משרד החוץ בברלין אישר אמש (יום ב') כי גרמן מויזס (או בשמו המעוברת: מרדכי הרצל), יהודי בעל אזרחות רוסית וגרמנית, נעצר על ידי השירות החשאי הרוסי בסנט פטרסבורג. עוד נמסר כי השגרירות הגרמנית במוסקבה נמצאת בקשר עם משפחת העצור.
1 צפייה בגלריה
גרמן מויזס (מרדכי הרצל)
גרמן מויזס (מרדכי הרצל)
גרמן מויזס (מרדכי הרצל)
(צילום: מתוך X)
מויזס, הנחשב למקורב לקהילה היהודית בגרמניה, נעצר בשבוע שעבר על ידי שוטרים, בזמן שרכב על אופניו. הוא הועבר לכלא לפורטובו במוסקבה, ששייך הלכה למעשה למשטרה החשאית, ובדירתו נערך חיפוש בחשד לבגידה. הרשויות ברוסיה עדיין לא אישרו את דבר המעצר וכמובן לא נתנו סיבה למעצר.
מויזס נולד ברוסיה ועבר עם משפחתו לגרמניה ב-1995. בשנים האחרונות הוא חזר לסנט פטרסבורג, אבל המשיך לבקר בתכיפות בגרמניה. כמו כן, הוא בעל קשרים בקהילות יהודיות ותרם כספים לבתי כנסת לקניית ספרי תורה. הוא גם היה בעל קשרים בעיריית קלן. לפי דיווחים שונים, מויזס – עורך דין בהכשרתו – היה אקטיביסט שסידר לגולים ועריקים רוסים מגורים בגרמניה.
מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, והתייצבותה של גרמניה לצד אוקראינה, הרוסים מתייחסים לאסירים בעלי אזרחות כפולה כאל אזרחים רוסים בלבד, ובשל כך הם מונעים מהם שירותים וביקורים קונסולריים של המדינה הנוספת שהם אזרחים שלה.
עיתונאים רוסים העלו בערוצי טלגרם סברות שלפיהן מויזס הוא עוד קורבן לניסיון של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, והכוחות החשאיים לעצור אזרחים בעלי אזרחות כפולה כדי לגרום למדינה השנייה לשחרר אסירים רוסים תמורתם.