"ראש השנה לחסידות" – והספר שהודפס בכ-7,800 מהדורות
(צילום: משי בן עמי)

ביום זה (ג'), י"ט בכסלו, חוגגים חסידים את "חג הגאולה" של אחד ממנהיגי החסידות בראשית דרכה – רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד. הרבי ישב במאסר ברוסיה הצארית, במשך כחודשיים בשנת 1798, בעקבות עלילה זדונית שטפלו עליו מתנגדי דרכו במטרה לשים קץ להתפשטות משנתו החסידית. הוא הואשם בשיתוף פעולה עם גורמים זרים שהיו ביריבות עם רוסיה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הייתה זו כמובן עלילה שקרית ומגמתית שהופרכה, ובתאריך י"ט בכסלו יצא הרבי לחופשי. במהלך החקירות גלשו החוקרים גם לשיחות עומק בענייני אמונה, בניסיון להבין את שיטתו של הרבי ביהדות, שהוצגה על ידי מתנגדיו כחתרנית.
באחת מחקירותיו שאל אותו החוקר הראשי, שהיה אדם מלומד, על המסופר בספר בראשית. לאחר שחטא האדם באכילה מעץ הדעת, הפסוק מתאר את פניית הבורא הקורא לאדם "אַיֶּכָּה?" – ועל כך שאל אותו החוקר: הלא הבורא בוודאי ידע היכן נמצא האדם, ומהי שאלתו "אַיֶּכָּה" – היכן אתה?
1 צפייה בגלריה
רבי שניאור זלמן מלאדי האדמו"ר הזקן מייסד חב"ד
רבי שניאור זלמן מלאדי האדמו"ר הזקן מייסד חב"ד
האדמו"ר הזקן, רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חב"ד
הרבי הפנה אותו לפירושו של רש"י על הפסוק, שמסביר כי הדבר היה רק כדי לפתוח בשיחה. "את פירושו של רש"י אני מכיר", ענה, "הייתי שמח לשמוע את הפירוש שלך לשאלה זו". הגיב הרבי: "האם מאמין הנך כי סיפורי התורה רלוונטיים גם לדורות הבאים, ובאים להדריכנו גם כיום?"
"אכן", הגיב החוקר. "אם כן, אבאר לך", השיב הרבי, "שאלת הבורא לכל אדם באשר הוא היא 'אַיֶּכָּה'. הנך חי ופועל בעולם כבר כך וכך שנים, ועולה שאלת הבורא ותביעתו: היכן אתה? מה הספקת לפעול במשך הזמן הזה?"

היכן אני נמצא

אפיזודה זו, שהתרחשה בצומת גורלי כל כך לעתיד החסידות, ממחישה במידה רבה את תרומת דרכה לעבודת האדם את בוראו. החסידות מציבה בפני האדם במשנה תוקף את הצורך לשאול את עצמו מדי יום: "אַיֶּכָּה" – היכן אני? ראשית, במובן הבסיסי: מהו ההספק הרוחני שלי? האם עברתי כברת דרך בשנותיי עלי אדמות או שמא נשארתי כבול למאוויי כתינוק בן יומו? האם תרומתי לעולם תואמת את מספר שנותיי?
"חסיד" ראוי ישאל את עצמו אף ברובד עמוק יותר: היכן אני נמצא? האם באמת פי וליבי שווים? האם רגשותיי ושכלי אכן מתאימים לכל אותם אידיאלים שאני מדבר ופועל בשמם? האם בכל יום שחולף הנני בוגר יותר, רוחני יותר, טוב יותר?
פתגם חסידי אומר: החסידות מסייעת לאדם להבין היטב את מצבו הרוחני לאשורו, מבלי לרמות את עצמו, אך בד בבד מסבירה לו אילו כוחות טמונים בו ולאילו גבהים עליו לשאוף ואליהם הוא מסוגל להגיע.
הרב יוסף יצחק ג'ייקובסוןהרב יוסף יצחק ג'ייקובסוןצילום: Theyeshiva.net
תורת החסידות המבוססת על תורת הקבלה, עוסקת בבורא, בבריאה ובתורה. היא מבארת את תפקידו של האדם עלי אדמות, חושפת את הכוחות הטמונים בכל אחד לממש את ייעודו – ומורה דרך גם בהתמודדות נכונה עם קשיים מנטליים כמו עצלות ועצבות.
י"ט בכסלו, המכונה בפי החסידים גם "ראש השנה לחסידות", הוא יום מתאים לטעום ממעיינה של החסידות, דרך לימוד יסודי בספרות החסידית – ולהחדיר את שאלת ה"אייכה" עד לכדי סלילת נתיב לעבודה יומיומית.
  • יוסף יצחק ג'ייקובסון הוא רב ומרצה, יו"ר מכון CHI – המכון למורשת החסידות