מקרים קשים של אלימות וגזרי דין חמורים נגד יהודים נרשמו בימים האחרונים בבתי המשפט באוקראינה. במקרה החמור יותר מצא את מותו בבית הסוהר בקייב אוקראיני-יהודי בשם איגור מזרח, אשר היה מוכר גם בקהילה היהודית המקומית.
מזרח, שעסק במספר תחומים ובהם עיתונות ועריכת דין, נפטר בבית החולים לאחר שעורכת דינו, אירנה מליצקה, טענה שהוכה בבית הסוהר. לדבריה, "הוא נעצר בחודש מאי לאחר שהואשם בהשתלטות לא חוקית על מפעל למזון ילדים. אנחנו טענו שזה שקר מוחלט וכי מזרח לא ביקר במקום, אלא רק נתן ייעוץ לבעלים של המפעל. לאחר שנעצר, הוא הוכה בבית הסוהר והתלוננו על זה, אבל זה לא עזר. אנחנו לא נשב בשקט, הגשנו מספר תלונות נגד ההתנהלות בבית המעצר ואני לא אוותר ואנסה להשיג צדק עבור איגור בבית המשפט".
2 צפייה בגלריה
איגור מזרח, יהודי אוקראיני שמת בכלא
איגור מזרח, יהודי אוקראיני שמת בכלא
איגור מזרח. טענות קשות נגד הרשויות לגבי מותו
(צילום: חברת ההפקות מזרח פרודקשיין)
מזרח כאמור היה מוכר בקהילה היהודית. "הוא הגיע אלינו לבית הכנסת ואפילו אליי הביתה", אמר רבה הראשי של קייב, הרב יונתן מרקוביץ'. "הוא היה אדם חיובי מאוד ולפעמים פנה אליי עם שאלות על החיים. הוא אפילו העניק לי ספר שהוציא לאור. חבל במיוחד שכאשר ביקרתי אסירים יהודיים באותו בית מעצר בקייב, לא ידעתי שאיגור נמצא ביניהם. הסוהרים לא דיווחו לי על יהדותו". מזרח הותיר אחריו אישה, שלושה ילדים ועוד שני ילדים מבוגרים מנישואים קודמים.
החוקר הראשי של המקרה באוקראינה ומשרד המשפטים המקומי סירבו להגיב על ההאשמות.
וולודימיר קלוצ'קוב, ראש הוועד להגנת זכויות עורכי דין באוקראינה, הכיר את איגור מזרח באופן אישי היות שהוא פנה אליו בבקשה לעזרה מהמעצר. "פנינו לכל הגופים האחראים במעצר וביקשנו מהם לספק לאיגור מזרח ביטחון. אסור לגעת בעורך דין! אבל שום הגנה הוא לא קיבל, והוא לא הועבר לתא נפרד כמקובל במצבים כאלה", אומר קלוצ'קוב ל-ynet. "כל מה שהתרחש השתלם לחוקר. אמרו לו: 'תודה באשמתך ואז נספק לך ביטחון'. הם ניצלו את האלימות כלחץ עליו. אני סבור שהחוקר שלא דאג לביטחונו ואנשי האגף המבצעי בבית המעצר שלא דיווחו על אלימות מתמשכת כלפי מזרח חייבים לשאת באחריות. אם תהיה חקירה הם יישאו באחריות, אבל יש סבירות גבוהה שהם ינסו לסגור את הפרשה ולהשכיח אותה".
במקרה אחר בקייב, אספן יהודי בשם יורי פוקרס נידון לשנה וחצי מאסר. הוא נאשם בהפצת סמלים סובייטיים שנאסרו בידי השלטון האוקראיני.
"הוא פרסם בשנה שעברה בעמוד הפייסבוק שלו שני כרטיסי ברכה. אחד מהם היה ברכה ליום הקמת הקומסומול – תנועת הנוער הקומוניסטית בברית המועצות, והיה כרטיס ברכה נוסף ליום הקמתה של ברית המועצות. מישהו הלשין עליו", אמר ל-ynet סנגורו של פוקרס, מיקולה צ'ייקה. "זאת החלטה חסרת תקדים על עבירה פעוטה בסדר הגודל הזה. השופט גם גזר עליו את החרמת כל רכושו, למרות שהתביעה לא דרשה את זה בכלל".
2 צפייה בגלריה
פוקרס. גם רכושו הוחרם
פוקרס. גם רכושו הוחרם
יורי פוקרס. גם רכושו הוחרם
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
עוד הוסיף עורך הדין כי "הדיון היה מגמתי. השופט ריכז תשומת לב על מוצאו היהודי של פוקרס. 'מה הלאום שלך?' שאל השופט. יורי ענה: 'אני אזרח אוקראינה', אבל השופט לא נרגע עד שמרשי לא אמר כי הוא יהודי. אלה דברים שלא מקובל לשאול בבתי משפט. לא ציפינו להחלטה על מאסר בפועל כה ממושך. אני מכין בקשת ערעור לבית המשפט לערעורים של קייב".
גם על הפרשה הזאת ועל חומרת העונש, לא התקבלה תגובה מהתובע במשפט בקייב.