מחקר חדש מגלה כי בניגוד למוסכמות המקובלות, כמעט מחצית מהיהודים בישראל אינם מסווגים את עצמם באופן חד כ"חילונים", "דתיים" או "חרדים", אלא מגדירים את עצמם מסורתיים. המחקר של המכון למדיניות העם היהודי מצא שכ-45% מהיהודים בישראל מגדירים את עצמם כך, כך שהמסורתיים הם למעשה קבוצת הזהות הגדולה ביותר במדינה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בניגוד לתפיסה המקובלת שמזהה את המסורתיים עם הליכוד ועם הימין, המחקר מראה שחצי מהציבור המסורתי אינו ימני ואינו מצביע למפלגת הליכוד. עוד מגלה המחקר כי בניגוד לתפיסה הרווחת שלפיה המסורתיים הם שמרנים, למעשה רוב הציבור המסורתי פלורליסטי במהותו, מתנגד לכפייה מכל סוג ותומך בחופש דת ובחופש מדת, לחילונים ולדתיים כאחד.
2 צפייה בגלריה
כיפה עם מגן דוד
כיפה עם מגן דוד
המחקר גילה כי הציבור המסורתי פלורליסטי במהותו ומתנגד לכפייה
(צילום: Shutterstock)
לפי המחקר, 55% מהמסורתיים מבינים את יהדותה של המדינה כמבוססת על מרכיב לאומי, ופחות משליש מדגישים את המרכיב הדתי. כמו כן, שיעור המסורתיים המפרשים את יהדותה של המדינה כמבוססת על מרכיב של דמוקרטיה וסובלנות דומה לשיעור החילונים הסבורים כך.
קראו עוד בערוץ היהדות:
עוד עולה כי הזהות המסורתית, אף שהיא עדיין מזוהה עם מזרחיות, חצתה גבולות וכיום יש יותר ויותר אשכנזים, יוצאי ברית המועצות לשעבר וכו' שמגדירים את עצמם כמסורתיים גם כן. עובדה זו מצביעה על כך שהמסורתיות הפכה לבשורה פוסט-עדתית.
מעבר לכך עולה כי המסורתיות מתפקדת אצל רבים בחברה הישראלית כזהות משנית שיכולה ללכת יד ביד עם זהות ראשית אחרת: חילוני-מסורתי, דתי-מסורתי וכו'. המחקר בחן את הסיבות להיחלשות המסורתיות כהגדרה עצמית אוטונומית, ובין השאר הוא מציין את העובדה כי ברירת המחדל החינוכית בישראל היא בין בתי ספר ממלכתיים-דתיים לבתי ספר ממלכתיים חילוניים, ואין בנמצא מוסדות חינוך מסורתיים.
2 צפייה בגלריה
גביע קידוש
גביע קידוש
גביע קידוש. "הזהות המסורתית סופגת מזהויות אחרות ועם זאת עומדת על שלה"
(צילום: Shutterstock)
המחקר "המסורתיים והמסורתיוּת בישראל – תפיסות עולם, רשת שיח ומגמות תרבותיות" נערך בידי גבריאל אבן צור, עמית מחקר במכון למדיניות העם היהודי. המחקר השתמש בנתונים שנאספו בשני עשורים אחרונים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וגופים שונים בהם המכון למדיניות העם היהודי, המכון הישראלי לדמוקרטיה ואחרים. החוקר עבד עם הנתונים הגולמיים של הסקר, הציע פילוח מחדש של הנתונים וביצע ניתוח כמותי של התופעה המסורתית בישראל.
לדברי פרופ' ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי, "בימים שבהם נראה כי פוליטיקת הזהויות והשבטיות הישראלית נמצאות בשיאן, המסורתיות מביאה עימה בשורה של ממש, משום שהיא מאפשרת צמיחה של זהויות יהודיות מגוונות המושתתות על הסכמה רחבה. בניגוד לזהויות הקטגוריות והנוקשות שעל פיהן נהוג למיין את הציבור היהודי בישראל, הזהות המסורתית על פי גבריאל אבן צור, חוקר במכון למדיניות העם היהודי ועורך המחקר, היא 'נקבובית' – סופגת מזהויות אחרות ועם זאת עומדת על שלה".