תשעה באב - הכותל המערבי. רבבות מתפללים ומתאבלים
(צילום ועריכה: אלי מנדלבאום)

1,952 שנים לחורבן הבית השני: עשרות-אלפי מאמינים נהרו החל מצאת השבת ואף היום (א') לרחבת הכותל המערבי, עם תחילת צום תשעה באב - והאבל על חורבן שני בתי המקדש. המתפללים יושבים על הארץ יחפים לאות אבל, קוראים את מגילת איכה, שרים שירי נשמה יהודיים ואומרים קינות על חורבן בית המקדש – ברחבת השריד המזוהה עמו ביותר. ynet מעבירים את האבל בכותל המערבי בשידור חי.
צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

"אחרי שבשנה שעברה ההגעה הייתה מוגבלת לאלף איש בלבד, בקפסולות, ורק מתושבי העיר העתיקה, בשל מגבלות הקורונה - אנשים הגיעו הלילה בהמוניהם", אומר יוהנה ביסרואר מהקרן למורשת הכותל המערבי. "קבוצות ומשפחות עולות לירושלים מכל הארץ, והן כאן שרות ובוכות תוך אמירת הקינות".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
זלמן שטוב תושב ירושלים, הגיע "גם אם לא לבכות ממש, לפחות להרגיש מה שאיבדנו כאן לפני אלפיים שנה", כדבריו. ככל שאתה מכיר את הרקע וההיסטוריה, אתה מבין ומתחבר ומרגיש יותר מה חסר לנו עכשיו".
"עיני עיני יורדה מים", ציטט שטוב ממגילת איכה. "עין אחת בוכה על מה שהיה ואבד, ועין שנייה מסתכלת קדימה, על התקווה, על מה שיהיה בעתיד יום אחד".
8 צפייה בגלריה
מתאבלים בכותל המערבי
מתאבלים בכותל המערבי
מתאבלים בכותל המערבי
(צילום: אלי מנדלבאום)
שטוב מוסיף: "אני חושב שלכל יהודי יש איזו אבן שמתאימה לו בין האבנים הללו. האבנים האלו ראו אלפיים שנים של בכיות, ואין משהו שיכול לחבר אותנו בעולם הזה יותר מאשר הכותל הזה. 'הכותל הקדושה', כמו שרבי שלמה קרליבך היה אומר".
אבי שיינברגר הגיע לכותל מראשון לציון. "אחרי אלפיים שנות גלות יש לנו את הזכות להתפלל בכותל", הסביר. "אנחנו באים עם כל האנרגיות, ומקווים שבשנה הבאה היום הזה יהפוך לנו לחג ולא לאבל".
התפילות וביטויי האבלות בכותל ימשיכו עד לצאת הצום היום (א'). לאורך הצום חסומות הכניסות לעיר העתיקה לכלי רכב, למעט כלי רכב הנושאים תו נכה שיורשו להיכנס דרך שער יפו. החל מהשעה חמש אחר הצהריים תיסגר העיר העתיקה לכלי רכב פרטיים לקראת תפילות המנחה בכותל המערבי ועד לסיום הצום.
בתל אביב, על רקע בתי הקפה והמסעדות הפתוחים כבשגרה, על אף חוק העזר העירוני האוסר פתיחת בתי עינוגים בתשעה באב - התקבצו עשרות רבות של אנשים בכיכר דיזנגוף לקינות ומגילת איכה.
קריאת איכה בככר דיזנגוף של קהילת ראש יהודי
(צילום: יאיר זעירא)

8 צפייה בגלריה
קריאת איכה בכיכר דיזינגוף של קהילת ראש יהודי. ברקע מסעדות פתוחות
קריאת איכה בכיכר דיזינגוף של קהילת ראש יהודי. ברקע מסעדות פתוחות
קריאת איכה בכיכר דיזינגוף של קהילת ראש יהודי. ברקע - מסעדות פתוחות
(צילום: גיל זעירא)

8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנט ובנו דוד בקריאת מגילת איכה
ראש הממשלה בנט ובנו דוד בקריאת מגילת איכה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ובנו דוד בקריאת מגילת איכה
(עודד קרני)

8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט, השתתף היום (ש׳), ערב תשעה באב בקריאת מגילת איכה ברעננה, מלווה בבנו דוד
ראש הממשלה נפתלי בנט, השתתף היום (ש׳), ערב תשעה באב בקריאת מגילת איכה ברעננה, מלווה בבנו דוד
(עודד קרני)
ראש הממשלה, נפתלי בנט, השתתף בקריאת מגילת איכה בבית הכנסת הסמוך לביתו ברעננה, מלווה בבנו דוד.

הצום הקשה בשנה

לפני 1,952 שנים נחרב בית המקדש השני - והעם היהודי הוגלה מארצו. המוות, ההרס והחורבן מצוינים מדי שנה בתשעה באב, שלא פחות מהעלאת המקדש באש - מסמל את קץ ממלכת היהודים בארץ ישראל, עד לימינו.
8 צפייה בגלריה
הכותל המערבי בתשעה באב
הכותל המערבי בתשעה באב
הכותל המערבי, מוצאי שבת תשעה באב
(צילום: אלי מנדלבאום)
על פי המנהג, בשל האבל, יושבים המתפללים על כיסאות נמוכים או על הרצפה - וישנם אף שישנים כך. בבתי הכנסת נהוג לקרוא את המגילה באור חלש, או אפילו לאור נרות. תשעה באב נחשב לצום הקשה בשנה בשל העובדה שהוא מתחיל כבר בלילה, ותנאי מזג האוויר הקייצי.
לא רק בכותל המערבי מתאבלים על החורבן. מיליוני יהודים בארץ ובעולם מציינים את היום בתענית אכילה ושתייה. מדובר בצום השני בחשיבותו בלוח השנה היהודי (אחרי יום כיפור), שבו - בנוסף לאיסורי האכילה והשתייה - נהוג אף להימנע מרחצה, מנעילת מנעלי עור ומקיום יחסי אישות.
8 צפייה בגלריה
"כי אתה באש היצתה ובאש אתה עתיד לבנותה" (מתוך תפילת נחם)
"כי אתה באש היצתה ובאש אתה עתיד לבנותה" (מתוך תפילת נחם)
"כי אתה באש היצתה ובאש אתה עתיד לבנותה", מתוך תפילת נחם
(צילום: מיקי שפיצר)

ערבי שיח ואהבת חינם

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, השתתף בקריאת מגילת איכה ונשא דברים בבית כנסת באשקלון שהוקם בחצר בית במהלך תקופת הקורונה, עקב המגבלות. הנשיא התקבל בבית הכנסת על ידי שר הדתות לשעבר, הרב יעקב אביטן, ואף הקריא פרק מהמגילה. הבוקר יקיים הנשיא ורעייתו מעגל שיח בנושא "לקחי חורבן הבית-שיח אחדות", לרגל תשעה באב.
8 צפייה בגלריה
הנשיא יצחק הרצוג בקריאת איכה באשקלון
הנשיא יצחק הרצוג בקריאת איכה באשקלון
הנשיא יצחק הרצוג בקריאת מגילת איכה באשקלון
(צילום: מארק ניימן/ לע״מ)

ברחבי הארץ נערכים מפגשי הידברות ושיח בין מגזרים שונים, שבמרכזם – קריאה לתיקון חטא שנאת החינם שעל פי המסורת הביא לחורבן בית המקדש השני. בליל תשעה באב חל איסור הלכתי על לימוד תורה מאחר שלימוד תורה נחשב לעניין משמח.
כך למשל, עורכים "כנס שדרות לחברה" ו"אור תורה סטון" כנסים והרצאות בסימן "ישראל הראשונה, השנייה והבית השלישי", בהשתתפות מרצים רבים ובהם השר לשירותי דת מתן כהנא, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, השופטת בדימוס דליה דורנר, הפרשן יעקב ברדוגו ח"כ מוסי רז ומרצים בכירים רבים. ברמת גן נטלו חלק במיזם של "יחד" מבית "אור תורה סטון", מרים פרץ, קובי אוז, עדי אלטשולר, וינחה אורן נהרי.
גם במערת המכפלה מתקיימות תפילות לאורך הלילה ומחר. לאורך הלילה ניתן היה להתפלל ברחבת המדרגה השביעית. בשעה ארבע בבוקר נפתחת מערת המכפלה לתפילות לאורך היום עד 21:45. בסיום הצום מבטיחים שם כיבוד עשיר, שתייה קרה וחמה בגן המערה התחתון. כמו כן תתאפשר כניסה מיוחדת למערת עתניאל בן קנז, באבטחה מלאה, בשעה 18:30.
פורסם לראשונה: 21:26, 17.07.21