העונה הזו מתאפיינת בתחילתם של גשמי השנה, ובתאריך ז' במרחשוון נחל לבקש "ותן טל ומטר לברכה" בתפילה. ההלכה מלמדת אותנו שגשם נתפס כברכה – כמקור לחיים ולפרנסה, אך השנה עומד עם ישראל בפני אתגר ייחודי. חיילינו נלחמים בשתי חזיתות מרכזיות – ברצועת עזה ובלבנון – בתנאים שעלולים להיות קשים עוד יותר עם ירידת הגשמים. זהו מצב מורכב, המעורר את השאלה: האם ראוי שנתפלל על ירידת הגשמים בעת הזו?
חז"ל ביארו כי הגשם, המכונה "יורה", יורד בנחת ומביא ברכה. עם זאת, כאשר הוא יורד בעוצמה, הוא עלול לגרום נזקים, כמו שיטפונות או תקלות בדרכים. הגשם, אם כך, הוא ביטוי לברכה שמגיעה עם אחריות – עלינו לדעת כיצד לקבל אותה כראוי. כאשר הברכה מתועלת למטרות ראויות, כמו חיזוק החקלאות והשפע בארץ, היא מביאה עימה טוב. לעומת זאת, שימוש אגואיסטי או רדיפה אחרי רווחים פרטיים עלולים להפוך את הברכה לרועץ, כמו בדור המבול. הדור ההוא, שקיבל שפע רב ואריכות ימים, התעלם מהבורא וראה את השפע כפרי ידיו בלבד, ובכך חטא. הקדוש ברוך הוא השפיע להם שפע עצום של פרנסה וכוחות פיזיים, אך הם הפכו את ברכתם לכלי רועץ, ועל כן נענשו בגשם שהפך למבול.
בזמן הזה, עם ישראל מבטא מסירות מופלאה ומוכנות לוותר על הפרנסה האישית, על התענוגות והשאיפות האישיות, למען הכלל – למען מדינת ישראל ואזרחיה. רבים מהחיילים שלנו עוזבים את בתיהם ומשפחותיהם, את נשותיהם וילדיהם הרכים, ואף את מקומות עבודתם לתקופות ארוכות, ומקדישים את זמנם ומרצם למען ביטחון האומה. אזרחים רבים, אף הם, תורמים מכספם וממשאביהם, מתוך תחושת שליחות לאומית. עם ישראל מבין את גודל השעה, והמוכנות להקרבה ממלאת את החברה הישראלית.
בעומדנו במצב הזה, התפילה לגשם מקבלת משמעות נוספת. היא מבטאת לא רק רצון לשפע, אלא בקשה שהשפע יינתן בצורה שתתמוך בנו ובצרכים שלנו – שתסייע לחוסן האומה, ותכביד לאויבינו את המערכה. כך אנו מתפללים ל"גשמי ברכה", מתוך כוונה שהגשם יתרום לחיזוקנו ויקשה על האויב.
נכנסנו למלחמה הזו מתוך הבנה שהתלכדות לאומית וקרבת ה' הן שיביאו לניצחון. תחושת האחדות מתבטאת בתפילתנו לגשם, מתוך ידיעה שהגשם ירד רק אם באמת נקדיש את השפע לטובת עם ישראל כולו.
אנו מתפללים שהשנה ירדו גשמים שיביאו איתם שפע ברכה לעם ישראל. הגשמים האלה לא רק יעשירו את האדמה ויביאו פרנסה, אלא יסייעו לנו במאבק למען ביטחוננו ויפגעו באויבינו המבקשים להרע לנו. המורשת היהודית מזכירה לנו שהגשם והברכה שבו הם חלק מקדושה וייעוד – השפע מגיע עם אחריות ומשמעות, וכולנו נקראים להפנותו לטובת הכלל.
- הרב ידידיה זייני הוא ראש בית המדרש בישיבת ההסדר "אור וישועה" בחיפה