בפסק הדין האחרון שלו, התיר ראש אבות בתי הדין בבאר שבע, הרב יהודה דרעי ז"ל – שהלך לעולמו לפני כשבועיים – לבן שנולד מפונדקאית יהודייה נשואה, לבוא בקהל ישראל.
הרב יהודה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, כיהן כרב הראשי של באר שבע. הרב, שסומן כמועמד מוביל לתפקיד הראשון לציון, הלך לעולמו בבית החולים הדסה עין כרם, שם אושפז בעקבות זיהום ברגל שהתפשט לשאר גופו.
1 צפייה בגלריה
הרב יהודה דרעי
הרב יהודה דרעי
הרב יהודה דרעי ז"ל
(צילום: יעקב כהן)
בפני בית הדין הופיעו בני זוג מדרום הארץ. הבעל הצהיר כי הזרע נלקח ממנו והאישה הצהירה כי היא עברה תהליך של שאיבת ביציות. לאחר ההפריה במבחנה, הוחדר העובר לרחמה של פונדקאית.
בדרך כלל הפונדקאיות הן לא יהודיות או יהודיות רווקות, גרושות או אלמנות. אבל במקרה הזה הפונדקאית הייתה אישה נשואה והתעורר חשש כי כאשר יגדל הילד, הוא לא יוכל לבוא בקהל (ייחשב ממזר) וייתקל בקשיים כאשר ירצה להתחתן.
בית הדין הרבני בבאר שבע, בראשות הרב יהודה דרעי שכיהן גם כרב העיר, בדק ומצא כי הפונדקאית היא אישה דתייה ושומרת מצוות, כמו בעלה. בני הזוג וגם הפונדקאית ובעלה סיפרו לבית הדין כי הפונדקאות בוצעה בהנחיית רב מסוים, וכי הפונדקאית הבטיחה וקיימה לפרוש מבעלה במשך שלושה חודשים.
בהודעת בתי הדין הרבניים נכתב כי הרב דרעי חקר את הסוגיה הן בספרות ההלכתית, החל מהשולחן ערוך והפוסקים הראשונים והאחרונים, ועד דיינים בני זמננו, וכן למד ביסודיות את תהליך ההפריה עם גינקולוגים ורופאים.
רה"מ בניחום האבלים
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

בפסק הדין, שאליו הצטרפו גם אבות בתי הדין בבאר שבע הרב אהרון דרשביץ והרב אריאל אדרי, נכתב ונחתם: "מסקנא בדינא עסקינא שהבן שלפנינו הנולד לאשת איש פונדקאית מביצית האישה ומזרעו של בעלה, מותר הוא לבוא בקהל. כמו כן אנו קובעים שבעל הזרע הוא אביו הביולוגי לכל דבר ועניין, וכן ירשמו את שמו בכתובתו... ופשוט שאסור הוא בקרובות אביו בעל הזרע וגם יש לאוסרו בקרובות אשתו בעלת הביצית ובקרובות האישה הפונדקאית".
בסיום פסק הדין האחרון שלו, הוסיף הרב דרעי ז"ל כדרכו במשפטי יוחסין את הביטוי "והנלע"ד (והנראה לעניות דעתי), בעזרת צורי וגואלי וה' יתברך יצילנו משגיאות ויראנו בתורתו נפלאות אמן".