג'רזי מפגש גדול שהפך לעצרת בשטח הפתוח, בהשתתפות אלפי יהודים חרדים. ראש ישיבת סלבודקה, הרב משה הלל הירש, מהרבנים הליטאים הבולטים, סיפר: "כשהחלו הקיצוצים התקשר אליי ראש ישיבה גדולה ובכה שאין לו איך לשלם. אמרתי לו שאין לי מה לענות לו, אבל אולי יהדות ארצות הברית תוכל לענות לנו על זה, התרומות שמגיעות מכאן הן מסירות נפש".
3 צפייה בגלריה
אחד מאירועי גיוס התרומות
אחד מאירועי גיוס התרומות
אחד מאירועי גיוס התרומות
3 צפייה בגלריה
משרדו של הנגיד הרב ראלף הערצקא במנהטן
משרדו של הנגיד הרב ראלף הערצקא במנהטן
משרדו של הנגיד הרב ראלף הערצקא במנהטן
באותו מעמד נערכה תפילה וקריאת פסוקים עם הנציג החסידי במשלחת, האדמו"ר מרחמסטריווקא. ברוך קרפינקל, תורם יהודי חרדי מוכר בארצות הברית, אירח אמש גם כן מפגש עם הצמרת הרבנית.
היעד של הרבנים הוא להקים קרן לטובת הישיבות שנפגעו מהקפאת הכספים, כאשר הסכום שאותו הם מבקשים לגייס עומד על 107 מיליון דולר. אמש אמר צבי כהן, המלווה את הרבנים במסע ההתרמה, בריאיון לרדיו קול ברמה, כי "עד עכשיו נאספו 60 מיליון דולר מתוך 107 מיליון". כהן הוסיף: "זה אמור לתת פתרון לשנה שלמה לקיצוצי הישיבות והכוללים. גדולי ישראל מכתתים רגליהם מעיר לעיר במסירות נפש וזועקים הצילו, ותומכי התורה נעמדים לקול קריאתם ומוזילים סכומים שאין להם במסירות נפש למען עולם התורה".