אנדרטה, ועליה שמותיהם של יותר מ-4,000 חסידי אומות העולם שהצילו יהודים בתקופת השואה, הושחתה בפריז. על קיר חסידי אומות העולם וגם באזורים סמוכים רוססו סימני ידיים בצבע אדום.
4 צפייה בגלריה
קיר חסידי אומות העולם בפריז, אחרי שהושחת
קיר חסידי אומות העולם בפריז, אחרי שהושחת
קיר חסידי אומות העולם בפריז, אחרי שהושחת
(צילום: מתוך X)
כ-20 מסימני הידיים נמצאו מתחת לקיר באנדרטה בפריז, המנציחה אלפי צרפתים שהצילו יהודים, בזמן שהנאצים שלטו בצרפת בין 1940 ל-1944. נוסף על כך נמצאו סימני ידיים בצבע אדום גם סמוך לקיר, הנמצא ליד מוזיאון השואה בבירת צרפת. היום, 14 במאי, הוא יום השנה לגירוש הגדול הראשון של יהודי צרפת תחת משטר הנאצים ב-1941.
נשיא צרפת, עמנואל מקרון, גינה את המעשה: "השחתת קיר חסידי אומות העולם, סכר של הנאורות אל מול הנאציזם, היא פגיעה בזכרם של הגיבורים הללו ובזכר קורבנות השואה. לצרפת, כתמיד, עמדה נוקשה מול האנטישמיות המתועבת".
ראש עיריית פריז, אן אידלגו, אמרה כי האנדרטה הושחתה ביממה האחרונה, וכי היא הגישה תלונה לפרקליטות בפריז. "שום סיבה לא יכולה להצדיק מעשים כאלה, שמבזים את הזיכרון של קורבנות השואה ושל חסידי אומות העולם שהצילו יהודים תוך סיכון חייהם", כתבה בהצהרה.
4 צפייה בגלריה
סימני ידיים גם ליד בתי ספר
סימני ידיים גם ליד בתי ספר
סימני ידיים גם ליד בתי ספר
(צילום: Antonin Utz / AFP)
4 צפייה בגלריה
סימני ידיים סמוך לקיר ההנצחה
סימני ידיים סמוך לקיר ההנצחה
סימני ידיים סמוך לקיר ההנצחה
(צילום: Antonin Utz / AFP)
סטודנטים פרו-פלסטינים במחאה בפריז

בינתיים, איגוד הסטודנטים היהודים בצרפת (UEJF) גינה גם הוא את מעשה, וכינה אותו "תמיכה בטבח ביהודים". עובדים בעיריית פריז הגיעו למקום כדי להסיר את סימני הידיים מקיר חסידי אומות העולם.
ראש עיריית אזור מרכז פריז, אריאל וייל, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי נמצאו סימני ידיים בצבע אדום ב-10 מקומות נוספים באזור רובע המארה ההיסטורי (הרובע הרביעי), שבו מתגוררים יהודים רבים. בין היתר נמצאו סימני ידיים ליד בתי ספר ופעוטונים.
כ-440 אלף יהודים מתגוררים בצרפת. מדובר במדינה עם מספר היהודים הגבוה ביותר באירופה – והשלישי בעולם אחרי ישראל וארצות הברית. בצרפת חל זינוק חד באנטישמיות בחודשים האחרונים. בתחילת החודש פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" סקר מדאיג, שלפיו 61% מיהודי צרפת נפלו קורבן למעשה אנטישמי, בחיים האמיתיים ממש, בתירוץ כי הם "אחראים או אשמים במדיניות ממשלת ישראל". 44% מסתירים את זהותם היהודית בפומבי, וגרוע מכך – 80% מתלוננים כי אינם סבורים שהמשטרה או מערכת המשפט יטפלו כראוי בנושא.
מעבר לכך, רבע מיהודי צרפת נפלו קורבן לאירוע אנטישמי מאז 7 באוקטובר, 73% מהם סבלו מאיומים ונאצות ברשתות החברתיות. 37% מהיהודים העבירו לפחות אחד מילדיהם לבית ספר פרטי מפני שהם חוששים לביטחונם, ו-20% הסירו את המזוזות בביתם.
בצרפת גם קהילה מוסלמית גדולה מאוד. למעלה מ-50% מכלל המוסלמים הצעירים חושבים שהיהודים שולטים במדיה ובפוליטיקה, ו-34% חושבים שהיהודים משתמשים בהיותם קורבנות הנאצים כתירוץ.