טופל בידי מוהל לא מוסמך – ופונה במצב קשה לבית החולים | ריאיון עם יו"ר איגוד המוהלים
(צילום: אבי חי)

זו הפרוצדורה הכירורגית הנפוצה בישראל – אבל עד כמה אתם מבררים מי המוהל שמבצע אותה? המקרה החמור שאירע אתמול (יום ג'), ונחשף לראשונה ב-ynet, שם זרקור על תופעה שהיקפיה לא ברורים, כאשר אנשים פועלים כ"מוהלים פיראטיים" – ללא רישיון וללא הסמכה או ביטוח.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"מוהל מתחיל בלי רישיון ובלי מיומנות ביקש מחבר שלו שייתן לו למול את בנו", מספר הרב חיים מילר, יו"ר איגוד המוהלים בישראל, בריאיון לאולפן ynet. "החבר התפתה לתת לו למול את בנו, והתוצאה הקשה אתמול – קטיעה של חלק גדול מהאיבר. הבנו מהאורולוג של בית החולים רמב"ם שברוך ה', על ידי ניתוח, הוא הצליח לחבר את זה, ואנחנו ממשיכים להתפלל לרפואת התינוק".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב מילר מזהיר כי אך ורק מוהלים מוסמכים רשאים לבצע בריתות. "מוהל מוסמך זה אומר שהוא עבר בחינות רפואיות, עבר בחינה של מפקח שהיה אצלו בכמה בריתות וראה איך הוא עובד, ולפי זה הוא מקבל את ההסמכה. בהמשך, עובר המוהל קורסים לרענון, מדי פעם, על ידי רופאים מומחים ומוהלים מומחים".
הוא מוסיף כי למוהל מומחה יש תעודה, וכדאי לבקש לראות אותה. "לא רק זה, לכל המוהלים שמוסמכים יש ביטוח על כל דבר שקורה לכל מוהל. לא מחדשים את הרישיון למוהל, אלא אם כן הוא עשה ביטוח. אל תחפשו מוהל באינטרנט, אל תפתחו ספר, בררו מיהם המוהלים המוסמכים".

"הוועדה מנשלת רישיון רק למי שיש לו רישיון"

"המשפחה סיפרה כי מדובר במוהל מנוסה שעשה ברית גם לבן הבכור שלהם", סיפר ל-ynet ד"ר אכרם אסדי, אורולוג בכיר ברמב"ם. לדבריו, התינוק הגיע עם קטיעה ופגיעה משמעותית מאוד באיבר המין. "כרופא שעובד כ-20 שנה – אני לא זוכר מקרה חמור כל כך. קשה לדמיין שנוצרה כזו פגיעה מברית. לאחר שהגיע לכאן, התינוק נותח בידי שלושה מנתחים כדי לנסות לתקן ולאחות את מה שניתן, משום שהייתה גם פגיעה בכלי הדם".
1 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
"אם הוא אמר שהוא מוהל מוסמך, זה פלילי"
(אילוסטרציה: Shutterstock)
בוועדה הבין-משרדית של הרבנות הראשית ומשרד הבריאות, שאחראית על הפיקוח וההסמכה של המוהלים, אמרו כי בבדיקה שנערכה בעניין התגלה שהמוהל – שלא הגיע לבית החולים עם המשפחה – לא עבר את ההכשרה הנדרשת: "ממצאי המקרה המצער הועברו לנציג משרד הבריאות ולאחר בחינת הדברים על ידו, הוועדה תזמן את המוהל".
"מדובר באדם שפעל בניגוד להנחיות ולהוראות", מדגיש הרב מילר. "לא ידוע ברבנות שהוא פתח תיק לבקש להיות מוהל מוסמך. לא מצאו בקשה שלו להיות מוהל... אם הוא אמר שהוא מוהל מוסמך, זה נגד החוק ואפשר לתבוע אותו בבית משפט. זה מה שהוועדה עושה הרבה פעמים: כאשר היא מגלה שיש מוהל שמפרסם את עצמו כמוהל מוסמך, היא מודיעה לו שאם לא יסיר את הפרסום – היא תתבע אותו בבית המשפט".
אם מדובר במתחזה, מוסיף הרב, יש גם ממד פלילי שנתון לחקירת משטרה. במישור של הוועדה, הוא מספר כי זו פוסלת אנשים שפעלו בניגוד לחוקים ולכללים ולא מאפשרת להם לקבל רישיון. "ברוב המקרים הם פסולים. לחלוטין".
"לוועדה יש סמכות לטפל רק באלה שיש להם רישיון", הוא מחדד. "אבל היא עושה לפנים משורת הדין במקרים כאלה, ומזמנת את המוהלים שחטאו ופשעו. לא כולם מוכנים לבוא בפני הרבנות, כי הם יודעים בדיוק מה יקרה, אבל חלק גדול מהם מגיע. הוועדה מנסה לחקור כיצד הגיעו למצב כזה, והמוהל מקבל על עצמו מה שצריך. יותר מזה הוועדה לא יכולה לעשות, כי בסמכותה לנשל רישיון רק לאלה שיש להם אחד כזה".

"מדובר באחוזים מזעריים"

הרב מילר מדגיש כי על ההורים מוטלת אחריות לבדוק מיהו המוהל של בנם, ואם הם בוחרים במוהל שאיננו מורשה, הם לוקחים אחריות גדולה, "כמו שתלך לרופא שאין לו רישיון". עם זאת, אם רופא שמציג עצמו כ"מומחה" יתגלה בדיעבד כזוטר, "תוכל לתבוע אותו על התחזות. אותו הדבר פה".
עד כמה התופעה הזו נרחבת? "מדובר באחוזים מזעריים ביותר. עברנו שנה ללא שום אירוע כזה. חשבנו שנגמור את השנה בלי אירועים, אבל תמיד יש את העשבים השוטים".
מאיגרת שפרסם משרד הבריאות בשיתוף הרבנות הראשית, עולה כי בישראל מלים כ-70 אלף תינוקות יהודים מדי שנה, ועוד כ-20 אלף תינוקות בני דתות אחרות. "עליכם לדרוש מהמוהל הנחיות ברורות ומפורטות לפני ברית המילה ואחריה", צוין באיגרת. "המוהל המוסמך שתבחרו ייצור אתכם קשר לפחות יממה לפני קיום ברית המילה, ייתן לכם הסברים מפורטים על כל השלבים, יענה על כל שאלותיכם וימסור לכם את דרכי ההתקשרות איתו בכל שעות היממה".
נוסף על כך, צוין כי "בשעות הראשונות שלאחר הברית מומלץ להחליף את החיתול כל שעה ולבדוק שאין דימום. על כל מקרה חריג יש לדווח מיד למוהל ובמידת הצורך לפנות לרופא או לחדר המיון".