כמעט מחצית מפשעי השנאה במדינת ניו יורק בשנה שעברה כוונו נגד יהודים, כך עולה מדוח חדש שפרסם משרד מבקר המדינה, תומס דינאפולי. על פי הדוח, כ-44% מכלל פשעי השנאה שנרשמו בשנת 2023 היו אנטישמיים. מאז שנת 2018, חלה עלייה דרמטית של 89% במספר פשעי השנאה האנטישמיים, שהגיעו ל-477 מקרים בשנה שעברה.
דינאפולי קרא ל"מנהיגים הרוחניים, הפוליטיים, הקהילתיים והעסקיים שלנו לקחת תפקיד פעיל בהוקעת השנאה".
2 צפייה בגלריה
החשוד בתקיפה האנטישמית במנהטן
החשוד בתקיפה האנטישמית במנהטן
החשוד בתקיפה האנטישמית במנהטן
(צילום: משטרת ניו יורק)
במקביל, משטרת ניו יורק דיווחה כי היא מחפשת אחר חשוד בתקיפה אנטישמית, שאירעה בשכונת אפר איסט סייד במנהטן. התקרית החלה כאשר החשוד תקף יהודי בן 65, שהלך לטייל בפארק וחלף לידו. על פי הדיווחים, התוקף צעק לעברו "היטלר צדק", הוריד את מסכת הפנים הרפואית שלו, וירק בפניו של הגבר היהודי.
המשטרה פרסמה תמונות של החשוד, שנראה כשהוא לבוש חולצה צבעונית, מכנסיים שחורים וכובע שחור, ונושא עימו מספר תיקים. משטרת ניו יורק ויחידת פשעי השנאה שלה חוקרות את האירוע, ומנסות לאתר את החשוד שנמלט ברחובות העיר לאחר התקיפה.
מקרה זה מצטרף לעלייה המדאיגה באירועים אנטישמיים בעיר מאז 7 באוקטובר. בחודש יולי האחרון לבדו אירעו 30 מקרים של פשעים אנטישמיים, בהשוואה ל-10 מקרים בלבד באותו חודש בשנה הקודמת.
בתחילת החודש נפצע חרדי ישראלי בן 30, יחיאל דוברוסקין, באורח קל מדקירה ליד מטה חב"ד העולמי בברוקלין. התקרית התרחשה לפנות בוקר, לאחר שצעיר בן 22, וינסטנט סאמפטר, פנה לקורבן ולחרדים נוספים שישבו עימו ליד הבניין וצעק לעברם "Free Palestine".
2 צפייה בגלריה
הדוקר מול כמה צעירים חרדים
הדוקר מול כמה צעירים חרדים
התקרית בתחילת החודש
(צילום: מצלמות אבטחה, Shmira public safety)
לאחר מכן הוא שאל לכאורה את הקורבן, שהגיע לקראון הייטס כדי ללמוד בישיבה, אם הוא "רוצה למות?" – ואז תקף אותו. עדים לתקרית רדפו אחר התוקף ועצרו אותו, עד שהמשטרה הגיעה למקום.
דובר מטה חב"ד בברוקלין, יעקב ברמן, מסר אז כי "המעשה מדגיש את ההשפעה המסוכנת של ההסתה והשנאה האנטישמית המופצות על ידי פוליטיקאים ומנהיגים ברחבי ארצות הברית". לדברי דוברוסקין, הסכין פספסה את ליבו של הצעיר היהודי בארבעה סנטימטרים.
קמפיין גיוס כספים מקוון עבורו גייס יותר מ-20 אלף דולר בתוך יום מהתקרית. סגן דובר הבית הלבן אנדרו בייטס התייחס לתקרית ואמר כי היא "מחרידה" וכי "תפילות הנשיא עם הקורבן". סגן הדובר הוסיף: "כמו שהנשיא ביידן וסגנית הנשיא האריס אמרו בעקביות: לאנטישמיות ולאלימות אין מקום במדינה הזו. כאמריקנים, עלינו להתאחד ולדבר בקול אחד נגד העלייה המחרידה באנטישמיות שהיא פגיעה בערכים העמוקים ביותר שלנו".