אישה שהייתה עגונה במשך כשנתיים קיבלה סוף סוף גט מבעלה - כיוון שזה גילה כי לא יוכל לטוס לקברו של רבי נחמן מברסלב באומן בראש השנה - אם לא ייתן לה גט.
לקראת הנסיעה לקבר באוקראינה, גילה סרבן הגט כי הוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ, כחלק מהסנקציות המוטלות על סרבני גט. משסורבה בקשתו לבטל את הצו, הוא התרצה בשבוע שעבר והעניק לה את הגט המיוחל. היאשה ציינה את השנה החדשה כאישה חופשיה.
1 צפייה בגלריה
בית הכנסת הסמוך לקבר רבי נחמן מברסלב
בית הכנסת הסמוך לקבר רבי נחמן מברסלב
בית הכנסת הסמוך לקבר רבי נחמן מברסלב
(צילום: עמית שאבי)
השניים נישאו לפני כעשור ולפני שנתיים ביקשה האישה גט. הבעל מצידו סירב להעניק לאישה גט מסיבות שונות. בשל כך הגישה האישה תביעת גירושין לבית הדין הרבני, שתחילה נמנע להטיל חיוב גט על הבעל, ופסק כי חלה על הבעל מצווה לגרשה בלבד, אולם הבעל נותר בסירובו.
בשלב זה פנתה האישה לארגון "יד לאישה" מבית רשת "אור תורה סטון", המייצג עגונות ומסורבות גט, שייסע לה לפעול על מנת לקבל את הגט המיוחל. בעקבות בקשה אשר הגישה לבית הדין עו"ד והטוענת הרבנית דינה רייטשיק, אשר מייצגת את האישה מטעם "יד לאישה", הוטל על הבעל חיוב גט לרבות הסנקציות הנלוות להחלטה, ביניהן צו עיכוב יציאה מהארץ.
אולם הוא המשיך לסרב לשחרר את האישה. "היה לנו ברור שסנקציות דוגמת שלילת רישיון או עיקול חשבון לא יקדמו את הגט, שכן מדובר באותם מקרים של סרבנות לשמה", הסבירה רייטשיק.
עו"ד וטו"ר דינה רייטשיק מארגון "יד לאישה"עו"ד וטו"ר דינה רייטשיק מארגון "יד לאישה"
בשלב מסויים היה נדמה שדבר לא יעזור, אך אז ביקש הבעל, שידוע בחיבתו לביקור בקברי צדיקים, להסיר את צו עיכוב היציאה מהארץ על מנת שיוכל לנסוע לאומן לקברו של רבי נחמן מברסלב. "הבנו שזו הזדמנות שלא תחזור להפעיל עליו אמצעי לחץ וסרבנו לבטל את הצו", סיפרה עו"ד רייטשיק.
הדבר עורר את כעסו של הבעל, אולם לאחר שבמהלך דיון שנערך בשבוע שעבר בבית הדין הרבני, הוא הבין שאין כוונה לבטל את הצו, הוא התרצה והחליט להעניק לאישה את הגט ולשחרר אותה לחופשי, על מנת שהוא יוכל לטוס לאומן.
"בסופו של יום האהבה לצדיק הייתה כנראה גדולה יותר מאותה 'אהבה' לאשתו, שהבעל הסרבן חזר והצדיק בה את סרבנותו", אמרה עו"ד רייטשיק, "אני שמחה שהאישה החלה את השנה החדשה כשהיא אישה חופשיה. נמשיך להילחם על חירותן של כלל לקוחותינו הכבולות בנישואיהן בניגוד לרצונן".