לפני כחמש שנים וחצי, בהיותו סגן הרמטכ"ל, עורר יאיר גולן סערה כאשר אמר בטקס יום השואה כי "מפחיד לזהות תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה לפני 70, 80 ו-90 שנה, ולמצוא עדות להם כאן בקרבנו". אותו גולן, בהיותו סגן שרת הכלכלה, עורר היום (ה') סערה חדשה, כאשר השתמש בביטוי "תתי אדם" ביחס למתיישבים בחומש – ביטוי שהיה בשימוש המשטר הנאצי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
4 צפייה בגלריה
מתוך חוברת שהוציא המשטר הנאצי, שמטרתה להסביר לגרמני מה ההבדל בין ארי ל"תתי אדם"
מתוך חוברת שהוציא המשטר הנאצי, שמטרתה להסביר לגרמני מה ההבדל בין ארי ל"תתי אדם"
מתוך חוברת שהוציא המשטר הנאצי, שמטרתה להסביר לגרמני מה ההבדל בין ארי ל"תת אדם"
כדי להבין את שורשי הסערה שחוללו הדברים, צריך לחזור לשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, כאשר האידיאולוגיה הנאצית שולחת גרורות לכל תחום בגרמניה – פוליטי, תרבותי, חינוכי – ומאמצת את הביטוי "תתי אדם" (Untermensch) כחלק מהמדרג הגזעי, שבראשו הגזע הארי ובתחתיתו היהודים.
4 צפייה בגלריה
חוברת שהוציא המשטר הנאצי, שמטרתה להסביר לגרמני מה ההבדל בין ארי ל"תתי אדם"
חוברת שהוציא המשטר הנאצי, שמטרתה להסביר לגרמני מה ההבדל בין ארי ל"תתי אדם"
דר אונטרמנטש ("תתי האדם"): חוברת של המשטר הנאצי בהוצאת ה-SS
"הביטוי 'תת אדם' ראוי שלא היה נאמר", אמר היום (ה') דני דיין, יו"ר "יד ושם". "זהו ביטוי הלקוח מהלקסיקון של תורת הגזע הנאצית, ומקומו לא יכירנו בשיח הישראלי בכלל ומפי נבחר ציבור בפרט, לנוכח הקשרו ההיסטורי בתולדות העם היהודי".

דה-לגיטימציה לבולשביקים

מניין צמח, אם כן, המונח הידוע לשמצה? מקובל לקשור אותו בגרמניה הנאצית, שם כאמור רווח הכינוי "תתי אדם" לתיאור בני אדם שנחשבו "נחותים". אלא שפרופ' עופר אשכנזי, מנהל מרכז קבנר-מינרבה להיסטוריה גרמנית באוניברסיטה העברית, מציין כי "הנאצים לא היו הראשונים שהשתמשו בביטוי הזה".
לדבריו, "לותרופ סטודארד כתב כבר ב-1922 ספר שכותרתו: 'המרד נגד הציוויליזציה: האיום של התת-אדם' (The Revolt Against Civilization: The Menace of the Under-man). שם הוא טען שיש כל מיני קבוצות של אנשים שהם מתחת לסטנדרטים האנושיים מבחינת היכולת שלהם, ובפרט היכולת להתאים את עצמם לסדר החברתי. הוא דיבר שם בעיקר על בולשביקים, שהם היו 'תתי אדם' מבחינתו. לשיטתו, מאחר שהם לא מוכנים להתאים את עצמם לסדר החברתי, הם מבקשים למרוד נגדו".
4 צפייה בגלריה
אדולף היטלר. "הנאצים לקחו רעיונות מכל מיני מקומות"
אדולף היטלר. "הנאצים לקחו רעיונות מכל מיני מקומות"
אדולף היטלר. "הנאצים לקחו רעיונות מכל מיני מקומות"
(צילום: Getty Images)
סטודארד (1950-1883) היה היסטוריון אמריקני שהחזיק בתפיסות גזעניות ודגל בעליונות לבנה. הביטוי Untermensch היה מעין תרגום גרמני ל-Under-men. "זה כנראה אחד ממקורות ההשראה של הנאצים", אומר אשכנזי. "הנאצים לקחו הרבה רעיונות מכל מיני מקומות, וכך גם עם רעיון ה'תת-אדם'".

יושם בתורת הגזע הנאצית

לימים השתמשו בתעמולה הנאצית במונח "תתי אדם" לתיאור קבוצות שנחשבו לנחותות על פי תורת הגזע – יהודים, צוענים, סלאבים ושחורים (זאת לעומת הגזע הארי, שנחשב "עליון" לפי התפיסה הנאצית) – אבל לדברי אשכנזי, המונח היה בשימוש לא רק ביחס לאנשים המשתייכים לגזעים מסוימים, אלא גם ביחס לבעלי אידיאולוגיה מסוימת.
"אצל הנאצים דיברו הרבה על הקומוניסטים כ'תתי אדם'. בהקשרים אחרים דיברו גם על 'הבולשביקים היהודים'. היה אצלם בלגן בקשר לזה, הם דיברו על הבולשביקים והיהודים לחלופין, אי אפשר למצוא שם סדר", הוא מציין. "דיברו על היהודים במזרח אירופה ועל הצוענים כתתי אדם. בשלבים מסוימים דיברו גם על העמים הסלאביים, המזרח-אירופיים, בתור 'תת אדם'".
המונח "תתי אדם" היה בשימוש נרחב בגרמניה הנאצית בנאומים ובמאמרים שהתפרסמו נגד היהודים, בין השאר. לתפיסתם של הנאצים, את "תתי האדם" היה צריך להרחיק מהחברה. לפי אותה אידיאולוגיה, את היהודים היה צריך להשמיד כליל במסגרת "הפתרון הסופי" שהתקבל לימים, ואילו אחרים היה צריך לגרש למחנות עבודה או לחינוך מחדש.
4 צפייה בגלריה
התמונה הפותחת את התערוכה - שחרור אושוויץ
התמונה הפותחת את התערוכה - שחרור אושוויץ
שחרור אושוויץ. המונח "תתי אדם" היה בשימוש מכונת התעמולה הנאצית
(באדיבות סוכנות גודמייה, מוסקבה)
"לדעתי, כל התייחסות לאדם כמשהו שהוא פחות מבן אדם היא לא ראויה", אומר פרופ' אשכנזי. "גם לקרוא לבן אדם או לקבוצה מסוימת 'סרטן' זה פסול, כמו הרבה גידופים אחרים. זה שהנאצים השתמשו במונח הזה לא הופך אותו לגרוע יותר או פחות מאמירות קיצוניות אחרות שנשמעות בשיח".

ביקורת חריפה על הדברים

בריאיון לערוץ כנסת סביב סוגיית המאחז בחומש, התבטא גולן בחריפות כלפי המתיישבים: "אנשים שמיישבים מקום שפונה כחוק. לא אמור להיות שם אף אחד. כשהייתי מפקד איו"ש לא נתתי לאף אחד להתיישב שם. בושה וחרפה. למה לא מזכירים את העובדה שאותם אנשים שבאים להתיישב שם פורעים בכפר בורכא, הורסים מצבות, עושים פוגרום? אנחנו, בני העם היהודי שסבל מפוגרומים לאורך כל ההיסטוריה, עושים פוגרום לאחרים? במצבות אנחנו מתעללים?
"אלה לא אנשים. הם תתי אדם. הם אנשים בזויים וקלקולו של העם היהודי. אסור לתת להם שום גיבוי. צריך להוריד אותם בכוח מהמקום הזה ולהחזיר את החוק והסדר למרחב. ההשתוללות הלאומנית והקיצוניות הזאת תביא עלינו אסון. אלה אנשים שרוצים לספח לתוכנו מיליוני פלסטינים".
מאוחר יותר צייץ הבהרה, בתגובה לביקורת של ראש הממשלה נפתלי בנט על דבריו: "התייחסתי בדבריי למשחיתי קברים, תוקפי תמימים, הורסי רכוש לא להם. איך נכון להתייחס לאנשים כאלה, איך נכון לכנות אנשים כאלה? הגיע הזמן לומר את האמת זו לא היהדות שלנו". למרות ההבהרה, גולן ספג ביקורת חריפה מכל קצוות הקשת הפוליטית.