"יהודונים" מככבים בפרסומת אנטישמית למשקאות בצ'ילה – וקריקטורה סטריאוטיפית מקשטת רחוב בקנדה: דמותו של היהודי הדמוני בעל האף הארוך והגיבנת, שכיכבה בתעמולה הנאצית האנטישמית, מעודדת מכירת משקאות אלכוהוליים בצ'ילה. המדינה סוערת לאחר שחברה לייצור משקאות אלכוהוליים פרסמה מודעה הכוללת את הקריקטורה הסטריאוטיפית בסגנון ה"דר שטירמר", כשלידו מופיע הכיתוב "התשלום במזומן" וברקע נראים שטרות של דולרים מתנוססים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המודעה פורסמה בעיתונות הארצית הצ'יליאנית, ומיד חוללה סערה ציבורית. במערכת הפוליטית ובקהילה היהודית המקומית, המונה כ-18 אלף נפש, נשמעו תגובות זועמות. "זו לא העיתונות הכתובה של גרמניה הנאצית ב-1940, זו צ'ילה של היום", צייץ חבר הפרלמנט הצ'יליאני, גבריאל זילבר, בחשבון הטוויטר שלו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הנהגת הקהילה היהודית במדינה פרסמה תגובה חריפה שבה דחתה בשאט נפש את פרסום הקריקטורה, ואמרה כי מדובר בביטוי בלתי מקובל של אנטישמיות. שגרירת ישראל בצ'ילה, מרינה רוזנברג, הצטרפה לגינויים מצד הקהילה היהודית, ואמרה כי מדובר בפרסומת עם אנטישמית מהסוג ששימש את הנאצים בתקופות אפלות מאוד של האנושות.
2 צפייה בגלריה
מודעה אנטישמית בצ'ילה
מודעה אנטישמית בצ'ילה
המודעה עם הסממנים האנטישמיים בצ'ילה
לדבריה, "לתקשורת יש אחריות בלתי נמנעת לדחות גילויי גזענות ושטנה". בשגרירות ישראל בצ'ילה אמרו כי היעדר כוונה לפגוע איננו תירוץ, ולא מפחית בחומרת המקרה. "אנו מקווים כי האמצעים המתאימים יינקטו כדי שתוכן כזה לא יתפרסם שוב", נכתב בגינוי שפרסמה השגרירות.
בעלי חברת ההפצה של המשקאות האלכוהוליים, ארבול ורדה דה ואלפראיזו, מיהרו להגיב והכחישו בתוקף כי מדובר בקמפיין אנטישמי. הם הבטיחו שהקריקטורה מתייחסת לתשלום במזומן על המשקאות, ושללו כוונה לפגוע בקהילה היהודית. התגובה של החברה רק הגבירה את הזעם בקהילה היהודית, במיוחד נוכח העובדה כי חברת המשקאות לא התנצלה ולא הבינה את חומרת הדברים, לדבריהם.

"חוזרים לתקופות אפלות"

בקנדה פורסם הבוקר (ב') צילום גרפיטי המתנוסס על קיר בניין מגורים בטורונטו, ועליו גבר חובש כיפה, בעל חזות יהודית מובהקת וסטריאוטיפית, לצד אישה נכה וילד, בתנועת השתלטות על הבניינים המקיפים אותם.
2 צפייה בגלריה
גרפיטי אנטישמי בטורונטו
גרפיטי אנטישמי בטורונטו
גרפיטי אנטישמי בטורונטו
ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, רחלי ברץ-ריקס, ציינה כי אנטישמיות היא מושג ישן לתופעה שאנו נתקלים בה בחיי היום-יום, וכי אסור לתת לה מקום וחייבים להיאבק בה בכל צורה ודרך. לדבריה, "ההסתדרות הציונית העולמית פנתה לגורמים הרלוונטיים בצ'ילה כדי לוודא שפרסומת מסוג זה לא תופץ עוד. אסור לתת במה ומקום לסטריאוטיפים אנטישמיים אשר מחזירים אותנו לתקופות אפלות".
היא אמרה כי "העובדה שמדובר על שני קצוות בעולם שכל כך רחוקים זה מזה, מעלה דאגה עמוקה כי אין שום מקום בטוח. זכותו של כל יהודי לחיות בכל מדינה שיבחר, וחובתה של כל מדינה לספק לו את הביטחון. מדינת ישראל תמשיך להיות עוגן לכל יהודי שירצה בכך".