משלחת ייחודית וראשונה מסוגה של 15 אינטלקטואלים, אנשי תקשורת ומובילי דעת קהל ממדינות ערב – מרוקו, בחריין, עיראק, אלג'יריה, טורקיה ומדינות נוספות – הגיעה לארץ וביקרה ב"יד ושם".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"עבורי לבקר ב'יד ושם' זה כמו גשר שמחזיר אותנו לפרק שחור של ההיסטוריה האנושית המודרנית", אמר פייצל מרג'אני, חוקר ועיתונאי ממרוקו העומד בראש עמותה לעידוד דו-קיום, בביקורו במוזיאון לתולדות השואה. "אני נרגש מאוד. זה רגע חזק מאוד. כל הרגשות והשאלות עולות: למה כל השנאה הזאת? למה כל האפליה הזאת ולמה הרצח הזה של בני אדם? מוזיאון יד ושם הוא דוגמא לטרגדיה נוראה נגד ההומניזם והאנושיות. המוזיאון מעניק לנו היום משב חדש של תקווה לקראת עולם של חיים משותפים באהבה ובשלום. אני מקווה בכל ליבי שהשואה לא תקרה שוב".
4 צפייה בגלריה
סיור ב"יד ושם"
סיור ב"יד ושם"
"חוויה יפה, מלמדת וכואבת בו-זמנית". הסיור ב"יד ושם"
(צילום: שארקה)
המשלחת היא הראשונה מבין שלוש המתוכננות לשנת 2023, כחלק מתוכנית חדשה של ארגון "שארקה" בשיתוף עם ועידת התביעות ובתמיכה כספית של ממשלת גרמניה, שמטרתה לטפח סובלנות בעזרת לימודי שואה בעולם הערבי. התוכנית תכלול בין השאר אפילו משתתפים מסוריה, וכן ערבים ישראלים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בתוכנית נכללות הגעה של המשלחת לישראל, שורת הרצאות אונליין וטיסה לפולין, שבמסגרתה יסיירו המשתתפים במחנה ההשמדה אושוויץ. המשתתפים ילמדו הן על מוסלמים חסידי אומות העולם שהצילו יהודים בשואה והן על אנטישמיות והכחשת שואה בעולם הערבי והמוסלמי. הסיור בישראל כולל סמינר מקיף במוזיאון "יד ושם", מפגש עם ניצולי שואה, סיורים, סדרת הרצאות ודיונים על השואה, קיצוניות ורצח עם בהיסטוריה המודרנית, והדרכים לטיפוח סובלנות בחברה.
4 צפייה בגלריה
פייצל מרג'אני בביקור ב"יד ושם"
פייצל מרג'אני בביקור ב"יד ושם"
"משב חדש של תקווה לקראת עולם של חיים משותפים באהבה ובשלום". פייצל מרג'אני בביקור ב"יד ושם"
(צילום: שארקה)
מרג'אני הוסיף במהלך ביקורו בירושלים כי "החיים הם זכות יסוד שאף אחד לא יכול למנוע. היום אנחנו דור רביעי וחמישי אחרי הטרגדיה הזו. אנחנו אחראים לחקור את השואה בצורה גלובלית ואוניברסלית כדי להילחם נגד המעשים חסרי ההיגיון האלה ולקרוא בקול רם לשלום ודו-קיום. כולנו בני אדם, עם כל השונות שלנו, ועלינו לכבד זה את זה. צריך לתת לכולנו לחיות באהבה ובהרמוניה".
חולוד אלסבאח, יועצת לזכויות אדם וסטודנטית ללימודי עברית מבחריין, אמרה: "זו הייתה חוויה יפה, מלמדת וכואבת בו-זמנית. אני לא יכולה לתאר את ההרגשה. אני לא רואה שום סיבה לענות או להרוג אנשים רק מפני שהם יהודים. הכלים שהיו בשימוש הנאצים הם מעבר להבנה. אם הייתי יכולה לחזור אחורה בזמן, הייתי יכולה להציל ילד או לאמץ אותו ולתת לו לקיים את דתו בחופשיות".
נאדר, עיתונאי מאלג'יריה, סיפר: "בזכות הביקור גיליתי חלק חדש ומעורר השראה בתולדות השואה, שהוא הסיוע שהעניקו אזרחים מוסלמים ליהודים. זה היה גם ביקור קשה: התמונות הנוראות של רצח העם חסר התקדים הזה הרגיזו אותי. כעת, המשימה שלי היא להילחם בהכחשת השואה הלא-ראויה במדינות ערב".
4 צפייה בגלריה
הביקור ב"יד ושם"
הביקור ב"יד ושם"
מרים בן בואביד ממרוקו
(צילום: שארקה)
יוסף ג'אג'ילי, עיתונאי, מנכ"ל של חברת פרסום ומפיק טלויזיה ממרוקו, סיפר כי זהו ביקורו הראשון ב"יד ושם". לדבריו, הוא ציפה לרגע הזה. "זה מקום מלא ברגשות וזה המקום המושלם לקבל מידע ותכנים הקשורים לתקופה נוראה בתולדות האנושות: השואה", ציין. "לשמוע על הסיפורים על גיבורי השואה – ילדים, נשים, צעירים וזקנים שסבלו ממעשים של אלימות בלתי אנושית. מרוקו לא הייתה אדישה באותה תקופה, הודות למלך מוחמד החמישי שמילא תפקיד משמעותי בהגנה על אזרחי מרוקו היהודים מפני הברבריות הנאצית ומנהגי ההפרדה והאכזריות של משטר וישי בצרפת".
בישראל המשלחת תפגוש אנשים ממגזרים מגוונים בחברה הישראלית, תבקר באתרי דת ומורשת, תלמד על תעשיית ההייטק והחדשנות, תקיים דיונים על גאו-פוליטיקה ותכיר אמנות ותרבות ישראלית תוך מפגש עם צעירים ישראלים. מטרת היוזמה היא לצייד בעלי השפעה בעולם הערבי בכלים לייסוד תוכניות ללימודי שואה בארצותיהם, במטרה שאלו ישמשו כלי לקידום הסובלנות והשלום.
4 צפייה בגלריה
המשלחת מהעולם הערבי שביקרה ב"יד ושם"
המשלחת מהעולם הערבי שביקרה ב"יד ושם"
המשלחת מהעולם הערבי שביקרה ב"יד ושם"
(צילום: שארקה)
"שארקה" היא עמותה שקמה לאחר החתימה על הסכמי אברהם שהביאו לנרמול היחסים בין ישראל לכמה ממדינות ערב. מטרתה היא להוביל מיזמים המקדמים "שלום בין אנשים". שארקה מבקשת לבנות גשרים בין ישראל לשכנותיה במזרח התיכון ובצפון אפריקה, ולשמש כמרכז לשיתופי פעולה ומומחיות לא-ממשלתיים, במיוחד בקרב הדור הצעיר. במרץ 2022 הוציא הארגון לראשונה משלחת למצעד החיים בפולין, שכללה משתתפים ממספר מדינות ערב. זו הייתה הפעם הראשונה שמשלחת כזו השתתפה באופן פומבי בצעדת סולידריות עם זיכרון השואה.
עמית דרי, מייסד שראקה, סיכם: "אנו גאים להשיק תוכנית היסטורית העוסקת בנושא שנחשב עד עתה לטאבו במזרח התיכון: שואת היהודים. על ידי העמקה בפרקים האפלים ביותר של ההיסטוריה, אנו רוצים לשאוב השראה כדי להפיץ אור יחד עם שותפנו באזור. אנו מודים במיוחד לוועדה בנוגע לתביעות. זאת תוכנית פורצת דרך נוספת שאנו מובילים, והיא תוביל להבנה הדדית, לדיאלוג ולשלום חם בין עמי המזרח התיכון".