ביום שלאחר הפסיקה של בית המשפט העליון, שלפיה ניתן לקיים תפילה בהפרדה מגדרית בגן מאיר בתל אביב, הודיע הבוקר (יום ה') ארגון "ראש יהודי" כי בעקבות חשש מפרובוקציות – התפילה תתקיים בבית כנסת ברחוב בר כוכבא ולא במרחב הפתוח.
יו"ר "ראש יהודי", ישראל זעירא, לפני ההודעה על המעבר לבית כנסת
(צילום: ירון ברנר)

יו"ר הארגון, ישראל זעירא, התראיין הבוקר ל-ynet והצהיר כי התפילה תתקיים כפי שתוכנן, אך זמן קצר לאחר מכן פרסם הארגון הודעה שלפיה שינה את דעתו מהקצה אל הקצה. "בזמן מלחמה, כשחיילינו מסתכנים בקרבות גבורה, ובזמן שכל האומה מתפללת להשבת חטופינו בשלום, הדרך לניצחון והכרעת האויב כמו גם להשבת חטופינו, היא בהוספת קדושה, באחדות ובשלום פנימי. לצערנו שמענו תכנונים להרוס גם את התפילה החוקית הזו. אנו בוחרים בצעד אחראי ולהיות מהנעלבין ואינן עולבין, ונתפלל ביום כיפור בתוך בית הכנסת", נכתב בהודעה.
בריאיון ל-ynet זעירא טען שתפילה בהפרדה אינה הדרת נשים. "יש נשים רבות, שרוצות לנהוג על פי מסורת אבותינו ואימותינו ולהתפלל בהפרדה", אמר. "זו לא פגיעה, זו לא הדרה, זו לא אצבע בעין, זה לא פוגע באף אחד חוץ ממי שרוצה להיפגע מזה בכוח. זו תרבות יהודית אותנטית, מסורתית, ואף אחד לא אמור להיפגע מזה. עושים את זה לא בכפייה, אלא שמי שרוצה עומד בנפרד, וכך היה גם לפני שנתיים. סתם נטפלו אלינו. מי שרצה עמד באזור הנפרד, ומי שרצה עמד במעורב, תמיד כיבדנו את זה. אנחנו נגד כפייה, וכך אנחנו גם בשיעורים שאנחנו מעבירים. אנחנו מחנכים הכול בחירות מחשבתית מלאה, בלי שום כפייה".
2 צפייה בגלריה
חלק מהנוכחות בדיון בבית המשפט העליון
חלק מהנוכחות בדיון בבית המשפט העליון
חלק מהנוכחות בדיון בבית המשפט העליון
(צילום: עמית שאבי)
קולות מבית המשפט העליון אתמול
(צילום: אלכס גמבורג)

לצד זעירא התראיינה ל-ynet גם סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, שמתחה ביקורת על היוזמה שלו: "75 שנה בתל אביב חיים בשלום יהודים, ערבים, חילונים ודתיים. והדתיים, יש להם פה את כל מרחב הפעולה, יש פה מעל ל-530 בתי כנסת, והעירייה תומכת באירועים הדתיים, כמו שהיא תומכת גם באירועי תרבות. אנחנו מקצים הרבה מאוד שטחים לטובת הנושא של דת. אם נדבר דווקא על אפליה ועל הדרה, אז אני חושבת שבמדינת ישראל מי שסובל מאפליה זה המוסדות הרפורמיים, הקונסרבטיביים, הם לא מקבלים תמיכות, לא ממשרד הדתות, לא מהמועצה הדתית. אז לומר שהאורתודוקסיה סובלת, כשהיא זוכה בכל כך הרבה תקציבים, בכל כך הרבה הכרה? היא אפילו הפכה להיות היהדות הרשמית של המדינה, במקום שגם היהדות הפלורליסטית תהיה".
בית המשפט העליון פסק אתמול שארגון "ראש יהודי" יוכל לקיים תפילה בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי בתל אביב, ביום כיפור הקרוב, כולל הצבת מחיצה בין גברים לנשים – אך התפילות יתקיימו בגן מאיר ולא בכיכר דיזנגוף, מיקום פחות מרכזי בעיר, בהתאם לפשרה שהציעו השופטים.
2 צפייה בגלריה
השופטים בדיון
השופטים בדיון
השופטים בדיון אתמול
(צילום: עמית שאבי)
ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, מתח ביקורת על החלטת בית המשפט: "בית המשפט העליון נתן יד להדרת נשים במרחב הציבורי ובכך פתח מדרון חלקלק. אני קורא לתושבי תל אביב-יפו לכבד את פסק הדין ולאפשר את התפילה בגן מאיר".
מי שבצעד מפתיע ביקש להימנע מהאירוע במרחב הציבורי ולהחזירו לבית הכנסת היה הרב הראשי לשעבר, הרב יצחק יוסף. הרב יוסף פרסם קול קורא, ובו כתב: "בעניין תפילות יום הכיפורים במרחב הציבורי, הנה ברור הדבר כי על פי ההלכה יש לקיים את התפילות בבית הכנסת, ואין להעדיף תפילה במרחב הציבורי על פני בית כנסת".
עוד כתב הרב הראשי לשעבר: "ואומנם קמה יוזמה מבורכת בשנים האחרונות לקרב את ישראל לאביהם שבשמיים, ולהנגיש את תפילות יום הכיפורים אל הציבור הרחב, אשר מפאת העומס אין להם מקום בבתי הכנסת; ואולם לצערנו הרב קמו עליהם קומץ קטן מאותם הרחוקים מאוד מהדת וביקשו לבטל את התפילות במרחב הציבורי, בתואנה של איסור הפרדה וכדומה, והגדילו לעשות ובשנה שעברה היו הפרעות למהלכה התקין של התפילה, וקיימו מחאות קולניות אשר דרשו מעורבות של כוחות ביטחון ואכיפה שבפועל גרמו לחילול היום הקדוש".
הרב יוסף סיכם: "אף שבית המשפט התיר מבחינת חוקית את התפילות במרחב הציבורי, עדיין קיים חשש לעימותים ומחאות נגד, לכן באתי בבקשה לכבוד סגן ראש העיר תל אביב-יפו שיפעל לכך שתפילות יום הכיפורים יתקיימו בבתי הכנסת, שזוהי הדרך הנכונה ביותר על פי ההלכה, ואם אין הדבר מתאפשר, יקיימו התפילות במקומות כגון מתנ"סים ואולמות סגורים שימנעו את חילול היום הקדוש".